26.1 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΕισφορές και «πόρος υπέρ e-ΕΦΚΑ» απασχολουμένων συνταξιούχων
spot_img

Εισφορές και «πόρος υπέρ e-ΕΦΚΑ» απασχολουμένων συνταξιούχων

-

  • Εκδόθηκε η Εγκύκλιος 7/2024 του e-ΕΦΚΑ- Τι πρέπει να γνωρίζουν οι απασχολούμενοι συνταξιούχοι

 

Του Αλέξη Π. Μητρόπουλου*

 

Με την υπ’ αριθ. 7/2024 Εγκύκλιο του e-ΕΦΚΑ (αριθ. πρωτ. 172607/5-2-2024), που εκδόθηκε σε συνέχεια της υπ’ αριθ. 1/2024 συναφούς Εγκυκλίου, παρέχονται πρόσθετες διευκρινίσεις για την καταβολή των εισφορών και του «μη ανταποδοτικού πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» από τους απασχολούμενους συνταξιούχους εξ ιδίου δικαιώματος, ζητήματα που εξειδικεύονται με παραδείγματα σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 114 του ν. 5078/2023 (ΦΕΚ Α 211).

Το άρθρο 114 του ν. 5078/2023 με τίτλο «Κίνητρα απασχόλησης συνταξιούχων- Αντικατάσταση άρθρου 20 ν.4387/2016», με το οποίο θεσπίζεται από 1-1-2024 ο «μη ανταποδοτικός πόρος υπέρ e-ΕΦΚΑ», που βαρύνει τους απασχολούμενους συνταξιούχους (με σχέση ιδιωτικού δικαίου), είχαμε αναπτύξει στο φύλλο 107 της «Εφημερίδας όλων των συνταξιούχων 60+» και είχαμε υποστηρίξει ότι ο εν λόγω «πόρος» είναι αντισυνταγματικός και πρέπει άμεσα να καταργηθεί.

Με τη νέα Εγκύκλιο 7/2024 του e-ΕΦΚΑ, όμως, ορίζεται ότι για την καταβολή των εισφορών και του «μη ανταποδοτικού πόρου», από 1-1-2024, ισχύουν τα εξής:

  1. Ποιοί απασχολούμενοι συνταξιούχοι καταβάλλουν τον «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ»

Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 114 του ν. 5078/2023, για την ασφάλιση του απασχολούμενου συνταξιούχου καταβάλλονται οι οριζόμενες από τη νομοθεσία ασφαλιστικές εισφορές, αλλά επιπλέον και «πόρος -μη ανταποδοτικού χαρακτήρα- υπέρ e-ΕΦΚΑ» ανάλογα με τις παρακάτω κατηγορίες των απασχολουμένων συνταξιούχων:

