27.5 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΕΛΛΑΔΑ«Το gov.gr άλλαξε τη ζωή των πολιτών»
spot_img

«Το gov.gr άλλαξε τη ζωή των πολιτών»

-

«Η άυλη συνταγογράφηση αποτελεί μια από τις δημοφιλέστερες υπηρεσίες μας, με πάνω από τέσσερα εκατομμύρια εγγεγραμμένους πολίτες»

Της Μαρίας Καραουλάνη

Ίσως ο πιο δημοφιλής υπουργός της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι ο Κυριάκος Πιερρακάκης, όπου όπως παραδέχονται όλοι έχει κάνει θαύματα στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στα τέσσερα χρόνια στο υπουργείο έμαθε τους Έλληνες να συνδιαλέγονται με τις περισσότερες υπηρεσίες του δημοσίου μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης δεν είναι γέννημα-θρέμμα της Νέας Δημοκρατίας. Ήταν και αυτός ένα μέλος της διεύρυνσης του Κυριάκου Μητσοτάκη, όταν ανέλαβε τα ηνία του κόμματος. Μάλιστα ο κ. Πιερρακάκης προέρχεται από την Κεντροαριστερά. Το 2012, στο 9ο Συνέδριο του ΠΑΣΟΚ εκλέχτηκε μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου και της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής και το 2014 ήταν υποψήφιος ευρωβουλευτής με την Ελιά, κατακτώντας την έκτη θέση με 42.814 ψήφους. Κατά την περίοδο της συγκυβέρνησης Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ υπήρξε μέλος της ελληνικής ομάδας διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς, ως επιλογή του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου.
Σπούδασε πληροφορική στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ είναι απόφοιτος της σχολής Κένεντι του Χάρβαρντ, όπου πήρε το μάστερ στις Δημόσιες Πολιτικές. Έχει επίσης μάστερ στην Τεχνολογική Πολιτική και από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, διατέλεσε πρόεδρος του Ινστιτούτου Νεολαίας, όπου ασχολήθηκε ενεργά με ζητήματα νεανικής επιχειρηματικότητας. Υπηρέτησε επίσης ως σύμβουλος της Άννας Διαμαντοπούλου στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ την τετραετία 2015-2019 θήτευσε ως Διευθυντής Ερευνών του ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού ερευνών «διαΝΕΟσις».
Την 21 Μαρτίου 2020 το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έθεσε σε λειτουργία το gov.gr, την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Ελληνικού Δημοσίου. Έκτοτε προστέθηκαν στο gov.gr σημαντικές υπηρεσίες, φτάνοντας συνολικά τις 614. Οι κυριότερες από αυτές είναι μεταξύ άλλων η βεβαίωση γνησίου υπογραφής, η άυλη συνταγογράφηση και τα άυλα παραπεμπτικά, τα πιστοποιητικά δημοτολογίου και οι ληξιαρχικές πράξεις, το πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών και οι προσωρινές άδειες οδήγησης.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «60+» αναλύει το έργο του, αλλά και τους στόχους της επόμενης ημέρας. Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι η ακόλουθη:
-Υπουργέ είναι γεγονός ότι σχεδόν τέσσερα χρόνια στη θέση του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καταφέρατε με το έργο σας να φέρετε τη χώρα σε μία νέα εποχή, να εντάξετε αμέτρητες υπηρεσίες στην ψηφιακή εποχή, απαλλάσσοντας τους πολίτες από μεγάλες ταλαιπωρίες, ουρές και καθυστερήσεις. Θα θέλατε να μας αναφέρετε τις σημαντικότερες αλλαγές που έγιναν;
