25.6 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣΔέσμιοι της γραφειοκρατίας οι πολίτες
spot_img

Δέσμιοι της γραφειοκρατίας οι πολίτες

-

  • Τι αλλάζει στις μεταβιβάσεις ακινήτων και χάρη στο Ταμείο Ανάκαμψης όλα μπορούν να γίνουν πιο εύκολα

 

Του Γιάννη Χαντζησαλάτα*

 

Παρελθόν θα αποτελεί σύντομα η δαιδαλώδες διαδικασία και το χάσιμο πολύτιμων εργατοωρών που απαιτούνται για την αγοροπωλησία, δωρεά, γονική παροχή και   κληρονομιά ακινήτων.  Φορείς όπως η ΑΑΔΕ, ο ΕΦΚΑ, το Κτηματολόγιο και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήταν υποχρεωμένοι να εκδίδουν, αλλά και να απαιτούν πληθώρα έγγραφα προκειμένου να διεκπεραιωθεί μία μεταβίβαση ακινήτου.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα πιστοποιητικά

Φορολογική ενημερότητς

Μη οφειλής ΤΑΠ

Μη οφειλής φόρου κληρονομιάς – δωρεάς

Βεβαίωση πληρωμής ΕΝΦΙΑ

Βεβαίωση ενεργειακού επιθεωρητή

Τοπογραφικό διάγραμμα

Απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος κ.λ.π.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας η χώρα μας στην «ευκολία του επιχειρείν» είναι στην 156η θέση μεταξύ 190 χωρών.  Για την μεταβίβαση ενός ακινήτου ο Έλληνας πολίτης θα χρειαστεί 26 εργάσιμες ημέρες για να συγκεντρώσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά, επίδοση που είναι η χειρότερη μεταξύ των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ενδεικτικά στην Πορτογαλία απαιτούνται 10 ημέρες, στη Νορβηγία απαιτούνται 3 ημέρες και στην Ολλανδία μόλις 2,5 ημέρες.

Δέσμιοι της γραφειοκρατίας 

Δέσμιοι αυτής της γραφειοκρατίας ήταν οι συμβαλλόμενοι που πρόσφατα δεν μπορούσαν να προμηθευτούν την βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η σύνταξη της πράξης μεταβίβασης. Με την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης το έργο της ηλεκτρονικής μεταβίβασης στοχεύει έως το 2023 να έχει δημιουργηθεί ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου και έτσι πλέον οι Συμβολαιογράφοι, κατόπιν εξουσιοδότησης των συμβαλλομένων, να συγκεντρώνουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά και βεβαιώσεις που απαιτούνται στην διαδικασία σύνταξης των συμβολαιογραφικών πράξεων. Ήδη για τον σκοπό αυτό έχουν ξεκινήσει σεμινάρια εκπαίδευσής τους προκειμένου να είναι έτοιμοι να υποστηρίξουν την εφαρμογή του προγράμματος e-μεταβιβάσεις.

Η διαδικασία θα έχει ως ακολούθως:

Ο Συμβολαιογράφος

  • Αυθεντικοποίεί τους συμβαλλόμενων μέσω κωδικών TAXIS ή μέσω του Μητρώου Συμβολαιογράφων
  • Αντλεί, εξάγει ή ζητά την έκδοση εγγράφων από την ΑΑΔΕ, τον ΕΦΚΑ, το Κτηματολόγιο, τους Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και το Τεχνικό Επιμελητήριο.
  • Αξιολογεί την πληρότητα καιπροβαίνει σε διόρθωση λαθών και παραλήψεων και τα επικαιροποίεί προκειμένου να αποτελούν μέρος της συμβολαιογραφικής πράξης
  • Κατόπιν, μέσω της πλατφόρμας myProperty της ΑΑΔΕ, υποβάλει τις αντίστοιχες δηλώσεις προκειμένου να προσδιοριστεί ο φόρος και να εκδοθεί η Ταυτότητα Οφειλής
  • Τέλος μεταγράφει ηλεκτρονικά το ακίνητο στο Κτηματολόγιο

 

 

  • Ο Γιάννης Χαντζησαλάτας είναι Οικονομικός Σύμβουλος

spot_img
spot_img