27.5 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ«Να μειώσουμε τους νεκρούς από τα τροχαία»
spot_img

«Να μειώσουμε τους νεκρούς από τα τροχαία»

-

Συνέντευξη του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

  • Πως εξελίσσεται η ψηφιοποίηση των διπλωμάτων και πως θα συνταξιοδοτείται ένας οδηγός που συμπλήρωσε τα 67 του χρόνια

 

Συνέντευξη στην Μαρία Καραουλάνη

Για τον πολύ κόσμο ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος θεωρείται από το νέο αίμα της κυβέρνησης. Ίσως επειδή δεν είναι τόσο προβεβλημένος, είτε λόγω του ότι εκλέγεται στην περιφέρεια (Κοζάνη)και όχι σε κάποιο μεγάλο αστικό κέντρο, όπως οι εκλογικές περιφέρειες του λεκανοπεδίου και της Θεσσαλονίκης.

Επίσης ο Μιχάλης Παπαδόπουλος είναι ίσως από τους λίγους πολιτικούς που επέστρεψε μετά από έξι χρόνια στο ίδιο πόστο, αλλά με άλλον πρωθυπουργό και άλλη κυβέρνηση. Κάποιοι θα ισχυριστούν τη ρήση των εγκληματολόγων ότι «ο δολοφόνος γυρίζει στον τόπο του εγκλήματος», ενώ άλλοι θα υποστηρίξουν πως «επιλέχθηκε ο άνθρωπος που ξέρει την δουλειά». Το βέβαιο είναι ότι ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών σε καμία των περιπτώσεων δεν μπορεί να χαρακτηριστεί θορυβοποιός. Και όπως αναφέρει στους συνομιλητές του θα νιώσει ευχάριστα όταν στην αποτίμηση έχει βάλει το πετραδάκι του ώστε να μειωθούν τα τροχαία στην Ελλάδα. Επίσης από τις 30 Αυγούστου του 2021 που ανέλαβε υφυπουργός έχει βάλει ως στόχο να ολοκληρώσει την ψηφιοποίηση σε ό,τι αφορά τα διπλώματα οδήγησης. Στην ίδια θέση ήταν και την διετία 2013-2015 επί πρωθυπουργίας Αντώνη Σαμαρά, ενώ για πρώτη φορά βρέθηκε σε κυβερνητικό σχήμα τους τελευταίους μήνες της διακυβέρνησης του Κώστα Καραμανλή το 2009 ως υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ο Μιχάλης Παπαδόπουλος εκλέγεται βουλευτής Κοζάνης από το 2000, με μία παρένθεση την τετραετία 2015-2019.

Αναλυτικά η συνέντευξη του Μιχάλη Παπαδόπουλο στην «60+» είναι η ακόλουθη:

Ακούμε συχνά για την ηλεκτρονική διαδικασία στην έκδοση και τις ανανεώσεις των διπλωμάτων οδήγησης. Έχει προχωρήσει αυτό το πρόγραμμα και ποιες περιπτώσεις αφορά;

«Προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης είναι η βελτίωση της καθημερινότητας και αυτό προϋποθέτει την απλοποίηση των διαδικασιών στις οποίες ο πολίτης έρχεται σε επαφή με τις Δημόσιες Υπηρεσίες. Η έκδοση των αδειών οδήγησης είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, το οποίο μάλιστα, περιλαμβάνει και πολλές υποπεριπτώσεις με δεδομένο πρώτον, ότι προβλέπονται διαφορετικές διαδικασίες ανάλογα με την ηλικία του οδηγού και δεύτερον, αφορά πολλούς επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδου του αυτοκινήτου. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι το πρώτο που ξεκίνησε μια στενή συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με σκοπό πολλές από αυτές τις ενέργειες να διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά, χωρίς να απαιτείται καμία παρουσία του πολίτη στα γκισέ των Διευθύνσεων Μεταφορών των Περιφερειών. Τα αποτελέσματα είναι μετρήσιμα: έχουν υποβληθεί πάνω από 7.500 αιτήσεις ανανέωσης διπλωμάτων, περισσότερες από 23.000 αιτήσεις αντικατάστασης διπλωμάτων για φθορά, κλοπή ή απώλεια και τουλάχιστον 4.500 αιτήσεις για αντίγραφα αδειών κυκλοφορίας. Επιπλέον, τα τελευταία δύο χρόνια εκδόθηκαν περισσότερες από 330.000 προσωρινές άδειες οδήγησης και κάθε υποψήφιος οδηγός που πετυχαίνει στις πρακτικές εξετάσεις, μπορεί να εκτυπώσει αμέσως την προσωρινή άδεια από τον υπολογιστή του, χωρίς να περιμένει μήνες να του έρθει το δίπλωμα για να οδηγήσει. Με την ηλεκτρονική διαδικασία κάθε πολίτης μπορεί να υποβάλλει την αίτησή του για ανανέωση διπλώματος ηλεκτρονικά, εφόσον επισκεφθεί τους γιατρούς και κριθεί ικανός να συνεχίσει να οδηγεί. Μια διαδικασία που πρέπει να γίνεται κάθε τρία χρόνια για τους άνω των 65 και κάθε δύο χρόνια για τους συμπολίτες μας άνω των 80 ετών.  Επίσης, με την κατάθεση δικαιολογητικών χορηγείται προσωρινή άδεια οδήγησης ισχύος 4 μηνών και έως ότου εκτυπωθεί η άδεια οδήγησης από την Αστυνομία».