«Η ψηφιακή πρόοδος της χώρας αποτελεί μια συλλογική δουλειά, η οποία ξεκινά από το όραμα και την αποφασιστικότητα του Πρωθυπουργού, περνά από την πολιτική ηγεσία των συναρμόδιων υπουργείων και υλοποιείται από στελέχη του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα τόσο στις γραμμές του νόμου, όσο και στις οθόνες των υπολογιστών. Και, βέβαια, τελικά αξιολογείται από τους ίδιους τους πολίτες, από το αν εντάσσουν τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες στην καθημερινότητά τους. Και είναι αλήθεια ότι αυτή η αλυσίδα, από την Κυβέρνηση μέχρι τους πολίτες, την τετραετία που ολοκληρώνεται δούλεψε καλά. Αναμφίβολα, η σημαντικότερη αλλαγή ήταν το gov.gr, το οποίο αλλάζει καθημερινά τον τρόπο που εξυπηρετούμαστε από το κράτος. Ωστόσο, δεν ήταν η μόνη: μεγάλη τομή αποτελεί ο «Μίτος», το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών, που θα μας επιτρέψει να ενοποιήσουμε και να κάνουμε ευκολότερες τις συναλλαγές μας με το Δημόσιο, αλλά και η διασύνδεση των περισσότερων μητρώων του Δημοσίου, που απάλλαξαν τον πολίτη από τον άτυπο, αλλά άχαρο, ρόλο του κλητήρα μεταξύ των δημόσιων υπηρεσιών. Μέσα από τη στρατηγική μας, η καθημερινότητα του πολίτη έγινε όχι μόνο ψηφιακή, αλλά και απλούστερη».
-Μεγάλη ανάσα αλλά και εκσυγχρονισμός ήταν το gov.gr, στο οποίο αναφερθήκατε. Πόσες υπηρεσίες παρέχονται μέσα από αυτό και ποιες είναι οι δημοφιλέστερες;
«Το gov.gr ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2020, συγκεντρώνοντας 501 ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονταν μέχρι τότε από διάφορες σελίδες του Δημοσίου. Πλέον έχουμε ξεπεράσει τις 1.500 ψηφιακές υπηρεσίες, οι οποίες πλέον παρέχονται από ένα σημείο, με ενιαίο σχεδιασμό. Και αυτό είναι, αν θέλετε, η προστιθέμενη αξία του gov.gr: δεν πρόκειται για έναν απλό «κατάλογο υπηρεσιών», αλλά διαμορφώνει το νέο πρόσωπο του κράτους, καθιερώνοντας μια νέα φιλοσοφία στον τρόπο που πολίτες και επιχειρήσεις αλληλεπιδρούν με το Δημόσιο. Όσο για τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες, σίγουρα δύο από αυτές που ξεχωρίζουν είναι εκείνες που προσθέσαμε ήδη από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του gov.gr, δηλαδή η υπεύθυνη δήλωση και η εξουσιοδότηση, που έχουν ξεπεράσει τα δέκα και τα τρία εκατομμύρια έγγραφα αντίστοιχα. Επιπλέον, μεγάλη επισκεψιμότητα έχουν τα δημοτολογικά πιστοποιητικά και οι ληξιαρχικές πράξεις, αλλά και οι υπηρεσίες για ιδιοκτήτες οχημάτων και οδηγούς».
-Ο κόσμος ανταποκρίθηκε; Αυξήθηκαν αισθητά σημαντικά οι ψηφιακές συναλλαγές;
«Οι αριθμοί δείχνουν ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα εκθετικό φαινόμενο: από τις 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές το 2018, πέρυσι ξεπεράσαμε τα 772 εκατομμύρια. Μάλιστα, αν συνυπολογίσουμε και τις φορολογικές συναλλαγές, τότε μιλάμε για πάνω από 1,2 δισεκατομμύρια φορές που είτε οι πολίτες εξυπηρετήθηκαν ψηφιακά από το κράτος, είτε τα μητρώα του Δημοσίου «συνομίλησαν» μεταξύ τους για να ανταλλάξουν ένα στοιχείο. Αυτό μεταφράζεται κατά μέσο όρο σε πάνω από 100 ουρές που δεν χρειάζεται να περιμένει ένας πολίτης κατ’ έτος. Ως προς την ανταπόκριση του κόσμου, υπάρχει και ένα ακόμα πιο ενδιαφέρον στοιχείο: ότι από τη δημιουργία του gov.gr, τον Μάρτιο του 2020, μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 8.100.000 πολίτες έχουν εξυπηρετηθεί έστω μία φορά ψηφιακά. Αυτό σημαίνει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του ενήλικου πληθυσμού της χώρας έχει ολοκληρώσει τουλάχιστον μια διαδικασία στο gov.gr, εκδίδοντας ένα έγγραφο ή υποβάλλοντας μια αίτηση».
-Σημαντικότατη παροχή είναι αναμφισβήτητα και αυτή της άυλης συνταγογράφησης! Πλέον ο κάθε πολίτης μπορεί να και τηλεφωνικά να ζητήσει από τον γιατρό του να του συνταγογραφήσει εξετάσεις και φάρμακα αν δεν χρειάζεται να γίνει ιατρική επίσκεψη.
«Πράγματι, η άυλη συνταγογράφηση αποτελεί μια από τις δημοφιλέστερες υπηρεσίες μας, με πάνω από τέσσερα εκατομμύρια εγγεγραμμένους πολίτες. Και είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα πώς μια υπηρεσία που μέσα στην πανδημία λειτούργησε ως εργαλείο περιορισμού των μετακινήσεων, μετά την πανδημία εξελίσσεται σε εργαλείο διευκόλυνσης της καθημερινότητάς μας. Πέρα, όμως, από τη διευκόλυνση, η άυλη συνταγογράφηση αποτελεί το «κλειδί» όλων των ψηφιακών υπηρεσιών υγείας. Από την οργάνωση του εμβολιασμού μέχρι την εφαρμογή MyHealth, η άυλη συνταγογράφηση μας βοηθά να υλοποιούμε περισσότερα απλά και χρήσιμα εργαλεία, που συμβάλλουν ώστε όλοι οι πολίτες να φροντίζουν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά την υγεία τους».
-Ωστόσο να σημειώσουμε ότι ειδικά για τους πιο μεγάλους πολίτες σε ηλικία, η εξοικείωση με τις ψηφιακές εφαρμογές δεν είναι πάντα εύκολη. Πολλοί έχουν παλαιάς τεχνολογίας κινητά απλά για κλήσεις, και άλλοι δεν έχουν καν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή.
«Είμαστε αποφασισμένοι να ολοκληρώσουμε το ψηφιακό άλμα χωρίς να αφήσουμε κανέναν πίσω. Για τον λόγο αυτό έχουμε φροντίσει οι ψηφιακές υπηρεσίες να είναι σχεδιασμένες όσο το δυνατόν πιο απλά, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούνται από όσο το δυνατόν περισσότερους πολίτες, ακόμα και από όσους έχουν έστω στοιχειώδεις ψηφιακές δεξιότητες. Δεν μένουμε όμως εκεί: υλοποιούμε προγράμματα απόκτησης ψηφιακών δεξιοτήτων για πολίτες άνω των 60 ετών, που ήδη είναι σε λειτουργία στην Αθήνα και σε άλλους δήμους της χώρας. Και βέβαια, αναβαθμίζουμε διαρκώς τα ΚΕΠ, ώστε να αποτελέσουν το εναλλακτικό φυσικό σημείο επαφής του πολίτη με το κράτος, όπου οι πολίτες που δεν επιθυμούν ή δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν το gov.gr θα μπορούν να διεκπεραιώνουν όλες τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο».
-Το ψηφιακό έργο μπήκε στο στόχαστρο της αντιπολίτευσης, που υποστήριξε ότι υπάρχουν επικίνδυνες «τρύπες» ασφαλείας στο gov.gr, με συνέπεια να είναι εκτεθειμένα σε κακόβουλες διαρροές τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων πολιτών. Και ακόμη ότι «οι εφαρμογές της κυβέρνησης για τα κινητά αφήνουν ανοιχτά “παράθυρα” για εμπορική ή πολιτική εκμετάλλευση».
«Το gov.gr αποτελεί ένα κεκτημένο για τη χώρα και για τους πολίτες της. Κατανοώ απόλυτα την ανησυχία, ακόμα και την επιφυλακτικότητα πολιτών που δεν είναι εξοικειωμένοι με τον ψηφιακό κόσμο. Είναι δουλειά μας να τους πείσουμε ότι οι πλατφόρμες και οι εφαρμογές μας είναι λειτουργικές και ασφαλείς – και προσπαθούμε καθημερινά να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους. Ωστόσο, οι ισχυρισμοί της αντιπολίτευσης δεν είναι τίποτε άλλο από καθαρή τεχνοφοβία. Ως Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δίνουμε κάθε φορά ξεκάθαρες και αναλυτικές απαντήσεις σε όλες τις αιτιάσεις και έχουμε καθημερινή συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές. Είμαστε ανοιχτοί σε κάθε πρόταση που θα βελτιώσει τη λειτουργία του ψηφιακού κράτους, όμως η προσπάθεια να μειωθεί η ψηφιακή πρόοδος της χώρας για πολιτικές σκοπιμότητες δεν βοηθά ούτε τη χώρα να πάει μπροστά, ούτε τους πολίτες στην καθημερινότητά τους».
-Εκλογές σε λίγες εβδομάδες και εσείς θα είστε υποψήφιος στην Α΄ Αθηνών. Ποια θέματα στις περιοχές της θεωρείτε ότι χρήζουν βελτίωση; Τις σας λένε οι κάτοικοι στις επαφές που έχετε μαζί τους;
«Η Αθήνα είναι η πόλη που μεγάλωσα, φοίτησα και εργάστηκα. Είναι μια από τις ιστορικότερες πρωτεύουσες του πλανήτη, που βρίσκεται μπροστά σε όλες τις μεγάλες προκλήσεις που έχουν όλες οι μητροπόλεις διεθνώς. Διαθέτει, όμως, και τεράστιες δυνατότητες, τις οποίες προσπαθούμε διαρκώς να απελευθερώσουμε. Ένα από τα ζητήματα που μου μεταφέρουν πολλοί πολίτες είναι η αναβάθμιση και η καλύτερη αξιοποίηση του δημόσιου χώρου. Ήδη την πρώτη τετραετία του Κυριάκου Μητσοτάκη η Κυβέρνηση έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες σε αυτόν τον τομέα, που ήδη αρχίζουν να αποδίδουν».
-Και κλείνοντας θα θέλαμε το μήνυμά σας προς τους πολίτες, λίγες μόλις εβδομάδες πριν προσέλθουν στις κάλπες.
«Θα τους προέτρεπα να θυμηθούν το μέγεθος των προκλήσεων που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί, Κυβέρνηση και πολίτες, και να αναλογιστούν πόσες φορές υπερβήκαμε τις αρχικές προσδοκίες. Κυρίως, όμως, να σκεφτούν κάτι απλό: αν το 2019 θα μπορούσαν να φανταστούν ότι η Ελλάδα θα τα κατάφερνε καλύτερα από τη Βαυαρία ή τη Μασαχουσέτη στην οργάνωση του εμβολιασμού για την αντιμετώπιση μιας παγκόσμιας πανδημίας. Αυτό που το 2019 φαινόταν σενάριο επιστημονικής φαντασίας, τελικά έγινε πραγματικότητα το 2021, χάρη στη συνεργασία των περισσότερων κρατικών δομών, στο ταλέντο των Ελλήνων μηχανικών, το κύρος των Ελλήνων γιατρών και τη εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών. Εμείς πιστεύουμε ότι η αυτή η επιτυχία μπορεί και πρέπει να είναι ο κανόνας, όχι η εξαίρεση. Έχουμε θεμελιώσει ότι διαθέτουμε τη γνώση, τη βούληση και το ανθρώπινο δυναμικό και, με την ψήφο των πολιτών, θα συνεχίσουμε κάνουμε πραγματικότητα την καλύτερη εκδοχή της Ελλάδας».

Kyriakos Pierrakakis, Minister of State and Digital Governance, Hellenic Republic

spot_img
spot_img