  • Μισθωτοί γενικά και μισθωτοί υγειονομικοί: Καταβάλλουν τις ασφαλιστικές εισφορές των άρθρων 38, 41, 35 και 97 μετά τυχόν συνεισπραττομένων εισφορών, με βάση την υπαγωγή τους στην ασφάλιση (επιμεριζομένων μεταξύ εργοδότη και ασφαλισμένου, κατά την κείμενη νομοθεσία) και επιπλέον «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ» ύψους 7,7% επί των ασφαλιστέων αποδοχών κύριας ασφάλισης για τον κλάδο κύριας ασφάλισης και λοιπών παροχών και ύψους 2,3% επί των ασφαλιστέων αποδοχών επικουρικής ασφάλισης για τον κλάδο επικουρικής ασφάλισης, ο οποίος βαρύνει αποκλειστικά τον ασφαλισμένο.
  • Μισθωτοί μηχανικοί και έμμισθοι δικηγόροι: Καταβάλλουν τις ασφαλιστικές εισφορές των άρθρων 35, 38, 41 και 97 μετά τυχόν συνεισπραττομένων εισφορών, με βάση την υπαγωγή τους στην ασφάλιση (επιμεριζομένων μεταξύ εργοδότη και ασφαλισμένου, κατά την κείμενη νομοθεσία) και επιπλέον «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ» ύψους 7,7% επί των ασφαλιστέων αποδοχών κύριας ασφάλισης για τον κλάδο κύριας ασφάλισης και λοιπών παροχών και ύψους 40% επί της επιλεγείσας ασφαλιστικής κατηγορίας επικουρικής ασφάλισης για τον κλάδο επικουρικής ασφάλισης, ο οποίος βαρύνει αποκλειστικά τον ασφαλισμένο.
  • Αμειβόμενοι με Παραστατικά Παρεχόμενων Υπηρεσιών (ΠΠΥ-τίτλοι κτήσης), εκτός των προσώπων της περ. γ, της παρ. 6: Καταβάλλουν τις ασφαλιστικές εισφορές του άρθρου 55 του ν. 4509/2017 (μετά τυχόν συνεισπραττομένων εισφορών με βάση την υπαγωγή τους στην ασφάλιση) και επιπλέον «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ». ύψους 10% επί της καθαρής αξίας του παραστατικού για τον κλάδο κύριας ασφάλισης και λοιπών παροχών, ο οποίος βαρύνει αποκλειστικά τον ασφαλισμένο.
  • Αμειβόμενοι με Εργόσημο του τέως ΙΚΑ-ΕΤΑΜ: Καταβάλλουν τις ασφαλιστικές εισφορές της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 3863/2010 (όπως ισχύουν) μετά τυχόν συνεισπραττομένων εισφορών με βάση την υπαγωγή τους στην ασφάλιση και επιπλέον «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ» ύψους 7,7% επί της αναγραφόμενης τιμής του Εργοσήμου για τον κλάδο κύριας ασφάλισης και παροχών και ύψους 2,3% επί της αναγραφόμενης τιμής του εργοσήμου για τον κλάδο επικουρικής ασφάλισης, ο οποίος βαρύνει αποκλειστικά τον ασφαλισμένο.
  • Σε περίπτωση παράλληλης απασχόλησης, εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο άρθρο 36 ΜΟΝΟ ως προς την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών και όχι για την είσπραξη του πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ.
  • Σε περίπτωση πολλαπλής ασφάλισης καταβάλλεται πόρος, αυτοτελώς, για κάθε ασφαλιστέα απασχόληση.
  1. Το πλαφόν του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ». 5.114,04 € για το 2024

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 114 του ν. 5078/2023, το συνολικό επιβαλλόμενο ποσό του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» δεν μπορεί να υπερβαίνει, σε ετήσια βάση, το δωδεκαπλάσιο της εθνικής σύνταξης του άρθρου 7 όπως εκάστοτε ισχύει. Κατόπιν εκκαθάρισης, τυχόν επιπλέον ποσά επιστρέφονται στους ασφαλισμένους, σύμφωνα με το άρθρο 104.

Δεδομένου ότι από 1-1-2024, το ποσό της εθνικής σύνταξης διαμορφώθηκε σε 426,17 ευρώ, το ανώτατο όριο του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» που βαρύνει, σε ετήσια βάση, κάθε υπόχρεο απασχολούμενο συνταξιούχο, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 5.114,04 ευρώ (426,17 Χ12 μήνες).

Πέραν αυτού του ποσού, θα πραγματοποιείται επιστροφή τού υπερβάλλοντος ετήσιου ποσού καταβολών, μετά την εκκαθάριση, αφού αυτό καταβλήθηκε αχρεώστητα.

  1. Ποιοί απασχολούμενοι συνταξιούχοι εξαιρούνται από την καταβολή του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ»

Σύμφωνα με παρ.2 του άρθρου 114 του ν. 5078/2023) τα πρόσωπα που δικαιούνται σύνταξη γήρατος (κύριας και επικουρικής) εξ ιδίου δικαιώματος και αναλαμβάνουν απασχόληση σε Φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, υποχρεωτικώς υπακτέα στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ και η σύνταξη τους αναστέλλεται για όσο διάστημα συνεχίζει η απασχόλησή τους, δεν καταβάλλουν τον «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ», εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας τους και για όσο χρονικό διάστημα αναστέλλεται η σύνταξή τους.

