Ολοκληρώνεται η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων εντός του καλοκαιριού
Η αναβάθμιση της εξυπηρέτησης και των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις, στο πλαίσιο της προσπάθειας για μια λειτουργική και φιλική προς τον πολίτη Δημόσια Διοίκηση. Ο Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης, ο οποίος καλείται να εξυπηρετήσει καθημερινά 6,5 εκατομμύρια εργαζόμενους, συνταξιούχους και αυτοαπασχολούμενους, παρέμενε για χρόνια πρώτος σε αριθμό καταγγελιών προς το Συνήγορο του Πολίτη, για κακή εξυπηρέτηση.
Σήμερα, η κατάσταση αυτή έχει βελτιωθεί αισθητά. Παράλληλα με την οριστική εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων που ολοκληρώνεται εντός του καλοκαιριού, ο ΕΦΚΑ βαδίζει πλέον σταθερά σε μια νέα εποχή, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας καθώς και σύγχρονες μεθόδους management. Παράλληλα ενισχύει την υλικοτεχνική του υποδομή και παρέχει τη δυνατότητα αξιόπιστης και άμεσης τηλεφωνικής και διαδικτυακής εξυπηρέτησης μέσα από το 1555 και τις 55 ηλεκτρονικές υπηρεσίες που διαθέτει στους πολίτες.
Ένα από τα σημαντικότερα πεδία βελτίωσης, αφορά ειδικά την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των συνταξιούχων, από την υποβολή και την παρακολούθηση του αιτήματος συνταξιοδότησης, μέχρι τον ορισμό ενός ηλεκτρονικού ραντεβού ή την υποβολή αίτησης για την απονομή μιας έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης ή αναδρομικών. Σήμερα ο ΕΦΚΑ διαθέτει 17 ηλεκτρονικές υπηρεσίες για 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχους και είναι όλες προσβάσιμες μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του καθώς και από την ενιαία δικτυακή πύλη του Δημοσίου Gov.gr.
Ειδικότερα η υποβολή αιτήματος συνταξιοδότησης ήταν μέχρι πρότινος ταυτισμένη με χρονοβόρες επισκέψεις σε φυσικά καταστήματα και ταλαιπωρία για τους ασφαλισμένους. Σήμερα, η διαδικασία γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, από το σπίτι ή την εργασία του ασφαλισμένου, χωρίς να απαιτείται καμία μετακίνηση και αναμονή σε ουρές. Συγκεκριμένα, μέσω της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας Υποβολής Αίτησης Συνταξιοδότησης, οι ασφαλισμένοι μπορούν, με χρήση των προσωπικών κωδικών TAXISNET, να υποβάλουν ηλεκτρονικά αιτήσεις για απονομή σύνταξης εξ ίδιου δικαιώματος (γήρατος αναπηρίας), ή για απονομή ή μεταβίβαση λόγω θανάτου. Η ηλεκτρονική αυτή διαδικασία είναι διαθέσιμη για την υποβολή αιτήσεων τόσο για κύρια σύνταξη όσο και για επικουρική και εφάπαξ.
Παράλληλα, σε λίγες ημέρες πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία και το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας. Πρόκειται για μια νέα ηλεκτρονική υπηρεσία όπου ο εν αναμονή συνταξιούχος θα έχει άμεση επικοινωνία με τον εισηγητή που έχει αναλάβει την έκδοση της σύνταξης του. Σε περίπτωση που ζητηθούν επιπλέον έγγραφα ή δικαιολογητικά, ο εισηγητής θα μπορεί να στέλνει το σχετικό αίτημα ηλεκτρονικά στον πολίτη και εντός συγκεκριμένων προθεσμιών να τα προσκομίζει ηλεκτρονικά. Με αυτόν τον τρόπο καταργείται η αέναη αλληλογραφία και οι πολύμηνες καθυστερήσεις στην επικοινωνία των δυο μερών. Πρόκειται για μια νέα αντίληψη στον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ πολίτη και Δημόσιας Διοίκησης που θα αποτελέσει «πιλότο» και για άλλες αντίστοιχες διαδικασίας άλλων Φορέων του Δημοσίου.
Η εξυπηρέτηση των συνταξιούχων αναβαθμίζεται και από άλλες ηλεκτρονικές υπηρεσίες όπως είναι η Ηλεκτρονική Αίτηση Προκαταβολής Κύριας Σύνταξης, η δυνατότητα εκτύπωσης μηνιαίου και ετήσιου ενημερωτικού σημειώματος (η οποία παρέχεται περίπου στο 80% των συνταξιούχων και μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να καλύψει το σύνολο τους), η Ηλεκτρονική Υπηρεσία Πληρωμής Εξόδων Κηδείας, η χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας έμμεσου μέλους κ.ά.
Επίσης, μέσω της υπηρεσίας myEFKAlive – η οποία καλύπτει πλέον το 60% της επικράτειας και αναμένεται να καλύψει το σύνολο της χώρας ως το τέλος του έτους – οι συνταξιούχοι και οι ασφαλισμένοι μπορούν να εξυπηρετούνται μέσω βιντεοκλήσης για μια σειρά συναλλαγών, χωρίς να απαιτείται μετακίνηση σε φυσικά υποκαταστήματα.
Πέρα από τη διευκόλυνση της διαδικασίας υποβολής αιτημάτων συνταξιοδότησης, σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί και ως προς το ρυθμό απονομής των συντάξεων και την εκκαθάριση όσων εκκρεμούν. Ήδη έχουν μηδενιστεί οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις του 2016, 2017 και 2018. Οι εκκρεμείς συντάξεις του 2019 πρόκειται να εκκαθαριστούν μέσα στις επόμενες ημέρες ενώ οι συντάξεις που εκκρεμούν και αφορούν τα έτη 2020 και 2021 προβλέπεται ότι θα έχουν εκδοθεί εντός του καλοκαιριού.
Τέλος, σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών έχει και η λειτουργία του 1555, του Ενιαίου Αριθμού Εξυπηρέτησης Πολιτών του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μέσω του οποίου έχουν ήδη εξυπηρετηθεί σε λιγότερο από ένα έτος πάνω από 1,5 εκατομμύρια κλήσεις για θέματα αρμοδιότητας του ΕΦΚΑ και 2 εκατομμύρια κλήσεις συνολικά.
Με συντονισμένες και αποφασιστικές παρεμβάσεις και με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ο ΕΦΚΑ συνεχίζει να αλλάζει με ταχείς ρυθμούς και να βελτιώνει τις υπηρεσίες του, προς όφελος των πολιτών.