Διαφημιστικό τρικ χαρακτηρίζει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ), το καλάθι του μαθητή, επισημαίνοντας ότι δεν συμπεριλαμβάνονται βασικά είδη. Σημειώνει ότι ο γονέας δεν έχει οικονομικό όφελος από την εφαρμογή του μέτρου, και καταγγέλλει ότι σε μεγάλες αλυσίδες που συμμετέχουν στο καλάθι του μαθητή παρατηρούνται παραπλανητικές προσφορές.
Ειδικότερα όπως σημειώνει σε σχετική ανακοίνωση: «Με αφορμή το καλάθι του μαθητή που βρίσκεται σε ισχύ αλλά και τις δηλώσεις του Υπουργού Ανάπτυξης αναφορικά με τις τιμές των σχολικών ειδών θα θέλαμε να σημειώσουμε τα ακόλουθα:
• Ο σχεδιασμός του μέτρου ωθεί τους καταναλωτές στα μεγάλα εμπορικά καταστήματα και αλυσίδες με αποτέλεσμα την απουσία οποιασδήποτε στήριξης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (βιβλιοπωλεία) τα οποία αποτελούν σημαντικό κορμό της ελληνικής οικονομίας.
• Στο καλάθι του μαθητή δεν έχουν συμπεριληφθεί σημαντικά προϊόντα άμεσα αναγκαία για την κάλυψη των αναγκών των μαθητών όπως γραφική ύλη για το μάθημα των εικαστικών-καλλιτεχνικών (κανσόν, χαρτόνια, νερομπογιές, τέμπερες, πινέλα, κηρομπογιές, ψαλίδια, μπλοκ ζωγραφικής, ακουαρέλα, κόλλες κα), φακέλους με κουμπί, ντοσιέ, ξυλάκια ρύθμισης, μαρκαδόρους πίνακα, άτλαντα, φαγητοδοχεία, παγουρίνο κ.ά.
• Παρατηρούνται ήδη παραπλανητικές προσφορές με μεγάλες αλυσίδες που συμμετέχουν στο καλάθι του μαθητή να διαφημίζουν ψευδείς και εικονικές μειώσεις κόστους στα προϊόντα που διαθέτουν σε σχέση με το περσινό καλάθι (2023)
• Η πλειοψηφία των καταστημάτων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία δεν έχουν και τα 11 προϊόντα που ορίζει η Υπουργική Απόφαση (ενδεικτικά μεγάλες αλυσίδες διαθέτουν μόλις 2 από τις 11 κατηγορίες προϊόντων ενώ κάποιες δεν διαθέτουν καμία)
• Τέλος, με βάση έρευνα αγοράς που πραγματοποίησε η ΕΕΚΕ κανένα οικονομικό όφελος δεν έχει ο γονέας από το μέτρο του καλαθιού του μαθητή καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των προϊόντων που διατίθενται στο καλάθι δεν έχει καμία οικονομική διαφορά με όμοια προϊόντα συνοικιακών και ηλεκτρονικών καταστημάτων που δεν συμμετέχουν στο μέτρο».