Επίσης, σύμφωνα με τις παρ. 5 και 6 του άρθρου 114 του ν. 5078/2023, οι απασχολούμενοι συνταξιούχοι που εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» είναι:

α) Άτομα με ψυχική αναπηρία του άρθρου 23 του ν. 4488/2017.

β) Συνταξιούχοι του ν. 612/1977 και των διατάξεων που παραπέμπουν σε αυτόν.

γ) Συνταξιούχοι του εδαφίου γ της περίπτωσης α της παρ. 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007, καθώς και όσοι λαμβάνουν το εξωιδρυματικό επίδομα ή το αντίστοιχο επίδομα του άρθρου 54 του π.δ. 169/2007.

δ) Οι πολύτεκνοι, με ένα τουλάχιστον τέκνο ανήλικο ή σπουδαστή σε ανώτερες ή ανώτατες σχολές και έως τη συμπλήρωση του 24ου έτους της ηλικίας του ή τέκνο ανίκανο για κάθε βιοποριστική εργασία.

ε) Τα πρόσωπα που αναφέρονται στην παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 4387/2016.

στ) Συνταξιούχοι λόγω αναπηρίας (από κοινή νόσο, εργατικό ατύχημα, ατύχημα εκτός εργασίας, επαγγελματική νόσο).

ζ) Τα πρόσωπα που δεν υποχρεούνται καν σε καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, δηλαδή οι συνταξιούχοι του τέως ΟΓΑ που ασκούν απασχόληση υπακτέα στην ασφάλιση του τέως ΟΓΑ καθώς και οι συνταξιούχοι υπέρ των οποίων εκδίδεται Παραστατικό Παρεχόμενων Υπηρεσιών. (Οι τελευταίοι εξαιρούνται από την υποχρέωση ασφάλισης και καταβολής εισφορών σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 55 του ν. 4509/2017 και την παρ. 6 του άρθρου 243 του ν. 4957/2022.

  1. Τα χαρακτηριστικά τού νέου αντισυνταγματικού «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ»: Δεν είναι ανταποδοτικός. Δεν προσαυξάνει την ήδη καταβαλλόμενη σύνταξη.

Σύμφωνα με την 7/2024 Εγκύκλιο του e-ΕΦΚΑ και την παρ. 7 του άρθρου 114 του ν. 5078/2023, ο αντισυνταγματικός νέος «πόρος υπέρ e-ΕΦΚΑ» που επιβλήθηκε από 1-1-2024, δεν είναι ανταποδοτικός και δεν αξιοποιείται για την προσαύξηση της ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης ή για τη χορήγηση δεύτερης σύνταξης σύμφωνα με το άρθρο 30 ή αντίστοιχες διατάξεις. Για τους λόγους αυτούς και μόνον, η «εφεύρεση» και θέσπισή του είναι απολύτως ακατανόητη, αδικαιολόγητη, παράλογη, παράνομη και αντισυνταγματική.

Εξάλλου, σύμφωνα με την 7/2024 Εγκύκλιο του e-ΕΦΚΑ, για τη βεβαίωση και είσπραξη του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» εφαρμόζονται οι διατάξεις περί βεβαίωσης και είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών (διατάξεις ΚΕΔΕ).

  1. Υποχρέωση δήλωσης της απασχόλησης. Επιβολή προστίμου, εάν δεν δηλωθεί η απασχόληση

Στην παρ. 9 του άρθρου 114 του ν. 5078/2023, ορίζεται ότι η υποχρέωση καταβολής του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» εφαρμόζεται και στα πρόσωπα που υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης στον e-ΕΦΚΑ και ότι σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης συνταξιοδότησης ή μεταγενέστερης έναρξης καταβολής της σύνταξης, το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» επιστρέφεται στον ασφαλισμένο. Τα πρόσωπα αυτά και οι απασχολούμενοι συνταξιούχοι οφείλουν να ενημερώσουν για την ιδιότητά τους αυτή τον εργοδότη τους.

