Η αναντιστοιχία της ζήτησης και της προσφοράς «λευκού χρυσού» απειλεί να τινάξει στον αέρα τα σχέδια της Δύσης για απανθρακοποίηση των μεταφορών. Στη δαιμονοποίηση τους προχώρησαν και οι ΗΠΑ με τον πρόεδρο, Τζο Μπάιντεν, να θέτει ως επίσημο στόχο τα μισά από τα καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομούνται εντός της χώρας έως το 2030 να είναι αμιγώς ηλεκτρικά, ή να χρησιμοποιούν άλλες τεχνολογίες κίνησης μηδενικών ρύπων.
Η μετάβαση, ωστόσο, στην ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να τελεστεί από τη μία μέρα στην άλλη, δεδομένου ότι απαιτείται ένα μέταλλο το οποίο είναι άφθονο, αλλά η εξόρυξή του δεν αποτελεί μια απλή διαδικασία. Πρόκειται για το λίθιο, που λόγω της τεράστιας ζήτησης που γνωρίζει και της αύξησης της τιμής του, έχει χαρακτηριστεί ως «λευκός χρυσός». Είναι το ελαφρύτερο μέταλλο στη Γη και αποτελεί απαραίτητο συστατικό των μπαταριών ιόντων λιθίου, οι οποίες με τη σειρά τους αποτελούν το βασικό και πιο κοστοβόρο εξάρτημα των ηλεκτρικών ΙΧ.
Εξορύσσεται -μεταξύ άλλων- από κοιτάσματα άλμης και πυριγενή πετρώματα, ενώ για να λάβει την κατάλληλη μορφή προκειμένου να χρησιμοποιηθεί στις μπαταρίες υποβάλλεται σε επεξεργασία.
Η νέα κρίση
Η εξασφάλιση των απαραίτητων ποσοτήτων λιθίου μόνο ως μιας εύκολη υπόθεση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, με τους ειδικούς να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας λόγο για μια μεγάλων διαστάσεων κρίση που αιωρείται πάνω από τον πλανήτη. Η παγκόσμια παραγωγή λιθίου εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί εντός της τρέχουσας δεκαετίας. Οι πωλήσεις, ωστόσο, των ηλεκτρικών SUV, σεντάν, και σπορ αυτοκινήτων που πέρυσι αυξήθηκαν κατά 55% ίσως απαιτήσουν ακόμα μεγαλύτερες ποσότητες «λευκού χρυσού», θέτοντας την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αντιμέτωση με μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, σύμφωνα με τους Λεονάρντο Πάολι και Τιμ Γκουλ από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (Δ.Ο.Ε.), αν δεν αυξηθεί ραγδαία η παραγωγή λιθίου, το έλλειμμα ίσως καταγράφει μόλις από το 2025, εκτροχιάζοντας εν τη γενέσει τους τα σχέδια για απανθρακοποίηση των μεταφορών. Οι μεγαλύτεροι κολοσσοί της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας δείχνουν προβληματισμένοι από την απροθυμία των εταιρειών εξόρυξης να επικεντρώσουν όλη τους τη δραστηριότητα στον «λευκό χρυσό» μιας και φοβούνται ότι ίσως στο μέλλον πρωταγωνιστήσουν διαφορετικής τεχνολογίας μπαταρίες που θα επισκιάσουν τις ιόντων λιθίου. Τις όποιες επιφυλάξεις των εταιρειών εξόρυξης επιχειρούν να άρουν οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μέσω επενδύσεων στους «ανθρακωρύχους».