- «Ο εκσυγχρονισμός των υποδομών φέρνει ανάπτυξη, θέσεις εργασίας και εν τέλει ανάπτυξη στις περιοχές»
Της Μαρίας Καραουλάνη
Σύμφωνα με το προγραμματισμό του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών μία σειρά από σημαντικά έργα είτε είναι σε εξέλιξη, είτε έχουν μπει στην διαδικασία για να ξεκινήσουν. Μάλιστα ουκ ολίγες φορές έχουμε ακούσει ότι με βάση τις παρεμβάσεις που έχουν προγραμματιστεί το 2030 η Αθήνα θα έχει αλλάξει, καθώς τα έργα υποδομής θα έχουν κάνει σαφώς πιο εύκολη την ζωή των κατοίκων της πρωτεύουσας. Επίσης με την ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης και η ζωή των κατοίκων της νύμφης του Θερμαϊκού θα είναι σαφώς πιο καλύτερη.
Ο άνθρωπος που τρέχει από πλευράς υπουργείου όλα αυτά τα μεγάλα πρότζεκτ είναι ο υφυπουργός με αρμοδιότητα στις υποδομές, ο Γιώργος Καραγιάννης. Εδώ κι ένα χρόνοι (Αύγουστος του 2021), όταν και αναβαθμίστηκε αφήνοντας τη θέση του γενικού γραμματέα για το χαρτοφυλάκιο του υφυπουργού Υποδομών έχει αφιερώσει όλο του το χρόνο στα μεγάλα έργα.
Στο παρελθόν ο κ. Καραγιάννης είχε αναλάβει μία πολύ σημαντική κι ευαίσθητη θέση ως Γενικός Γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης με ευθύνη την εικόνα της ελληνικής κυβέρνησης στο εξωτερικό καθώς και τη διοικητική λειτουργία των 36 γραφείων τύπου ανά την υφήλιο. Επίσης το τωρινό χαρτοφυλάκιο δεν είναι άγνωστο στον κ. Καραγιάννη. Και αυτό διότι στο παρελθόν είχε υπάρξει και στέλεχος της Αττικό Μετρό Α.Ε.
Ο υφυπουργός μίλησε στην «60+» για τα μεγάλα έργα, εξηγώντας πως προχωρούν και ποιος είναι ο στόχος του υπουργείου. Αναλυτικά η συνέντευξη είναι η ακόλουθη:
–Η Γραμμή 4 του Μετρό είναι η πρώτη νέα γραμμή που θα κατασκευαστεί μετά από αρκετά χρόνια. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τι θα πρέπει να περιμένουν οι κάτοικοι από τη λειτουργία της;
«Το Μετρό, για πρώτη φορά μετά από περίπου δύο δεκαετίες θα αποκτήσει μία νέα γραμμή. Η Γραμμή 4 με προϋπολογισμό 1,2 δις. ευρώ είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα συγκοινωνιακής υποδομής που κατασκευάζονται στην Ευρώπη και θα εξυπηρετήσει τις πλέον πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας. Με 15 νέους σταθμούς θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου και θα καταλήγει στο Γουδή συνδέοντας το Γαλάτσι, την Κυψέλη, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι την Καισαριανή και αρκετές ακόμα περιοχές, ενώ θα εξυπηρετεί πολυπληθείς χώρους όπως τα δικαστήρια, πανεπιστήμια και νοσοκομεία. Αυτή τη στιγμή έχουμε στημένα εργοτάξια εκεί όπου θα γίνουν οι σταθμοί και στα τέλη του χρόνου έως τις αρχές του 2023 οι μετροπόντικες θα ξεκινήσουν τις εργασίες για τη διάνοιξη της σήραγγας. Με τη λειτουργία της νέας γραμμής επιπλέον 340.000 επιβάτες θα μετακινούνται σε ημερήσια βάση με το Μετρό, εκ των οποίων οι 125.000 θα το χρησιμοποιούν για να πηγαίνουν γρήγορα και χωρίς άγχος στην εργασία τους, ενώ στους επιβαρυμένους δρόμους της πρωτεύουσας θα κυκλοφορούν 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι με τη Γραμμή 4 θα πάρει σημαντική ανάσα και το περιβάλλον καθώς θα μειωθούν οι ρύποι. Εξίσου σημαντική πτυχή είναι και το γεγονός ότι η ίδια η κατασκευή της Γραμμής 4 αναμένεται να δημιουργήσει περισσότερες από 5.000 νέες θέσεις εργασίας».
-Ένας από τους νέους σταθμούς που σχεδιάζετε βρίσκεται στην πλατεία Εξαρχείων, γεγονός που έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Θα προχωρήσετε κανονικά με τον σχεδιασμό;
«Μέλημά μας είναι η καθημερινότητα των πολιτών και η αναβάθμιση των συνθηκών μετακίνησης είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της καθημερινότητας. Από την πρώτη στιγμή έχουμε πει ότι καμία περιοχή δεν θα μείνει στο σκοτάδι, καμία περιοχή δεν θα πέσει θύμα μιας μειοψηφίας. Θέλω να είμαι απόλυτα σαφής και να ξεκαθαρίσω ότι το περιβαλλοντικό ισοζύγιο των δένδρων της πλατείας Εξαρχείων και όλων των σταθμών θα καλυφθεί όχι μόνο ως προς την υπάρχουσα κατάσταση. Έχουμε υπογράψει μνημόνιο με τον Δήμο Αθηναίων για νέες φυτεύσεις 2.000 δένδρων και ουσιαστικά οι περιοχές από όπου θα διέλθει η νέα γραμμή του Μετρό θα «πρασινίσουν». Να σας υπενθυμίσω, μάλιστα, ότι περιοχές όπως η Αγία Παρασκευή που δεν επέτρεψαν να γίνει σταθμός Μετρό σήμερα ζητούν να βρεθεί λύση. Ας διδαχθούμε από το παρελθόν και να μην επιτρέψουμε την ταλαιπωρία των πολλών εξαιτίας κάποιων συλλογικοτήτων».