Σύμφωνα με την Εγκύκλιο 7/2023 και την παρ. 10 του άρθρου 114 του ν. 5078/2023, οι συνταξιούχοι του e-ΕΦΚΑ εξ ιδίου δικαιώματος, υποχρεούνται, πριν αναλάβουν υπακτέα στον e-ΕΦΚΑ απασχόληση, να το δηλώσουν στον φορέα.

Η παράλειψη της δήλωσης επιφέρει χρηματική κύρωση (πρόστιμο) ίση με δώδεκα (12) μηνιαίες συντάξεις, κύριες και επικουρικές!

Το ποσό τού προστίμου δύναται να αποπληρωθεί με παρακράτηση έως του 25% της κύριας σύνταξης και έως του ποσού που ορίζεται στο άρθρο 46 του ν. 4670/2020 από την επικουρική. Άλλως, εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.

Επίσης, ο συνταξιούχος οφείλει να δηλώνει στον φορέα ακόμη και την υπαγωγή του στις εξαιρέσεις από την επιβολή ασφαλιστικής εισφοράς ή και του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ».

  1. Υποβολή δήλωσης απασχόλησης ταυτόχρονα με το αίτημα συνταξιοδότησης

Από 1-1-2024, εκτός των προβλεπόμενων από τη νομοθεσία ασφαλιστικών εισφορών (όπως αναφέρθηκαν παραπάνω), καταβάλλεται και επιπλέον «πόρος μη ανταποδοτικού χαρακτήρα υπέρ e-ΕΦΚΑ», αποκλειστικά από τους απασχολούμενους συνταξιούχους (ασφαλισμένους), ο οποίος:

-υπολογίζεται επί των μηνιαίων ασφαλιστέων αποδοχών, από τις οποίες καθορίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές για κάθε ασφαλιστέα απασχόληση, συμπεριλαμβανομένων και αυτών των επιδομάτων εορτών (Δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων) και αδείας και μέχρι το εκάστοτε ανώτατο, μηνιαίο όριο ασφαλιστέων αποδοχών.

-παρακρατείται από τους εργοδότες, οι οποίοι οφείλουν να τον αποδώσουν στον e-ΕΦΚΑ, εντός της εκάστοτε ισχύουσας προθεσμίας καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών της ίδιας μισθολογικής περιόδου, με χρήση της Ταυτότητας Πληρωμής Τρεχουσών Εισφορών (ΤΠΤΕ).

Υπόχρεοι στην καταβολή τού «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» είναι τα πρόσωπα που αναφέρθηκαν παραπάνω και επιπροσθέτως:

  • όσοι λαμβάνουν κύρια σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος από τον Ιανουάριο 2024 και μετέπειτα ή
  • όσοι έχουν υποβάλει αίτημα για απονομή κύριας σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος (ανεξαρτήτως του χρόνου υποβολής) και το αίτημα αυτό βρίσκεται σε εκκρεμότητα.

Στην Εγκύκλιο 7/2024 του e-ΕΦΚΑ επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του ν. 4554/2018, η σύνταξη λόγω γήρατος εφόσον, κατά την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης για την αιτία αυτή υπάρχει δικαίωμα (δηλαδή πληρούνται όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης), αρχίζει να καταβάλλεται από την πρώτη ημέρα του επόμενου της κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης μήνα. Έτσι υπόχρεοι στην καταβολή τού «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» είναι:

α) οι απασχολούμενοι συνταξιούχους εξ ιδίου δικαιώματος, για κάθε μήνα που λαμβάνουν σύνταξη. Σε περιπτώσεις αναστολής καταβολής της σύνταξης  για οποιονδήποτε λόγο, δεν καταβάλλεται «πόρος» για τους αντίστοιχους μήνες.

