14.5 C
Athens
Δευτέρα, 4 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΚΕΝΤΡΙΚΗΣε υψηλές πτήσεις τα τρόφιμα
spot_img

Σε υψηλές πτήσεις τα τρόφιμα

-

Τουλάχιστον για έξι ακόμη μήνες ο πληθωρισμός των τροφίμων θα ταλαιπωρεί τα νοικοκυριά, που ήδη έχουν στραφεί προς τα φθηνότερα προϊόντα

Τουλάχιστον για ακόμη έξι μήνες ο πληθωρισμός των τροφίμων θα σφυροκοπά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς ακόμη κι αν επιβεβαιωθεί στην πράξη η εκτίμηση ότι οι αυξήσεις των τιμών έπιασαν «ταβάνι». Κι αυτό γιατί οι τιμές που βλέπουμε σήμερα στα ράφια των σούπερ μάρκετ αντικατοπτρίζουν τις τιμές των συντελεστών παραγωγής που ίσχυαν αρκετούς πριν, όταν είχαν παραχθεί τα συγκεκριμένα τρόφιμα.
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η ομάδα «τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά» για τον Απρίλιο καταγράφει αύξηση 11,4%, έναντι αύξησης 14,3% τον Μάρτιο, 14,8% το Φεβρουάριο, 15,3% τον Ιανουάριο και 15,5% τον Δεκέμβριο του 2022. Ωστόσο, η διαφαινόμενη αντιστροφή στην τάση δεν αφορά όλα τα τρόφιμα, αλλά κυρίως τα προϊόντα που είχαν και τις μεγαλύτερες αυξήσεις τους προηγούμενους μήνες.
Ήπια αποκλιμάκωση τιμών
Έτσι μπορεί οι τιμές σε ορισμένα προϊόντα, όπως τα γαλακτοκομικά και τυροκομικά είδη, κυρίως από αγελαδινό γάλα και τα σπορέλαια, να εμφανίζουν μια ήπια αποκλιμάκωση τις τελευταίες 4-6 εβδομάδες, ωστόσο σε άλλα, π.χ. το κρέας, τα παγωτά, οι σάλτσες, τα βούτυρα, το ψωμί, τα σνακ, οι κονσέρβες, τα αλλαντικά και ο καφές, οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται αν και όχι με την ένταση που είχε καταγραφεί το φθινόπωρο του 2022.
Υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου της οργανωμένης λιανικής και της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών εκτιμούν ότι ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής από το τέλος του έτους ενδεχομένως να περιοριστεί στο 3%-4% έναντι 11-12% τον περασμένο μήνα.
Όπως πάντως λένε οι ίδιοι, άμεσα τα νοικοκυριά δεν πρόκειται να δουν σημαντικά καλύτερες τιμές, καθώς εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης, λόγω τουρισμού, η όποια αποκλιμάκωση να μετατεθεί για Σεπτέμβριο – Οκτώβριο.
Γιατί θα μειωθούν οι τιμές
Σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές, υπάρχουν πέντε λόγοι για τους οποίους ο πληθωρισμός των τροφίμων μπορεί να έχει κορυφωθεί.
Αν και ο Δείκτης Τιμών Τροφίμων του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ αυξήθηκε για πρώτη φορά μετά το τελευταίο δωδεκάμηνο λόγω της ανόδου των τιμών της ζάχαρης και τους κρέατος, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα δημητριακά και τα φυτικά έλαια συνεχίζουν να κινούνται προς τα κάτω, υποδηλώνοντας ότι η συνολική πορεία των τιμών των τροφίμων μπορεί να σταθεροποιείται.
Σημειώνεται ότι σε ετήσια βάση ο δείκτη τιμών τροφίμων είναι μειωμένος κατά 19,7%, ωστόσο παραμένει κατά 5,2% υψηλότερα από τα επίπεδα του 2021.
Ο αγροτικός πληθωρισμός, ο οποίος χρησιμεύει ως πρόδρομος δείκτης του πληθωρισμού των τιμών των τροφίμων, φαίνεται πως έχει αποκτήσει οροφή, αλλά παραμένει σημαντικά υψηλότερος σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Παρά ταύτα, με βάση τις προβλέψεις, οι χαμηλότερες τιμές των λιπασμάτων και της ενέργειας αναμένεται να μειώσουν το κόστος τους επόμενους μήνες.
Ένας παράγοντας που θα μπορούσε να προκαλέσει διαταραχές, είναι η επιστροφή του καιρικού φαινομένου Ελ Νίνιο, με αποτέλεσμα την σημαντική άνοδο του θερμομέτρου. Η μεταβολή του μοντέλου των βροχοπτώσεων ενδεχομένως να επηρεάσει αγροτικά εμπορεύματα, όπως το καλαμπόκι, το σιτάρι και τη σόγια.
Αύξηση των προσφορών