Το Μετρό στο λιμάνι
-Ο Πειραιάς από την άλλη μεριά περιμένει διακαώς να φτάσει το Μετρό στο λιμάνι. Το καλοκαίρι άρχισαν τα δοκιμαστικά δρομολόγια των συρμών, πότε θα δοθεί στο επιβατικό κοινό η επέκταση;
«Η σύνδεση του Πειραιά με το Μετρό αποτελούσε μία σημαντική εκκρεμότητα την οποία λύνουμε καθώς στις αρχές του φθινοπώρου θα παραδοθούν οι τρεις σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά. Με τη λειτουργία των τριών νέων σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», η απόσταση από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο θα καλύπτεται σε 50 λεπτά. Εκτιμούμε ότι με την ολοκλήρωση της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά ο συνολικός αριθμός επιβατών των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο ημερησίως. Όλοι μπορούμε να καταλάβουμε ότι με το έργο αυτό ο Πειραιάς θα αποκτήσει πρόσθετες αναπτυξιακές δυνατότητες καθώς αλλάζει ο χάρτης της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης».
-Έχετε επιλέξει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προχωρήσετε αρκετά έργα μέσω ΣΔΙΤ. Ποιοι διαγωνισμοί θα «τρέξουν» το επόμενο διάστημα;
«Η χρησιμότητα των ΣΔΙΤ πλέον δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθεί καθώς οι συμπράξεις εξασφαλίζουν την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση ποιοτικών έργων, προσφέρουν οικονομία στις δημόσιες επενδύσεις και εξαλείφουν τον κίνδυνο καθυστερήσεων στην υλοποίηση των έργων. Για τον λόγο αυτό ένα μεγάλο πακέτο έργων συνολικού προϋπολογισμού 4δις € προχωρά μέσω διαγωνισμών ΣΔΙΤ. Μέσα στο καλοκαίρι εγκρίθηκαν από την Διυπουργική Επιτροπή Έργων ΣΔΙΤ οι διαγωνισμοί για τα οδικά έργα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, για τα φράγματα του Ταυρωνίτη στην Κρήτη και του Ενιπέα στα Φάρσαλα, η Ύδρευση της Κέρκυρας και νωρίτερα ο διαγωνισμός για τον ΙΦ Συντήρησης και Λειτουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Εκτιμούμε ότι έως τέλος του έτους θα έχουν προχωρήσει οι διαγωνισμοί για όλα τα έργα που ανήκουν στο συγκεκριμένο portfolio. Έχουμε κάνει μια πολύ προσεκτική δουλειά και ως προς τη διασπορά των έργων ανά κατηγορία δημόσιας υποδομής, αλλά και ως προς τους προϋπολογισμούς αφού υπάρχουν μεγάλα project αλλά και πολλά έργα με μικρότερους προϋπολογισμούς. Απευθυνόμαστε, λοιπόν, και σε μικρότερους ιδιωτικούς φορείς που θέλουν να συμπράξουν μαζί μας».
-Από τον συνολικό σχεδιασμό έργων υποδομών που υλοποιούνται είτε δρομολογούνται σε όλη την Ελλάδα, ποια είναι αυτά που εκτιμάτε ότι θα αλλάξουν τη χώρα;
«Ξέρετε, για εμάς στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όλα τα έργα που έχουμε δρομολογήσει είναι αναγκαία, χρήσιμα και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του τόπου και την ευημερία της κοινωνίας. Κάποια από αυτά, σίγουρα, τα αποκαλούμε εμβληματικά λόγω του υπερτοπικού τους χαρακτήρα και του αντίκτυπου που έχουν στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών συνολικά. Αναμφίβολα ένα σημαντικό έργο αναβάθμισης και εκσυχρονισμού είναι το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα παραδώσουμε στους πολίτες στο τέλος του 2023. Σε συνδυασμό με το FlyOver, μάλιστα, θα έχουμε μία εντελώς διαφορετική εικόνα της πόλης. Ταυτόχρονα, το 2023 θα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το κατασκευαστικό έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα στην Κρήτη, η οποία αποκτά τον οδικό άξονα που της αξίζει. Στην Κεντρική Ελλάδα έχουμε τον οδικό άξονα Ε-65, το βόρειο τμήμα του οποίου ήδη κατασκευάζεται. Στην Πελοπόννησο, με πολλή δουλειά ξεμπλοκάραμε τον οδικό άξονα «Πάτρα – Πύργος» και είχαμε την ευκαιρία, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, να δούμε το σημαντικό αυτό έργο να ξεκινά. Μέσα στο καλοκαίρι, παραδώσαμε στην κυκλοφορία την Παράκαμψη της Αμφιλοχίας, παρουσία του Πρωθυπουργού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο τμήμα του οδικού άξονα «Άκτιο – Αμβρακία» που θα παραδοθεί στο σύνολό του το 2023. Μέσα σε τρία χρόνια, λοιπόν, έχουμε καταφέρει να ωριμάσουμε μελέτες, να έχουμε δημοπρατήσεις, αναδόχους και εργοτάξια σε όλη την Ελλάδα. Και αυτό δεν έγινε τυχαία. Έγινε γιατί υπάρχει η πολιτική βούληση, ο σωστός σχεδιασμός και η στενή επίβλεψη».