β) όσοι έχουν υποβάλει αίτημα συνταξιοδότησης εξ ιδίου δικαιώματος:

-μέχρι 31-12-2023, το οποίο εκκρεμεί, από την τυχόν έναρξη της απασχόλησής τους, από 1-1-2024 και μετέπειτα και όσο διαρκεί η απασχόληση και

-από 1-1-2024 και μετά, και απασχολούνται, από τον επόμενο της κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης μήνα (και για όσο διαρκεί η απασχόληση.

  1. Η απασχόληση των συνταξιούχων με παραδείγματα, σύμφωνα με την Εγκύκλιο 7/2023

Στην Εγκύκλιο 7/2024 αναφέρονται τα παρακάτω έξι (6) παραδείγματα προκειμένου να γίνουν πιο κατανοητές οι άνω διατάξεις του άρθρου 114 του ν. 5078/2023:

Παράδειγμα 1ο: Έστω συνταξιούχος λόγω γήρατος πριν την 31-12-2023, που εισπράττει την σύνταξή του και δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής του πόρου, αναλαμβάνει στις 15-1-2024 απασχόληση ασφαλιστέα στον e-ΕΦΚΑ.  Αυτός υποχρεούται, να καταβάλλει, μέσω του εργοδότη του, από 15-1-2024 και για όσο διαρκεί η απασχόληση αυτή, «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ» ύψους 10% επί των ασφαλιστέων αποδοχών του.

Ο ίδιος, εάν δεν εισπράττει την σύνταξή του (λόγω αναστολής καταβολής της), δεν υποχρεούται να καταβάλλει «πόρο» για το χρονικό διάστημα που, ενώ συνεχίζει την απασχόληση αυτή, υφίσταται ταυτόχρονη αναστολή της σύνταξής του (Παράδειγμα 2ο).

Παράδειγμα 3ο: Έστω συνταξιούχος λόγω γήρατος πριν την 31-12-2023, που εισπράττει την σύνταξή του και εμπίπτει στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής τού «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ», αναλαμβάνει στις 15-1-2024 απασχόληση ασφαλιστέα στον e-ΕΦΚΑ. Αυτός ο απασχολούμενος συνταξιούχος δεν υποχρεούται να καταβάλει «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ» ύψους 10% επί των ασφαλιστέων αποδοχών του, για όσο χρονικό διάστημα εμπίπτει στις εξαιρέσεις.

Παράδειγμα 4ο: Έστω ασφαλισμένος του φορέα που, πληρώντας τις νόμιμες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, υπέβαλε στις 10-1-2024 αίτηση απονομής σύνταξης λόγω γήρατος, χωρίς να διακόψει την ασφαλιστέα απασχόλησή του στον e-ΕΦΚΑ. Επιπλέον, δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής του «πόρου». Ο συνταξιούχος αυτός υποχρεούται από 1-2-2024 (ημερομηνία έναρξης καταβολής της αιτούμενης σύνταξης γήρατος) και για όσο διαρκεί η παροχή απασχόλησης ασφαλιστέας στον e-ΕΦΚΑ, να καταβάλλει, μέσω του εργοδότη του, «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ» ύψους 10% επί των ασφαλιστέων αποδοχών του. Εάν όμως το συνταξιοδοτικό αίτημά του απορριφθεί, το συνολικό ποσό του πόρου που του παρακρατήθηκε και αποδόθηκε στον e-ΕΦΚΑ, θα του επιστραφεί ως αχρεωστήτως καταβληθέν.