Η μεγάλη κάμψη της ζήτησης που καταγράφεται από την έναρξη της εκδήλωσης των έντονων πληθωριστικών πιέσεων και η θεαματική αύξηση των μεριδίων των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν τρόπους να τα βγάλουν πέρα σε ένα περιβάλλον έντονης ακρίβειας, εκτιμάται ότι θα εντείνει την πολιτική των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών από την πλευρά της βιομηχανίας των επώνυμων προϊόντων, προκειμένου να προστατεύσουν τα κεκτημένα τους.
Μάλιστα, η διαφορετική τιμολογιακή πολιτική φαίνεται να είναι μονόδρομος για την πλειονότητα των εγχώριων παραγωγών τροφίμων έναντι των πολυεθνικών, προκειμένου να μην χάνουν πελάτες.
Ανταγωνισμός σούπερ μάρκετ
Καλύτερες τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ  ενδεχομένως να δούμε το επόμενο διάστημα και λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού μεταξύ των δικτύων πωλήσεων του κλάδου.
Με δεδομένο ότι οι καταναλωτές συνεχίσουν να μισογεμίζουν τα καλάθια τους, οι αλυσίδες εκτιμάται ότι θα επιδιώξουν να αναθερμάνουν το αγοραστικό κλίμα χαμηλότερες τιμές σε προϊόντα υψηλής ζήτησης, δηλαδή σε κωδικούς που είναι «κράχτες» της πελατείας.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI), ο όγκος πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ κατά το α΄ τρίμηνο του 2023 εμφάνισε υποχώρηση 1,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Ψωνίζουν φθηνά προϊόντα
Λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα εξακολουθούν να βάζουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, καθώς παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, οι τιμές των τροφίμων και άλλων βασικών ειδών του νοικοκυριού παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, με τις ανατιμήσεις μάλιστα, έστω και σε μικρότερη ένταση σε σύγκριση με πέρυσι, να συνεχίζονται σε αρκετά προϊόντα. Έτσι, αν και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της NielsenIQ ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ καταγράφει αύξηση 9,1% κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους, ο όγκος πωλήσεων έχει υποχωρήσει κατά 3,5%.
Σε μια προσπάθεια να αντεπεξέλθουν στις αυξήσεις των τιμών, επτά στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνουν, σύμφωνα με σχετικές έρευνες της NielsenIQ, ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά. Επιπλέον, ένας στους τρεις δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώνεται στο α΄ τετράμηνο του 2023 στο 25% (συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων της μεγαλύτερης εκπτωτικής αλυσίδας που είναι η Lidl), ποσοστό που αποτελεί ιστορικό υψηλό. Οι καταναλωτές, μάλιστα, δηλώνουν ότι επιλέγουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όχι μόνο για τη σχετικά χαμηλή τιμή τους (58% τα αγοράζει για αυτόν τον λόγο), αλλά και διότι πάνω από το 75% των ερωτηθέντων τα θεωρεί εξίσου ποιοτικά με τα επώνυμα.

spot_img
spot_img
[td_block_5 limit="10" ajax_pagination="infinite" f_ajax_font_family="617" f_header_font_family="617" f_more_font_family="617" m3f_title_font_family="617" m3f_cat_font_family="617" m3f_meta_font_family="617" m3f_title_font_weight="700"]
spot_img
[td_block_5 limit="10" f_header_font_transform="uppercase" ajax_pagination="load_more" sort="" category_id="" tdc_css="eyJhbGwiOnsibWFyZ2luLXRvcCI6IjMwIiwiZGlzcGxheSI6IiJ9fQ==" show_excerpt="none" art_title_pos="bottom" show_cat="none" show_author="none" show_btn="none" f_header_font_family="617" f_ajax_font_family="617" f_more_font_family="617" m3f_title_font_family="617" m3f_cat_font_family="617" m3f_meta_font_family="617" m3f_title_font_weight="700"]