-Υπάρχουν όρια ηλικίας συνταξιοδότησης για τους επαγγελματίες οδηγούς και αν ναι, μπορεί  κάποιος να συνεχίσει να εργάζεται μετά τη συνταξιοδότηση;

«Σε αυτό το θέμα υπήρχε μια ασάφεια και για πρώτη φορά με τις διατάξεις του νόμου 4850/2021 «Οδηγώντας με Ασφάλεια» για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών, μπήκαν συγκεκριμένα όρια. Καθορίστηκε ανώτατο όριο ηλικίας τα 67 έτη για την άσκηση του επαγγέλματος οδηγού φορτηγού  ή λεωφορείου δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης. Εδικά για τα σχολικά λεωφορεία, καθώς και τους οδηγούς τουριστικών λεωφορείων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά μαθητών, το όριο είναι 65 έτη. Ωστόσο, οι οδηγοί που συνταξιοδοτούνται κάτω από τα παραπάνω όρια έχουν την ευκαιρία να συνεχίσουν να εργάζονται με τις προβλεπόμενες μειώσεις του εργαζόμενου συνταξιούχου και μέχρι να συμπληρώσουν τα παραπάνω όρια ηλικίας».

-Πώς επιδιώκετε να βελτιωθεί το επίπεδο των νέων οδηγών με τον νόμο που φτιάξατε; Έρχονται αλλαγές και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας;

«Ο νέος νόμος για την εκπαίδευση και την εξέταση των υποψήφιων οδηγών και ο εκσυγχρονισμός του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι μέρη της Εθνικής Στρατηγικής που υλοποιούμε με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου της Οδικής Ασφάλειας, που αποτελεί προτεραιότητα και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Στόχος μας είναι να μειωθεί ο αριθμός των νεκρών και σοβαρά τραυματιών κατά 50% έως το 2030 και πρωταρχικής σημασίας παράγοντας για να επιτευχθεί είναι η βελτίωση της εκπαίδευσης. Με τον νέο νόμο οι υποψήφιοι οδηγοί αποκτούν καλύτερα συγγράμματα εκμάθησης των κανόνων κυκλοφορίας, με ειδικές εκδόσεις για τις ομάδες πληθυσμού που αντιμετωπίζουν δυσκολίες εκμάθησης. Η πρακτική εξέταση εμπλουτίζεται με σενάρια που δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ικανότητα του οδηγού να οδηγεί, ενώ τόσο στη θεωρητική και την πρακτική δοκιμασία χρησιμοποιούνται ηλεκτρονικά μέσα που συμβάλλουν στη διαφάνεια της διαδικασίας. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι το ζητούμενο δεν είναι να πάρει κάποιος το δίπλωμα, αλλά να μπορεί ο εξεταστής να διαπιστώσει ότι ο υποψήφιος είναι ικανός να οδηγήσει με ασφάλεια τη στιγμή που δίνει εξετάσεις οδήγησης.  Άλλωστε, έχουμε θεσμοθετήσει την υποχρέωση οι εξεταστές να έχουν την ανάλογη κατηγορία οδήγησης που εξετάζουν. Για παράδειγμα, δεν μπορεί κάποιος να εξετάζει υποψήφιο οδηγό λεωφορείου εάν ο ίδιος δεν έχει το ανάλογο δίπλωμα. Επίσης, από τον Σεπτέμβριο όλοι οι εξεταστές θα περάσουν από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης ειδικά σεμινάρια (θεωρητικά και πρακτικά) ώστε να πιστοποιηθεί η καταλληλότητά τους. Και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προσανατολιζόμαστε σε αλλαγές που θα δίνουν έμφαση στη συμπεριφορά του οδηγού και δεν θα τιμωρούν το όχημα. Στις παραβάσεις που εγκυμονούν μεγάλο κίνδυνο για την πρόκληση ατυχήματος, όπως η υπερβολική ταχύτητα και η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, θα προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο και αφαίρεση άδειας οδήγησης και όχι αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας του οχήματος. Κάθε ποινή θα υπολογίζεται στο point system και οι οδηγοί που κάνουν συχνά παραβάσεις θα αντιμετωπίζουν υψηλότερες ποινές. Το ζητούμενο δεν είναι η τιμωρία, αλλά να αντιληφθεί κάθε οδηγός ότι έχει ευθύνη όταν μπαίνει στο αυτοκίνητο».

