25.9 C
Athens
Κυριακή, 8 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚΕΝΤΡΙΚΗ3Η επάνοδος του δημοσιονομικού κορσέ και οι επιστροφές των επιδομάτων
spot_img

Η επάνοδος του δημοσιονομικού κορσέ και οι επιστροφές των επιδομάτων

-

• Προκαλεί ανησυχία το ότι το ελληνικό κράτος δεν μπορεί να εξοικονομήσει ένα ποσό της τάξης των τεσσάρων εκατομμυρίων ευρώ και πιέζει αφόρητα με τέτοια ακρίβεια τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Του Μιχάλη Κωτσάκου
Εδώ και πολλούς μήνες η εφημερίδα που κρατάτε στα χέρια σας είχε επισημάνει ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2024 επιστρέφει το σύμφωνο δημοσιονομικής σταθερότητας της Κομισιόν. Ο δημοσιονομικός κορσές πιέζει όλες τις χώρες, αλλά μεγαλύτερη πίεση νιώθουν οι πιο ευάλωτες οικονομικά χώρες, όπως είναι η Ελλάδα.
Δυστυχώς μετά από μήνες συζητήσεων διατηρήθηκε το ανώτατο όριο του 3% του ΑΕΠ για το δημοσιονομικό έλλειμμα. Ειδικά για τις χώρες που έχουν χρέος πάνω από 100% του ΑΕΠ τους όπως η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γαλλία, το όριο του ελλείμματος μειώνεται στο 1,5% του ΑΕΠ για να δημιουργηθεί ένα μαξιλάρι ασφαλείας για χώρες με χρέος πάνω από το 100% του ΑΕΠ.
Και μπορεί το βλέμμα των Βρυξελλών να πέφτει πάνω σε Γαλλία και Ιταλία, που αποτελούν δύο από τις μεγαλύτερες οικονομίες της ευρωζώνης, αλλά με τον ένας ή τον άλλο τρόπο Παρίσι και Ρώμη και παράταση θα λάβουν και η Κομισιόν θα κάνει τα στραβά μάτια. Οπότε το ενδιαφέρον πέφτει στη χώρα μας. Και λέμε θα πάρουν παράταση, διότι την ίδια ώρα υπάρχουν η Πολωνία και η Ουγγαρία, οι οποίες αρνούνται να επανέλθουν στο πλαίσιο της δημοσιονομικής σταθερότητας.
Απέναντι στις άλλες χώρες, η μόνη ανησυχία από την Αθήνα είναι το γεγονός μήπως οι πιέσεις που θα υποστούν οι μεγάλες χώρες θα γίνουν οριζόντιες, ώστε όλη η Ε.Ε. να κινείται με τον ίδιο ρυθμό. Κατά τα λοιπά, η Ελλάδα ετοιμάζεται να παρουσιάσει για φέτος έλλειμμα 0,8% του ΑΕΠ σχεδόν το μισό από προβλεπόμενο όριο και να μειώσει το χρέος της περίπου 8% του ΑΕΠ στο 145,3% στο τέλος του 2025, από 153% που αναμένεται να φτάσει στο τέλος του 2024. Συνεπώς, η μείωση θα είναι πολύ πάνω από το ετήσιο όριο μείωσης του χρέους (1% του ΑΕΠ) που προβλέπεται για τις υπερχρεωμένες χώρες όπως είναι η Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα όσα τονίζονται από κύκλους του υπουργείου Οικονομικών «η Ελλάδα δεν θα επιδιώξει να ξεφύγει καθόλου από το κανόνα για αύξηση των δαπανών κατά 3% (περίπου 3 δισ. ευρώ) που έχει θέσει ως στόχο για την χώρα μας η Κομισιόν για το 2025». Όλα αυτά με την προοπτική να αποδείξει άλλη μια φορά ότι η Ελλάδα έχει διδαχθεί από το πρόσφατο παρελθόν και δεν θα επαναλάβει ξανά τα ίδια λάθη.
Πληθαίνουν οι φωνές
Τι σημαίνει η επιστροφή σε σφιχτό δημοσιονομικό πλαίσιο; Ότι η άνεση με την οποία η κυβέρνηση Μητσοτάκη -την πρώτη τετραετία εκμεταλλευόμενη την πανδημία και με την άδεια της Κομισιόν- μοίραζε επιδόματα δεν θα την έχει. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι θα κοπούν.
Όμως αυτό που προκαλεί ανησυχία σε όλη την κοινωνία είναι μήπως δούμε πολλά περιστατικά ανάλογα με αυτά που βιώνουν αυτές τις ημέρες εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που καλούνται να επιστρέψουν τα χρήματα που έλαβαν ως ενίσχυση για την ενεργειακή κρίση και τους φουσκωμένους λογαριασμούς του ελληνικού ρεύματος.
Μέχρι τις τελευταίες η μέρες του τρέχοντος μηνός οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις πρέπει να επιστρέψουν ποσά από 300 ευρώ έως και 3.000 ευρώ μέσω των λογαριασμών του ρεύματος. Ποσά που δεν υπάρχουν, ενώ παράλληλα ελλοχεύει ο κίνδυνος να υπάρξουν διακοπές στην ηλεκτροδότηση, καθώς όπως τονίζει και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, «δεν υπάρχουν αυτά τα χρήματα».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται το ΕΕΑ, οι επιστροφές που ζητούν οι πάροχοι από τους επαγγελματίες ξεπερνούν κατά πολύ το μέσο όρο των 200 ευρώ που επικαλέστηκαν τόσο ο ΥΠΕΝ, Θόδωρος Σκυλακάκης, όσο και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης. Κατά το Επιμελητήριο οι επιστροφές φτάνουν τα 500 ευρώ ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν και τα 2.000 ευρώ, αγγίζοντας και τα 3.000 ευρώ. Όπως είπε ο κ. Χατζηθεοδοσίου οι φουσκωμένοι λογαριασμοί που καλούνται να πληρώσουν οι επιχειρήσεις, δεν αφορούν μόνο ενεργοβόρες δραστηριότητες, όπως φούρνοι αλλά και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών.
Η απορία
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κατήγγειλε ότι η εντολή της Κομισιόν για επιστροφή της επιδότησης δόθηκε τον Δεκέμβριο του 2023, αλλά η Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία πλέον οι επαγγελματίες καλούνται να επιστρέψουν τις επιδοτήσεις υπεγράφη στις 10 Ιουνίου, αφήνοντας εμμέσως αιχμές για πολιτική σκοπιμότητα, λόγω των ευρωεκλογών. Η απάντηση του κ. Σκυλακάκη ήταν ότι η καθυστέρηση οφείλεται στην γραφειοκρατία του δημοσίου. Όσο για τους λόγους που επιστρέφονται οι επιδοτήσεις, ο υπουργός επικαλέστηκε το γεγονός ότι σε σχέση με τις κρατικές ενισχύσεις με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, δεν μπορεί κανένα κράτος – μέλος να υπερβεί τα όρια, καθώς απαγορεύεται ρητώς. Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στη δυσκολία να γίνει σε πραγματικό χρόνο ο έλεγχος σώρευσης, διότι το ακριβές ποσό της επιδότησης, το μαθαίνει κάθε επιχείρηση στο τέλος, όταν λαμβάνει το λογαριασμό από τον πάροχο.
Δέχομαι απόλυτα όλες τις αιτιάσεις των κυβερνητικών παραγόντων σε ό,τι αφορά τις εντολές από την Κομισιόν. Όμως ειλικρινά με ενοχλεί αφάνταστα το αφήγημα ότι το συνολικό ποσό για όλες τις επιχειρήσεις δεν υπερβαίνουν τα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ. Και αυτό είναι το ανησυχητικό. Το ότι το κράτος αδυνατεί να βρει μία λύση για ένα τόσο μικρό ποσό και ζητά πίσω αυτά τα ποσά που δόθηκαν ως επιδοτήσεις.
Ειδικά σε μία δύσκολη περίοδο, όπου οι μικρομεσαίοι δίνουν μάχη για να κρατηθούν ζωντανοί, λόγω της ακρίβειας που τους πλήττει σε όλα τα επίπεδα. Και καλό είναι οι… ευρωπαϊστές υπουργοί της κυβέρνησης ότι η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα είναι η βάση της ελληνικής οικονομίας, το αποκούμπι της ελληνικής κοινωνίας.

spot_img
spot_img