Παράδειγμα 5ο: Έστω ασφαλισμένος του φορέα που πληρώντας τις νόμιμες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, υπέβαλε στις 10-1-2024 αίτηση απονομής σύνταξης, λόγω γήρατος, έχοντας προηγουμένως διακόψει την απασχόλησή του. Την 1-2-2024 αναλαμβάνει νέα απασχόληση ασφαλιστέα στον e-ΕΦΚΑ, ενώ δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής του «πόρου». Ο συνταξιούχος αυτός υποχρεούται από 1-3-2024 (ημερομηνία έναρξης καταβολής της αιτούμενης σύνταξης γήρατος) και όσο διαρκέσει η παροχή απασχόλησης ασφαλιστέας στον e-ΕΦΚΑ, να καταβάλλει, μέσω του εργοδότη του, «πόρο» ύψους 10% επί των ασφαλιστέων αποδοχών του.  Εάν όμως τελικά το συνταξιοδοτικό αίτημά του απορριφθεί, το συνολικό ποσό του «πόρου» που του παρακρατήθηκε και αποδόθηκε στον e-ΕΦΚΑ, θα του επιστραφεί ως αχρεωστήτως καταβληθέν, αφού δεν θα είναι συνταξιούχος.

Παράδειγμα 6ο: Έστω ασφαλισμένος του φορέα που, πληρώντας τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, υπέβαλε στις 30-11-2023 αίτηση απονομής σύνταξης λόγω γήρατος και στις 15-1-2024 ανέλαβε απασχόληση ασφαλιστέα στον e-ΕΦΚΑ. Επιπλέον, δεν εμπίπτει στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση καταβολής του «πόρου».

Ο συνταξιούχος αυτός θα εισπράξει την αιτούμενη σύνταξη από 1-12-2023 και συνεπώς από 15-1-2024 (ημερομηνία έναρξης της απασχόλησής του) υποχρεούται να καταβάλλει στον e-ΕΦΚΑ, μέσω του εργοδότη του, «πόρο υπέρ e-ΕΦΚΑ» ύψους 10% επί των ασφαλιστέων αποδοχών του.

Εάν τελικά το συνταξιοδοτικό αίτημά του απορριφθεί, το συνολικό ποσό του πόρου, που του παρακρατήθηκε και αποδόθηκε στον e-ΕΦΚΑ, θα του επιστραφεί ως αχρεωστήτως καταβληθέν.

 

  1. Υπολογισμός «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» για ειδικές κατηγορίες απασχολούμενων συνταξιούχων

Στην Εγκύκλιο 7/2023 αναφέρονται τα ποσά των προβλεπομένων ασφαλιστικών εισφορών και ο επιπλέον «πόρος υπέρ e-ΕΦΚΑ» που οφείλουν να καταβάλλουν (εάν δεν εμπίπτουν στις εξαιρέσεις) για τις εξής ειδικότητες απασχολουμένων συνταξιούχων:

-Μισθωτοί, υγειονομικοί, εργατοτεχνίτες οικοδόμοι. που υπάγονται στις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 39, μέλη Διοικητικών Συμβουλίων, ξεναγοί κ.ά.

-Μισθωτοί μηχανικοί και έμμισθοι δικηγόροι και όσοι εξ αυτών καταβάλλουν εισφορές σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 39.

-Αμειβόμενοι με Παραστατικά Παρεχομένων Υπηρεσιών (ΠΠΥ-τίτλοι κτήσης) του άρθρου 55 του ν. 4509/2017.

-Αμειβόμενοι με εργόσημο του τέως ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

  1. Να καταργηθεί ο «πόρος μη ανταποδοτικού χαρακτήρα υπέρ e-ΕΦΚΑ».

Όπως αναλύσαμε στο φύλλο 107 της «Εφημερίδας όλων των συνταξιούχων 60+», η διάταξη του άρθρου 114 του ν. 5078/2023, ως προς τη θέσπιση και την υποχρέωση καταβολής του «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ», είναι αντισυνταγματική, κυρίως για τους εξής λόγους:

α) Πρόκειται για εισφορά-«πόρο»-«χαράτσι» που δεν έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, δηλαδή χωρίς να προσαυξάνεται η σύνταξη ή οι παροχές τού εργαζόμενου συνταξιούχου, όταν αυτός σταματήσει να εργάζεται με το καθεστώς τού «απασχολουμένου συνταξιούχου» του ν. 5078/2023.

