• Για 13η χρονιά (2012-2024) οι χαμηλόμισθοι του ιδιωτικού τομέα στερούνται το επίδομα γάμου-τέκνων
• Από 2 έως 4 μισθοί οι απώλειες κατ’ έτος
• Να χορηγηθεί άμεσα και αναδρομικά η οικογενειακή παροχή στους αμειβόμενους με κατώτατο μισθό
Του Αλέξη Π. Μητρόπουλου*
Μια απαράδεκτη και αντίθετη στο Σύνταγμα κατάσταση σε βάρος των εργαζομένων με τέκνα στον ιδιωτικό τομέα διαιωνίζεται από το 2012 μέχρι και σήμερα, με συνέπεια εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι γονείς, κυρίως οι αμειβόμενοι με κατώτατο μισθό, να έχουν μεγάλες απώλειες στα εισοδήματά τους.
Η θεσμική αυτή ανισότητα σε βάρος των χαμηλόμισθων του ιδιωτικού τομέα επιτάθηκε μετά και την τελευταία νομοθετική πρωτοβουλία της σημερινής κυβέρνησης για σημαντική αύξηση της οικογενειακής παροχής στους δημοσίους υπαλλήλους που έχουν τέκνα και αριθμούν πάνω από το 50% του συνόλου (άρθρο 21 ν. 5045/2023).
Αντίθετα, η οικογενειακή παροχή στον ιδιωτικό τομέα, για τους αμειβόμενους με τον κατώτατο μισθό, έχει καταργηθεί από το 2012 και δεν χορηγείται μέχρι και σήμερα. Σημειωτέον ότι στην πρόσφατη υπ’ αριθ. 25058/29-3-2024 (ΦΕΚ Β 1974) απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με την οποία καθορίστηκε το νέο ύψος του κατώτατου μισθού-ημερομισθίου από 1-4-2024,κατ’εξουσιοδότηση του άρθρου 26 του ν. 5085/2024 (ΦΕΚ Α 203), ουδεμία αναφορά γίνεται στην οικογενειακή παροχή των αμειβομένων με τον νέο νομοθετημένο κατώτατο μισθό.
Συγκεκριμένα η ανωτέρω ΥΑ αναφέρει: «… αποφασίζουμε: Τον καθορισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), του νόμιμου κατώτατου μισθού και του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου, για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, ως εξής: α) Για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός ορίζεταιστα οκτακόσια τριάντα ευρώ (830,00 €).β) Για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιοορίζεται σε τριάντα επτά ευρώ και επτά λεπτά (37,07 €).Η απόφαση αυτή ισχύει από 1 Απριλίου 2024.».
Ι. Χωρίς οικογενειακή παροχή εργάτες-υπάλληλοι του ιδιωτικού τομέα για την περίοδο 2012-2024!
Με τον ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α 222), βασικό εφαρμοστικό νόμο που υλοποίησε τις δεσμεύσεις τού β’ Μνημονίου (ν. 4046/2012), όλα τα επιδόματα επί του κατώτατου μισθού καταργήθηκαν ενώ το επίδομα προϋπηρεσίας (τριετίες-πολυετίες), που παρέμεινε, «πάγωσε» μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω του 10%!
Η συγκεκριμένη διάταξη του ν. 4093/2012 (υποπαρ. ΙΑ.11 παρ.1), που ισχύει δυστυχώς ακόμη και σήμερα, ρητά αναφέρει στο εδάφιο (ε) ότι «Πέραν της μηνιαίας τακτικής προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας, καμία άλλη προσαύξηση δεν περιλαμβάνει στον νομοθετικώς καθορισμένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο» και στο εδάφιο (στ) ότι «Έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία που συμπληρώνεται μετά την 14-2-2012».
Ο «γυμνός» χωρίς επιδόματα, νομοθετημένος κατώτατος μισθός («single minimum wagesystem») εξυπηρετούσε τη βασική αρχή του β’ Μνημονίου (4046/2012, ΦΕΚ Α 28) για τη «βουλγαροποίηση» των ελληνικών μισθών και την προϊούσα απόκλισή τους από τους μισθούς της ευρωζώνης.
Η ρήτρα βουλγαροποίησης» που συμφωνήθηκε με το β’ Μνημόνιο (ΦΕΚ Α 28, σελ. 713) ανέφερε ότι: «Τα μέτρα αυτά θα δώσουν τη δυνατότητα μείωσης της απόκλισης στο επίπεδο του κατώτατου μισθού σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας (Πορτογαλία, Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη). Αναμένουμε ότι το μέτρο αυτό θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της υψηλής ανεργίας των νέων, την απασχόληση των ατόμων στα περιθώρια της αγοράς εργασίας και θα ενθαρρύνει την αλλαγή από τον ανεπίσημο στον επίσημο τομέα εργασίας. (…) Αυτό θα ευθυγραμμίσει το πλαίσιο του κατώτατου μισθού της Ελλάδας με αυτό συγκρίσιμων κρατών και θα του επιτρέψει να εκπληρώσει τη βασική του λειτουργία, δηλαδή της διασφάλισης ενός ενιαίου δικτύου ασφαλείας για όλους τους υπαλλήλους».
Εξάλλου, ενώ η σημερινή κυβέρνηση «ξεπάγωσε»τις τριετίες (όπως η ίδια υποστηρίζει) από 1-1-2024 (βλ. πλήρη ανάλυσή μας στην «Εφημερίδα των Συνταξιούχων 60+» με τίτλο «Η αλήθεια για τις τριετίες», φύλλο 90)με τη διάταξη του άρθρου 33 του ν. 5053/2023 (ΦΕΚ Α 58),ουδέν αποφάσισε για την επαναχορήγηση («ξεπάγωμα») των οικογενειακών επιδομάτων στον ιδιωτικό τομέα τόσο για την περίοδο από 2012 έως σήμερα (2024),όσο και για το μέλλον. Το γεγονός ότι η κυβέρνηση με τον ν. 5053/2023 (άρθρο 33) «ξεπάγωσε» τις τριετίες και όχι τα οικογενειακά επιδόματα, σημαίνει ότι η κατάργησή τους στον ιδιωτικό τομέα και για την προϋπηρεσία από το 2012 και μετά, είναι οριστική.
Αυτό επιβεβαιώθηκε άλλωστε και από το γεγονός ότι στην ανωτέρω πρόσφατη ΥΑ, ουδέν απολύτως αναγράφεται για τη χορήγηση της οικογενειακής παροχής στους αμειβόμενους με τον νέο κατώτατο μισθό-ημερομίσθιο, όπως προαναφέραμε.
ΙΙ. Μεγάλες οι απώλειες σε μισθούς κατά την περίοδο 2012-2024. Από 2 έως 4 μισθούς χάνουν ετησίως οι μισθωτοί από τη μη καταβολή τής οικογενειακής παροχής
Μεγάλες είναι οι απώλειες των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα αυτών που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, για την περίοδο 2012-2024 λόγω της απαγόρευσης χορήγησης του οικογενειακού επιδόματος (10% του κατώτατου μισθού) από τον ν. 4093/2012.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη μας, οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα που αμείβονται με ημερομίσθιο χάνουν από 2 έως 4 μισθούς ετησίως!! Οι απώλειες των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα για την περίοδο από το 2012 μέχρι και τον Μάρτιο 2024 λόγω της απαγόρευσης χορήγησης του οικογενειακού επιδόματος (10% του κατώτατου μισθού) από τον ν. 4093/2012, υπολογίζονται και καταγράφονται ενδεικτικά στον παρακάτω πίνακα: