32.1 C
Athens
Κυριακή, 14 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΑΡΘΡΑΣτις ράγες και πάλι τέλος Μαρτίου
spot_img

Στις ράγες και πάλι τέλος Μαρτίου

-

Πότε ξεκινούν τα δρομολόγια στα τρένα και ποιες θα είναι οι δικλείδες ασφαλείας μέχρι να ολοκληρωθεί η τηλεδιοίκηση και η ηλεκτρονική παρακολούθηση

Μέχρι το τέλος Μαρτίου αναμένεται να επανεκκινήσουν τα δρομολόγια της Hellenic Train, όπως τόνισε ο υπουργός Επικρατείας κι επικεφαλής μέχρι τις εκλογές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης.
Η διαφορά είναι ότι θα μειωθούν τα δρομολόγια, ενώ σε όλους τους σταθμούς θα υπάρχουν υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες, προκειμένου να αποφευχθεί νέα τραγωδία. Επίσης θα υπάρξει μέριμνα για άμεση ενίσχυση του προσωπικού, ενώ θα γίνουν και κινήσεις να υπάρξει καλύτερος συν τονισμός στις υπηρεσίες που προσφέρουν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι.
Βέβαια ο κ. Γεραπετρίτης απέφυγε να δώσει σαφές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος. «Ίσως να ακούγεται πολυτελές όταν έχουμε θρηνήσει τόσες ανθρώπινες ζωές. Είναι σημαντικό όμως ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου αλλά και να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στο μέσο που είναι λαϊκό και οικονομικότερο», τόνισε και πρόσθεσε τον κίνδυνο λεηλασιών και δολιοφθορών που διατρέχει ένα δίκτυο χωρίς την κυκλοφορία των συρμών.

Ενίσχυση προσωπικού

Κατά τον υπουργό, το μεγάλο πρόβλημα προσωπικού προέκυψε την τελευταία τριετία λόγω συνταξιοδοτήσεων. Τόνισε όμως ότι οι προσλήψεις ήταν περιορισμένες και κατά την προηγούμενη κυβέρνηση καθώς είχαν προκηρυχθεί 35 θέσεις και προσλήφθηκαν 24. Για τους σταθμάρχες επισήμανε ότι οι κανονισμοί λειτουργίας του ΟΣΕ δεν προέβλεπαν ποτέ παρουσία δύο στο σταθμό. Σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν δύο, σε άλλες περιπτώσεις ένας. Πιθανότατα, όπως αναφέρθηκε, θα επανέλθει και ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας.
Οικονομική στήριξη σιδηροδρόμου
Πέρα από το ζήτημα της επανεκκίνησης, η θέση της κυβέρνησης είναι πως θα υπάρξει κι οικονομική ενίσχυση του σιδηροδρόμου. Ο κ. Γεραπετρίτης, είπε ότι φέτος για πρώτη φορά αυξάνεται ο προϋπολογισμός που αποδίδεται προς τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ για τα έργα αναβάθμισης.

Ήδη έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό ποσό 75 εκατ. από 45 εκατ. που ήταν μέχρι σήμερα. Επιπλέον, έχουν εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης 175 εκατ. για την αναβάθμιση των υποδομών.

Για το προσωπικό δήλωσε ότι θα υπάρξουν προσλήψεις και θα μελετηθεί εκ νέου το σύστημα ενίσχυσης προσωπικού και εκπαίδευσης. Ειδικά όμως για τους σταθμάρχες χαρακτήρισε το πλαίσιο εκπαίδευσης αυστηρό καθώς καθορίζεται από Ε.Ε., με θεωρητική και πρακτική άσκηση 6,5 μηνών με καθημερινή εξαήμερη παρουσία και πρακτική στο πεδίο. Η εκπαίδευση έχει και ιατρικές δοκιμασίες και ψυχομετρικά τεστ, αλλά θα επαναξιολογηθεί. Ο κ. Γεραπετρίτης εξήγγειλε και αυστηρότερο πλαίσιο για δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Θα δρομολογηθεί όπως είπε και η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων που είχε ψηφιστεί τέλη Ιανουαρίου.

Η σύμβαση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης

Ο υπουργός Επικρατείας επισήμανε ότι την τελευταία 15ετία υπήρξε μεγάλη μείωση του προσωπικού και μαζικό κύμα συνταξιοδοτήσεων. Δεν υπήρξε όμως σημαντική αναπλήρωση. Με την κινητικότητα επέστρεψε ένα τμήμα και υπήρξε σημαντικός αριθμός προσώπων με δελτία παροχής περίπου 200 άτομα. Από αυτούς 61 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες και 60 τεχνικοί.
Παράλληλα δρομολογήθηκε για πρώτη φορά ένας σημαντικός αριθμός μόνιμων προσλήψεων με 117 άτομα για το 2021 που θα στελεχώσουν τον οργανισμό με 36 σταθμάρχες και άλλες 100 προσλήψεις το 2022. Όπως είπε, η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τους 117 έχει δρομολογηθεί και θα υπάρξει σύντομη διεκπεραίωση των φακέλων. Συνολικά υποβλήθηκαν 11.000 αιτήσεις.
Για τις υποδομές, ο κ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι είναι ολοφάνερο πως ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα υφίστατο συνεχή απαξίωση που έχει να κάνει με την απαιτούμενη συντήρηση και την αναβάθμιση ηλεκτρονικών υποδομών που συνδέονται με την ασφάλεια. «Λειτούργησε επί μισό αιώνα με έμφαση στη χειροκίνητη λειτουργία της ασφάλειας». Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφεται η σύμβαση 717 για καθολική αναβάθμιση των υποδομών με σηματοδότηση σε όλο το δίκτυο και με καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης για παρατήρηση σε πραγματικό χρόνο των πορειών και συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης που θα αποτρέπουν τα σφάλματα υπό την εποπτεία προσώπου.
Κάθε αμαξοστοιχεία θα αλληλεπιδρά με γραμμή κα συντονιστικό κέντρο ώστε αυτόματα να χαράσσεται η διαδρομή και να υπάρχει σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης.
Η σύμβαση 717 αναπτύχθηκε ως το 2017 μερικώς. Παραδόθηκε περίπου το 32% αλλά στο παραδοτέο υπήρχαν σημαντικότατα σφάλματα οπότε μόνο το 18% ήταν λειτουργικό. Το υπόλοιπο χρειάστηκε ανακατασκευαστεί.

Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή διότι προέκυψαν σοβαρότατα λάθη. Η αρμόδια δημοσιονομική αρχή (ΕΔΕΛ) διαπιστώνει σφάλματα διακόπτει την υλοποίηση και από το 2017 έως το 2019 το έργο σταματά. Το 2019 το Νοέμβριο αλλάζει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο του 2019 γίνεται προσπάθεια ανάταξης. Καθυστερεί η συμπληρωματική (απόφαση Ελεγκτικού Συνεδρίου ΕΔΕΛ, τεχνική πραγματογνωμοσύνη από το ΤΕΕ για αλλαγή αρχιτεκτονικής). Συμπληρωματική σύμβαση υπογράφεται το 2021 και το έργο επανεκκινεί.
Σήμερα, έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης ή δε εκτίμησή της κυβέρνησης είναι πως εντός του έτους θα γίνει η παράδοση του υπόλοιπου τμήματος που έχει να κάνει με φωτοσήμανση, τηλεειδοποίηση και συστήματα ελέγχου ταχύτητας και αυτόματης πέδησης στα τρένα. Ήδη, ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο και πρόεδρο της Alstom Γαλλίας δίνοντας σαφή εντολή για επίσπευση διαδικασιών ώστε να έρθει πιο άμεσα ο χρόνος αποπεράτωσης.Το υπουργείο γνώριζε τα προβλήματα, αλλά δεν τα έλυσε
Πριν από 11 μήνες, στις 27 Απριλίου 2022 με μία επιστολή, που πλέον θυμίζει βόμβα παραιτήθηκε ο Χρήστος Κατσιούλης, πρόεδρος της επιτροπής ETCS, η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, παραιτείται από την ΕΡΓΟΣΕ.
Ο λόγος; Ο κ. Κατσιούλης χτύπησε το καμπανάκι κινδύνου για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου τονίζοντας ότι διαφωνεί με το γεγονός ότι σε «συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο θα γίνεται «κυκλοφορία τρένων με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».
Αναφέρεται επίσης στη μη τήρηση «του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου υλοποίησης του ETCS στα τμήματα Αχαρνές – Οινόη, Δομοκός – Λάρισα και Λάρισα – Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων.
Να σημειωθεί ότι την άνοιξη του 2021 ο κ. Κατσιούλης είχε στείλει και σχετικό υπόμνημα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο ως φαίνεται απλά τοποθετήθηκε σε κάποιο συρτάρι. Στο υπόμνημα αναφερόταν όλα τα προβλήματα ασφαλείας.
Αφού πέρασε ένας χρόνος δίχως να λάβει απάντηση στο υπόμνημα του ο κ. Κατσιούλης απέστειλε την επιστολή παραίτησης και τα βρόντηξε.

spot_img
spot_img
spot_img