25.6 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣΗ ελληνική πρόταση για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες στην Ε.Ε.
spot_img

Η ελληνική πρόταση για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες στην Ε.Ε.

-

Η ολική διαγραφή των δημοσιονομικών κανόνων για χρέος και έλλειμμα όπως ισχύουν σήμερα, είναι η βάση για τους νέους σύγχρονους δημοσιονομικούς κανόνες, που θα αρχίσουν να συζητούνται ουσιαστικά τον Μάιο, μόλις αποκτήσει νέα κυβέρνηση και η Γαλλία.  

Η ολική διαγραφή των δημοσιονομικών κανόνων για χρέος και έλλειμμα όπως ισχύουν σήμερα, είναι η βάση για τους νέους σύγχρονους δημοσιονομικούς κανόνες, που θα αρχίσουν να συζητούνται ουσιαστικά τον Μάιο, μόλις αποκτήσει νέα κυβέρνηση και η Γαλλία.  

Η Ελλάδα έχει προσαρμόσει στα σημεία τη δική της πρότασης για την αναμόρφωση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, με βάση την πλειοψηφούσα άποψη που διαμορφώνεται εντός της ΕΕ, όχι μόνο από τις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου, αλλά και του Ευρωπαϊκού Βορρά. 

Η Ελλάδα έχει προσαρμόσει στα σημεία τη δική της πρότασης για την αναμόρφωση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, με βάση την πλειοψηφούσα άποψη που διαμορφώνεται εντός της ΕΕ, όχι μόνο από τις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου, αλλά και του Ευρωπαϊκού Βορρά. 

Ένα περίγραμμα του τι προτείνει η Ελλάδα έδωσε από την Νέα Υόρκη (που βρέθηκε για το συνέδριο της Capital Link), ο Χρήστος Σταϊκούρας. Ο υπουργός Οικονομικών είπε πως «μετά από δύο οικονομικές κρίσεις, το να θέλει κάποιος να εφαρμόσει τους δημοσιονομικούς κανόνες όπως ισχύουν σήμερα, δεν έχει νόημα και δεν θα δώσει καλή εικόνα και στις αγορές. Αν ενεργοποιούνταν άμεσα οι άκαμπτοι κανόνες για ανώτατο όριο χρέους στο 60% του ΑΕΠ και του ελλείμματος στο 3% του ΑΕΠ, η μεγάλη πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ, θα εμφάνιζαν μεγάλες δημοσιονομικές αποκλίσεις. Κάτι τέτοιο όμως, θα έδινε μια εικόνα κρίσης, την οποία θα έσπευδαν να προεξοφλήσουν οι αγορές». 

Ένα περίγραμμα του τι προτείνει η Ελλάδα έδωσε από την Νέα Υόρκη (που βρέθηκε για το συνέδριο της Capital Link), ο Χρήστος Σταϊκούρας. Ο υπουργός Οικονομικών είπε πως «μετά από δύο οικονομικές κρίσεις, το να θέλει κάποιος να εφαρμόσει τους δημοσιονομικούς κανόνες όπως ισχύουν σήμερα, δεν έχει νόημα και δεν θα δώσει καλή εικόνα και στις αγορές. Αν ενεργοποιούνταν άμεσα οι άκαμπτοι κανόνες για ανώτατο όριο χρέους στο 60% του ΑΕΠ και του ελλείμματος στο 3% του ΑΕΠ, η μεγάλη πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ, θα εμφάνιζαν μεγάλες δημοσιονομικές αποκλίσεις. Κάτι τέτοιο όμως, θα έδινε μια εικόνα κρίσης, την οποία θα έσπευδαν να προεξοφλήσουν οι αγορές». 

Το νέο στοιχείο που προσέθεσε ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών είναι ότι οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες δεν θα πρέπει να επιτάσσουν την εμπροσθοβαρή μείωση του χρέους. Το ίδιο λέει και η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία αλλά και η Γαλλία, αφού κάτι τέτοιο θα ” έπνιγε” την ανάπτυξη και τελικά, θα καθυστερούσε αντί να επιταχύνει, τη δημοσιονομική προσαρμογή των προβληματικών χωρών.  

Το νέο στοιχείο που προσέθεσε ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών είναι ότι οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες δεν θα πρέπει να επιτάσσουν την εμπροσθοβαρή μείωση του χρέους. Το ίδιο λέει και η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία αλλά και η Γαλλία, αφού κάτι τέτοιο θα ” έπνιγε” την ανάπτυξη και τελικά, θα καθυστερούσε αντί να επιταχύνει, τη δημοσιονομική προσαρμογή των προβληματικών χωρών.  

