24.1 C
Athens
Πέμπτη, 30 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΟ μετροπόντικας ετοιμάζει το ταξίδι του στη «Γραμμή 4»
spot_img

Ο μετροπόντικας ετοιμάζει το ταξίδι του στη «Γραμμή 4»

-

Στο υπουργείο Μεταφορών σχεδιάζεται η επέκταση του ηλεκτρικού μέχρι την Βαρυμπόμπη, ώστε όποιος φτάνει στην Αττική να μπορεί να συνεχίσει με τα μέσα σταθερής τροχιάς

Αντίστροφα μετράει πλέον ο χρόνος για τη εκκίνηση του ταξιδιού του πρώτου εκ των δύο μετροπόντικων που θα διανοίξουν τις σήραγγες για την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό, που με προϋπολογισμό περί τα 1,5 δισ. ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα.
Μάλιστα ο πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ (που μετέχει του έργου), Χρήστος Ιωάννου προχώρησε στην εκτίμηση, ότι έως τα τέλη του Μαρτίου το πρώτο μηχάνημα, που εγκαθίσταται στην Κατεχάκη, θα είναι έτοιμο, ώστε στη συνέχεια να κατευθυνθεί προς τον Ευαγγελισμό. Εκεί αργότερα θα συναντηθεί με τον δεύτερο μετροπόντικα ο οποίος θα αφιχθεί στη χώρα μας το καλοκαίρι και θα ξεκινήσει από το φρέαρ του Άλσους Βεΐκου. Παράλληλα, μέσα στο επόμενο διάστημα θα εκκινήσουν οι εργασίες και σε 3-4 ακόμη σταθμούς.
Υπενθυμίζεται ότι οι εργασίες αφορούν στο πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 του Μετρό, «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», με σήραγγα μήκους 12,8 χλμ. και συνολικά 15 νέους σταθμούς οι οποίοι είναι οι εξής: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.
Πρόκειται για ένα έργο που εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο το 2029 και θα έχει καθοριστική συμβολή στην αποσυμφόρηση των υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, αλλά και στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. Επίσης θα οδηγήσει στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).
Με τη Γραμμή 4 οι πολίτες θα μετακινούνται από το Γουδή στην Κυψέλη – και το αντίστροφο σε 13 λεπτά κι από το Άλσος Βεΐκου στα Εξάρχεια σε 7 λεπτά.
Υψηλά στην ατζέντα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επίσης, βρίσκεται και το δεύτερο τμήμα της Γραμμής 4 που βρίσκεται στο στάδιο των μελετών. Η γραμμή θα έχει μήκος 9,6 χλμ. και θα καλύψει τη Λεωφ. Κηφισίας μέχρι το Μαρούσι.
Ο ΗΣΑΠ στην Βαρυμπόμπη
Στα σχέδια της Αττικό Μετρό βρίσκεται ακόμα μια σημαντική επέκταση, αυτή τη φορά της Γραμμής 1 (πρώην Ηλεκτρικός) από την Κηφισιά μέχρι τη Βαρυμπόμπη. Η επέκταση συζητείται έντονα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μάλιστα από του βήματος του Κοινοβουλίου ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Καραμανλής είχε τονίσει ότι «με την αυτή την επέκταση του ΗΣΑΠ θα λύσουμε το ζήτημα της «ένωσης» της εθνικής οδού με το δίκτυο Μετρό της Αττικής».
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο στόχος είναι να ενωθεί το Μετρό ψηλά στην Εθνική Οδό για να εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι της Βόρειας Αττικής σε ένα σημείο που να υπάρχει σταθμός μετεπιβίβασης. Έτσι, λοιπόν, που εξετάζεται είναι η γραμμή να πάει βόρεια, να υπάρξει ένας ενδιάμεσος σταθμός στην Νέα Ερυθραία και τελικά η γραμμή να καταλήξει στον κόμβο Βαρυμπόμπης. Εκεί σε απόσταση βολής υπάρχει δημόσια έκταση η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως χώρος park and ride και οι επιβάτες να συνεχίζουν το ταξίδι τους χρησιμοποιώντας το δίκτυο σταθερής τροχιάς της Αθήνας.
Η επιλογή της επέκτασης της γραμμής 1 μέχρι την Εθνική Οδό, θεωρείται μάλιστα από γνώστες της περιοχής των βορείων προαστίων ως μια πιο εύκολη και γρήγορη λύση σε σχέση με την αντίστοιχη χάραξη που υπάρχει στη γραμμή 4. Αυτή περιλαμβάνει την επέκταση από το Γουδή μέχρι τη Λυκόβρυση αλλά πρόκειται για μια μεγάλη επέκταση που μπορεί να χρειαστεί αρκετά χρόνια μέχρι τελικά αν υλοποιηθεί.
Για να γίνει πιο αντιληπτό, αν χρειαστεί -στην καλύτερη περίπτωση- να φτάσουμε στο 2030 για να λειτουργήσει το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ, θα χρειαστεί μια επιπλέον δεκαετία με αισιόδοξο σενάρια για να φτάσει η γραμμή 4 κοντά στην Εθνική.
Αντίθετα η επέκταση της γραμμής 1 από την Κηφισιά εξετάζεται να γίνει με υπογειοποίηση του σημερινού τερματικού σταθμού ΚΗΦΙΣΙΑ και μετά με σήραγγα περίπου 2,5-3 χιλιομέτρων να δημιουργηθεί ο ενδιάμεσος σταθμός Νέα Ερυθραία και τελικά να φτάσει στον τερματικό σταθμό κόμβος Βαρυμπόμπης.
Εφόσον τρέξουν οι μελέτες και βρεθεί χρηματοδότηση (μιλάμε για ένα κόστος που σαφώς ξεπερνά τα 200-250 εκατ. ευρώ), τότε η γραμμή 1 μπορεί να φτάσει σχετικά γρήγορα στο βόρειο άκρο της Αθήνας.
Παράλληλα με μια επέκταση όπως αυτή που περιγράφηκε, ο επιβάτης της γραμμής -μελλοντικά και έχοντας τρέξει και η επέκταση προς Πετρούπολη- θα μπορεί στον σταθμό Πευκάκια να μετεπιβιβαστεί στη γραμμή 4 και πιο νότια στο σταθμό Αττική που συνδέεται με τη γραμμή 2 του Μετρό.
Σημαντική επέκταση
Η επέκταση του Μετρό, δηλαδή επέκταση της Γραμμής 1 μέχρι την Εθνική Οδό από Κηφισιά μέχρι Βαρυμπόμπη, θεωρείται από την Αττικό Μετρό ως εξαιρετικά σημαντική για την ελάφρυνση του κυκλοφοριακού φόρτου στον άξονα. Με την επιλογή του Μετρό στο βόρειο άκρο του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας, θεωρητικά θα μειώσει την κυκλοφορία σε μερικές χιλιάδες οχήματα ημερησίως που θα έχουν πλέον την επιλογή του να χρησιμοποιήσουν το μέσο σταθερής τροχιάς.
Αυτό μπορεί να επιφέρει ευεργετικές επιδράσεις και σε άλλους άξονες καθώς τα οχήματα που καθημερινά κινούνται στον Κηφισό, είναι κυρίως για επαγγελματικούς λόγους και επιβαρύνουν πριν και μετά τη χρήση του, και άλλους άξονες της πόλης. Εφόσον η επέκταση υλοποιηθεί η Γραμμή 1 του Μετρό θα επεκταθεί για πρώτη φορά μετά το 1957 όταν, τότε, είχε φτάσει στην Κηφισιά. Επίσης θα φτάσει συνολικά τους 26 σταθμούς αυξάνοντας τους υπόγειους σταθμούς σε 6 (ΟΜΟΝΟΙΑ, ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ, ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΑ, ΚΗΦΙΣΙΑ, ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ, Κ.ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ).
Δεδομένου ότι ο Κηφισός σήμερα είναι ο μοναδικός διαμπερής άξονας νότου-βορρά στην πόλη και λειτουργεί και ως ο άξονας κίνησης υπεραστικών μετακινήσεων από/προς την Αθήνα, η λειτουργία ενός ή περισσοτέρων σταθμών Μετρό σε επιλεγμένα σημεία του, ίσως είναι επιβεβλημένη.

spot_img
spot_img
spot_img