Τάση μείωσης τιμών δείχνουν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους τα καταναλωτικά αγαθά που διατίθενται στα ράφια και τα ψυγεία των ελληνικών σούπερ μάρκετ. Την ίδια στιγμή πάντως, τα τρόφιμα συνεχίζουν να καταγράφουν οριακή αύξηση των τιμών στο σύνολό τους ως κατηγορία κατά 0,7% στο εννεάμηνο του 2024, σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2023. Αντίστοιχα οι άλλες δύο υπερκατηγορίες βασικών αγαθών, δηλαδή τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού, καταγράφουν μείωση τιμής κατά 3,6% και κατά 2%. Συνολικά ωστόσο και όπως προκύπτει από τα στοιχεία που παραθέτει στο Market View για τους εννέα μήνες του έτους από Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο, η εταιρεία μέτρησης αγοράς, Circana, τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στο σύνολό τους παρουσιάζουν οριακή μείωση τιμής μόλις κατά 0,1%.
Τα στοιχεία της Circana δείχνουν ότι το σύνολο των βασικών καταναλωτικών αγαθών παρουσιάζουν μείωση τιμής. Εξαίρεση αποτελούν τα σνακ, τα μαγειρικά συμπληρώματα, ποτά χωρίς αλκοόλ και τα κατεψυγμένα.
Η διακύμανση των τιμών
• Συσκευασμένα τρόφιμα: -0,1%
• Σνακ: +3,1%
• Γαλακτοκομικά: -2,9%
• Κατεψυγμένα τρόφιμα: +0,6%
• Μαγειρικά συμπληρώματα και μπαχαρικά: +3,2%
• Μη αλκοολούχα ποτά: +1,2%
• Αλκοολούχα ποτά: -0,5%
• Προϊόντα φροντίδας και ομορφιάς: -0,9%
• Προϊόντα ατομικής υγιεινής: -6,4%
• Καθαριστικά-απορρυπαντικά σπιτιού: -2,7%
• Λοιπά προϊόντα φροντίδας σπιτιού: -2%
Ανοδική τάση τιμών για τα ζυγιζόμενα
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα επί ζυγίω, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αλλαντικά είναι οι μοναδικές κατηγορίες τροφίμων που παρουσιάζουν μείωση στο εννεάμηνο του 2024 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Πιο συγκεκριμένα, τα λαχανικά συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά κατά 5,9% (άνοδος 16,7% το 2023), τα πουλερικά με 7,2% (άνοδος 14,8% το 2023), το κρέας κατά 7,4% (άνοδος 16,9% το 2023), τα ψάρια με 2,6% (άνοδος 3% το 2023), οι σαλάτες με 3,4% (άνοδος 17,7% το 2023), τα λοιπά ζυγιζόμενα τρόφιμα κατά 5% (άνοδος 17,8% το 2023).
Από την άλλη πλευρά τα γαλακτοκομικά που παρουσίασαν άνοδο 8,1% το 2023, στο εννεάμηνο του 2024 καταγράφουν μείωση τιμής κατά 3,6% και τα αλλαντικά που είχαν αύξηση τιμής 3,7% το 2023, φέτος στο εννεάμηνο σημειώνουν πτώση κατά 10%.
Εντατικοποίηση των προσφορών
Σύμφωνα πάντα με τα ίδια στοιχεία συνεχίζεται ανοδικά η πολιτική των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με προσφορές στα ράφια. Έτσι, στο εννεάμηνο το 25,8% της συνολικής αξίας των ταχυκίνητων αγαθών πωλούνταν υπό καθεστώς προσφοράς (αύξηση κατά 0,6 μονάδες σε σχέση με το 2023. Το μεγαλύτερο μέρος των προσφορών εντοπίζεται στα μη τρόφιμα. Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα το 25,4% της συνολικής αξίας τους πωλούνταν υπό προσφορά (αύξηση 0,4 μονάδες σε σχέση με το 2023), στα προϊόντα ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το 29,2% (αύξηση 0,7 μονάδες σε σχέση με το 2023) και στα προϊόντα φροντίδας και καθαριότητας σπιτιού το 27% (αύξηση 1,1 μονάδα σε σχέση με το 2023).
Συνεχίζεται η άνοδος της ιδιωτικής ετικέτας
Περαιτέρω ανοδικά συνεχίζουν να κινούνται ως προς τη συμμετοχή τους στη συνολική αξία των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, φτάνοντας στο εννεάμηνο σε ποσοστό 26,7% και με αύξηση κατά 5,2% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2023. Επισημαίνεται ότι το αντίστοιχο ποσοστό στο εννεάμηνο του 2023 ήταν 26,2% (26,3% στο σύνολο του 2023) και 25,8% στο σύνολο του 2022.
Σε ό,τι αφορά τα επώνυμα προϊόντα, η συμμετοχή τους στο τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών είναι μειωμένη στο 73,3%, όταν το 2023 στο εννεάμηνο ήταν 73,8% (73,7% στο σύνολο του 2023) και 74,2% στο σύνολο του 2022.
Αυξημένος κατά 3% ο τζίρος
Τέλος ο τζίρος των ταχυκίνητων προϊόντων αυξήθηκε στο εννεάμηνο του 2024 κατά 3%, φτάνοντας τα 8,99 δισεκατομμύρια ευρώ από 8,73 δισεκατομμύρια ευρώ που ήταν το αντίστοιχο ποσό των πωλήσεων στο εννεάμηνο του 2023. Θυμίζουμε ότι συνολικά το 2023 ο τζίρος των συγκεκριμένων προϊόντων ήταν 11,83 δισεκατομμύρια ευρώ, αυξημένος κατά 10,1%, το 2022 ήταν 10,75 δισεκατομμύρια ευρώ, με αύξηση 7,9% σε σχέση με το 2021 και το 2021 ήταν 9,96 δισεκατομμύρια ευρώ, οριακά μειωμένος κατά 0,1% σε σύγκριση με το 2020.
Οριακή η πτώση των τιμών στα σούπερ μάρκετ
Πόση είναι η πραγματική μείωση των τιμών στα βασικά αγαθά που καταναλώνουν οι οικογένειες
-