Τόνισε επίσης, ότι η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να είναι αντικυκλική και οι επενδύσεις να προστατεύονται. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να επιτρέπεται οι χώρες οι οποίες βρίσκονται σε στασιμότητα ή ύφεση, να επιταχύνουν δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες όμως, δεν θα πρέπει να υπολογίζονται στο χρέος και το έλλειμμα. 

Τόνισε επίσης, ότι η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να είναι αντικυκλική και οι επενδύσεις να προστατεύονται. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να επιτρέπεται οι χώρες οι οποίες βρίσκονται σε στασιμότητα ή ύφεση, να επιταχύνουν δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες όμως, δεν θα πρέπει να υπολογίζονται στο χρέος και το έλλειμμα. 

Η πρόταση της Κομισιόν 

Η πρόταση της Κομισιόν 

Τέλος είπε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει ένα πλαίσιο κανόνων που προωθεί την ιδιοκτησία των σχεδίων δημοσιονομικής προσαρμογής, μια μεσοπρόθεσμη προσέγγιση στη δημοσιονομική εποπτεία, καθώς και τη δημιουργία μιας κεντρικής δημοσιονομικής ικανότητας. Το κομμάτι αυτό της ελληνικής πρότασης ενσωματώνει εκ των προτέρων τη σχετική πρόταση που ετοιμάζεται να δημοσιοποιήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η πρόταση προβλέπει προγράμματα προσαρμογής που θα εξειδικεύονται με βάση τις ιδιαιτερότητες της κάθε οικονομίας και λαμβάνουν υπόψη και τον οικονομικό τους κύκλο.  

best replica watch ukdesigner phone caseself bar pink lemonadehandyhulle designentelefoonhoesjes merksmartphonehoesjes retour
Τέλος είπε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει ένα πλαίσιο κανόνων που προωθεί την ιδιοκτησία των σχεδίων δημοσιονομικής προσαρμογής, μια μεσοπρόθεσμη προσέγγιση στη δημοσιονομική εποπτεία, καθώς και τη δημιουργία μιας κεντρικής δημοσιονομικής ικανότητας. Το κομμάτι αυτό της ελληνικής πρότασης ενσωματώνει εκ των προτέρων τη σχετική πρόταση που ετοιμάζεται να δημοσιοποιήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η πρόταση προβλέπει προγράμματα προσαρμογής που θα εξειδικεύονται με βάση τις ιδιαιτερότητες της κάθε οικονομίας και λαμβάνουν υπόψη και τον οικονομικό τους κύκλο.  

Με την Κεντρική δημοσιονομική Ικανότητα ο κ. Σταϊκούρας επαναφέρει πλαγίως, το θέμα της μονιμοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Κάτι τέτοιο θα έδινε την ευκαιρία, κάθε υπεχρεωμένη χώρα να πριμοδοτείται με κοινοτικούς πόρους για επενδύσεις οι οποίες θα την επανέφεραν στην ανάπτυξη και θα επιτάχυναν την μείωση χρέους και ελλείμματος. 

Με την Κεντρική δημοσιονομική Ικανότητα ο κ. Σταϊκούρας επαναφέρει πλαγίως, το θέμα της μονιμοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Κάτι τέτοιο θα έδινε την ευκαιρία, κάθε υπεχρεωμένη χώρα να πριμοδοτείται με κοινοτικούς πόρους για επενδύσεις οι οποίες θα την επανέφεραν στην ανάπτυξη και θα επιτάχυναν την μείωση χρέους και ελλείμματος. 

Το τελευταίο δεν έχει υποστηρικτές στις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες επιμένουν ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει να είναι μια έκτακτη παρέμβαση. Εκτός αυτού, υπάρχουν χώρες (όπως πχ η Γερμανία και η Φινλανδία) οι οποίες στη γενικότερη συζήτηση για την αλλαγή των δημοσιονομικών κανόνων, μπορούν να συζητήσουν μόνο μια απλοποίηση και σε καμία περίπτωση ριζικές αλλαγές.  

Το τελευταίο δεν έχει υποστηρικτές στις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες επιμένουν ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει να είναι μια έκτακτη παρέμβαση. Εκτός αυτού, υπάρχουν χώρες (όπως πχ η Γερμανία και η Φινλανδία) οι οποίες στη γενικότερη συζήτηση για την αλλαγή των δημοσιονομικών κανόνων, μπορούν να συζητήσουν μόνο μια απλοποίηση και σε καμία περίπτωση ριζικές αλλαγές.  

 

spot_img
spot_img