Ο μη ανταποδοτικός αυτός πόρος (που για τους μισθωτούς εργαζόμενους συνταξιούχους ανέρχεται στο 10% ενώ για τους μη μισθωτούς στο 50% της εισφοράς στην επιλεγείσα ασφαλιστική κλάση) είναι παντελώς αδικαιολόγητος, παράνομος και αντίθετος στο Σύνταγμα και τις αρχές της Κοινωνικής Ασφάλισης, ενώ αντίκειται και σε όλα τα διεθνή κείμενα που δεσμεύουν τη χώρα και απαιτούν οποιαδήποτε πληρωμή ένεκεν της εργασίας που καταβάλλει ο εργαζόμενος να έχει και την αναλογούσα ανταποδοτικότητα.

Η κυβέρνηση που, αυθαίρετα και επομένως παράνομα, επέβαλε το νέο αυτό «χαράτσι», πρέπει άμεσα να το καταργήσει. Αν δεν προβεί στην άμεση κατάργησή του, θα σημαίνει ότι έχει επιλέξει την ακύρωση της συγκεκριμένης διάταξης από τα Δικαστήρια.

β) Η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 114 που ορίζει ότι δεν υποχρεούνται στην καταβολή τού «πόρου υπέρ e-ΕΦΚΑ» όσοι απασχολούμενοι συνταξιούχοι δεν έχουν συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας τους, είναι ευθέως αντισυνταγματική αφού εισάγει αδικαιολόγητες διακρίσεις υπέρ συνταξιούχων με μόνο κριτήριο την ηλικία! Συνεπώς και η διάταξη αυτή πρέπει άμεσα να καταργηθεί.

γ) Η τεκμαρτή φορολόγηση των εργαζομένων συνταξιούχων (ν. 5073/2023 και 5078/2023) είναι επίσης αντισυνταγματική. Η κυβέρνηση, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της ότι η απασχόληση των συνταξιούχων μετά τη συνταξιοδότησή τους δεν θα υπαχθεί στην τεκμαρτή φορολόγηση του νόμου Χατζηδάκη 5073/2023, τελικά τούς υπήγαγε.

Έτσι οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι, αν προκύψει να έχουν κάποια ωφέλεια από την κατάργηση της περικοπής του 30% της σύνταξής του, θα απολέσουν μεγάλο τμήμα του εισοδήματός τους από το νέο σύστημα εισφοροδότησης (πόρος υπέρ e-ΕΦΚΑ) και τεκμαρτής φορολόγησης.

Γι’ αυτό καλούμε την κυβέρνηση, όπως έπραξε και σε άλλες περιπτώσεις, να εξαιρέσει τους εργαζόμενους συνταξιούχους από την τεκμαρτή φορολόγηση, αφού είναι πρωτίστως συνταξιούχοι και δευτερευόντως εργαζόμενοι. Όπως έχουν ήδη αποφανθεί κορυφαίοι συνταγματολόγοι, η συγκεκριμένη διάταξη προσκρούει τόσο στη Νομολογία των Ανωτάτων Δικαστηρίων όσο και στις αρχές της σύγχρονης δίκαιης και αντικειμενικής φορολόγησης.

Η πιο κραυγαλέα αντισυνταγματικότητα είναι αυτή που προκύπτει από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων του ν. 5078/2023 και των ρυθμίσεων του νέου φορολογικού νόμου 5073/2023, με τις οποίες οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι φορολογούνται άδικα και αντισυνταγματικά, θεωρώντας τους προεχόντως ως εργαζόμενους και δευτερευόντως ως συνταξιούχους.

Η συγκεκριμένη διάταξη του άρθρου 114 του ν. 5078/2023, τουλάχιστον κατά τα ανωτέρω σημεία του, πρέπει άμεσα να καταργηθεί για να αποφευχθούν άσκοπες και χρονοβόρες δικαστικές διαδικασίες ενώπιον των Ελληνικών και Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων.

 

  • Ο Αλέξης Π. Μητρόπουλος είναι Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ

 

spot_img
spot_img