Τα ηλεκτροκίνητα

-Τι ακριβώς γίνεται στην Αστυπάλαια με τα ηλεκτροκίνητα οχήματα;

«Τα ηλεκτροκίνητα βαν που παρουσίασε η VW στην Αστυπάλαια είναι η εξέλιξη ενός ιστορικού μοντέλου της αυτοκινητοβιομηχανίας, τον «πρόγονο» του οποίου θυμόμαστε καλά όσοι έχουμε μνήμες από τη δεκαετία του 1980. Πέρα από τη διαφήμιση στο πανέμορφο νησί, είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι  το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εισάγει στην Αστυπάλαια ένα καινοτόμο σύστημα δημόσιας μεταφοράς που θα συνδυάζει τις νέες τεχνολογίες με την ηλεκτροκίνηση. Ο επιβάτης θα μπαίνει σε μια πλατφόρμα από το κινητό του τηλέφωνο και θα δηλώνει το αίτημά του να κάνει μια μετακίνηση. Τα αιτήματα θα συλλέγονται ψηφιακά και το ηλεκτροκίνητο όχημα θα οργανώνει το δρομολόγιο εξυπηρετώντας τους επιβάτες. Αυτή η νέα υπηρεσία της «on demand» κινητικότητας  σηματοδοτεί και την εφαρμογή των έξυπνων μορφών κινητικότητας, που είναι επόμενη μέρα στις υπηρεσίες Μεταφορών».

Σε αυτή την περίοδο που έχει ανέβει τόσο ψηλά το κόστος των καυσίμων, μπορεί να είναι λύση η ηλεκτροκίνηση;

«Χρειαζόμαστε την ηλεκτροκίνηση γιατί εξασφαλίζει χαμηλότερο κόστος χρήσης και μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Τα τελευταία τρία χρόνια καταγράφεται σημαντική πρόοδος μέσα από την πολιτική κινήτρων που έχει θεσπίσει η σημερινή κυβέρνηση, αλλά και την ανάπτυξη των σημείων φόρτισης που ανέρχονται πλέον σε 1.200 σε όλη την Ελλάδα, έναντι μόλις 58 το 2019. Επιπλέον, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει διαμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο για τα συνεργεία υψηλής τάσης και προχωρά η σχετική ρύθμιση με τους τεχνίτες ηλεκτροκίνησης, που αποτελεί και μια νέα επαγγελματική κατηγορία. Δημιουργήσαμε, επίσης το ηλεκτρονικό μητρώο φορτιστών όπου ο οδηγός  μπορεί να διαβάσει στην οθόνη του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου του που βρίσκεται ο κοντινότερος φορτιστής και πόσο στοιχίζει η φόρτιση. Με αυτές τις πρωτοβουλίες υποστηρίζουμε τη χρήση του ηλεκτροκίνητου οχήματος και πιστεύω πως όπως συμβαίνει με κάθε νέα τεχνολογία, το κόστος αγοράς θα γίνει προσιτό σε περισσότερους ανθρώπους, όσο αυξάνεται η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης».

spot_img
spot_img