• Κάθε 1 ευρώ από την τουριστική δραστηριότητα αυξάνει κατά 2,65 ευρώ το ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας
Σε ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας έχει εξελιχθεί η τουριστική δραστηριότητα στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, με τον πολλαπλασιαστή που καταγράφει την επίδραση του τουρισμού στο ΑΕΠ να καταγράφει μια κορυφαία επίδοση για το 2023, όπως αυτό αποτυπώνεται στην τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με θέμα «Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2023».
Συγκεκριμένα, με βάση τον πολλαπλασιαστή για τον τομέα που χρησιμοποιεί το ΙΟΒΕ σε συνδυασμό με τους πολλαπλασιαστές των επιμέρους κλάδων της ελληνικής οικονομίας του ΚΕΠΕ (καταλύματα, εστίαση, θαλάσσιες- οδικές- εναέριες μεταφορές, εμπόριο, ψυχαγωγία, ταξιδιωτικά γραφεία, ενοικίαση αυτοκινήτων, συνέδρια), ο προκύπτων πολλαπλασιαστής του τουρισμού ανέρχεται σε 2,65, που σημαίνει πως για κάθε 1 ευρώ από την τουριστική δραστηριότητα, δημιουργείται έμμεση και προκαλούμενη πρόσθετη οικονομική δραστηριότητα 1,65 ευρώ και άρα, συνολικά το ΑΕΠ αυξάνει κατά 2,65 ευρώ.
Συνεπώς, ο πολλαπλασιαστής της τουριστικής δραστηριότητας κυμαίνεται μεταξύ 2,2 και 2,65. Συνυπολογίζοντας τα πολλαπλασιαστικά οφέλη, η συνολική συνεισφορά του τουρισμού στην οικονομία της χώρας το 2023 εκτιμάται μεταξύ 62,8 δισ. ευρώ και 75,6 δισ. ευρώ, μεγέθη που αντιστοιχούν μεταξύ 28,5% έως 34,3% του ΑΕΠ. Τα αντίστοιχα μεγέθη για το 2022 ήταν μεταξύ 52,6 δισ.- 63,3 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν με το 25,4% έως 30,6% του ΑΕΠ, ενώ για το 2019 ήταν 50,8- 61,2 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 27,7% έως 33,4% του ΑΕΠ.
Η συμβολή των 28,5 δισ. ευρώ
Όσον αφορά στην άμεση συμβολή του τομέα για την προηγούμενη χρονιά, αυτή ανήλθε σε 28,5 δισ. ευρώ και επιμερίζεται στα μεγέθη από τη δαπάνη του εισερχόμενου τουρισμού (20,7 δισ. ευρώ περιλαμβανομένης και της δαπάνης των επιβατών κρουαζιέρας), τις αερομεταφορές (2,5 δισ. ευρώ), τις θαλάσσιες μεταφορές (144 εκατ. ευρώ), τη δαπάνη των εταιρειών κρουαζιέρας (235 εκατ.), τον εγχώριο τουρισμό (2,5 δισ. ευρώ) και την εγχώρια προστιθέμενη αξία από επενδύσεις (2,5 δισ. ευρώ). Υπενθυμίζεται εδώ, ότι σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ, το ΑΕΠ της χώρας, σε τρέχουσες τιμές, το 2023 διαμορφώθηκε στα 220,3 δισ. ευρώ αυξημένο κατά 6,6% σε σύγκριση με το 2022.
Η άμεση επίδραση του τουρισμού σημείωσε αύξηση κατά 23,5% σε σχέση με τα 23,1 δισ. ευρώ του 2019 με σημαντικές αυξήσεις σε όλες τις επιμέρους δαπάνες (εισερχόμενος τουρισμός, κρουαζιέρα, μεταφορές, εγχώριος τουρισμός, επενδύσεις). Σε σύγκριση με το 2022, όπου η άμεση επίδραση ήταν 23,9 δισ. ευρώ, η αύξηση το 2023 ανήλθε σε 19,5% επίσης, με σημαντικές αυξήσεις σε όλες τις επιμέρους δαπάνες. Αξιοσημείωτη το 2023 είναι η αύξηση των επενδύσεων στα 5,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περί τα 2,5 δισ. ευρώ αντιστοιχούν στην εγχώρια προστιθέμενη αξία, έναντι 2,7 δισ. και 1,2 δισ. ευρώ αντίστοιχα το 2019 και 3,7 δισ. ευρώ και 1,7 δισ. ευρώ το 2022. Μία ακόμη θετική επίδοση, με υπερδιπλασιασμό εισπράξεων το 2023 συνδέεται με τον κλάδο της κρουαζιέρας. Με 3,3 εκατ. αφίξεις και 847 εκατ. ευρώ εισπράξεις την περασμένη χρονιά, η κρουαζιέρα είχε άνοδο κατά 64% και 102% αντίστοιχα έναντι του 2022 και 26% και 70% έναντι του 2019.
Περιορισμός της διάρκειας των διακοπών
Επιμέρους, ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν από τον υπολογισμό της Μέσης κατά Κεφαλήν Δαπάνης (ΜΚΔ), η οποία συναρτάται άμεσα με τη Μέση Διάρκεια Παραμονής (ΜΔΠ) στον προορισμό. Ειδικότερα, η ΜΚΔ, στα 605,8 ευρώ το 2023 κατέγραψε μικρή πτώση (-2,3%) έναντι του 2022, ενώ μείωση από τις 7,8 στις 7 διανυκτερεύσεις σημείωσε πέρυσι και η ΜΔΠ.
Παρατηρείται δηλαδή ότι η αύξηση της ημερήσιας δαπάνης των τουριστών συνοδεύεται από αναλογικά μεγαλύτερη μείωση της διάρκειας των ταξιδιών τους, κάτι που αποτελεί ένδειξη είτε ότι η αύξηση του κόστους των διακοπών ανά ημέρα οδηγεί σε περιορισμό της διάρκειας των διακοπών με αποτέλεσμα να περιοριστεί αντίστοιχα και το συνολικό κόστος είτε ότι οι διακοπές σύντομης διάρκειας (city break) κερδίζουν μερίδιο αγοράς έναντι των διακοπών παραθερισμού που έχουν μεγαλύτερη δαπάνη λόγω μεγαλύτερης διάρκειας.
Αντίστοιχα συμβαίνει και σε σχέση με το 2019, αν και η μείωση της ΜΔΠ- από 7,4 διανυκτερεύσεις το 2019 σε 7 διανυκτερεύσεις το 2023- είναι αναλογικά μικρότερη από την αύξηση της ΜΔΔ (από 76,1 ευρώ το 2019 σε 87 ευρώ το 2023). Το γεγονός αυτό πιθανόν οφείλεται στον πληθωρισμό των ετών 2022 και 2023, αλλά και στην αυξημένη τάση που έχει καταγραφεί για ταξίδια και διακοπές μετά την πανδημία του κορωνοϊού.
K2
«Πετάει» για νέο ρεκόρ επιβατικής κίνησης το «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Οι εντυπωσιακές επιδόσεις για το αεροδρόμιο της Αθήνας συνεχίζονται , καθώς και τον μήνα Απρίλιο «απογειώθηκε», σημειώνοντας αύξηση 16,3% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023, φτάνοντας τους 2,49 εκατ. επιβάτες. Οι επιβάτες εξωτερικού ήταν 1,79 εκατ. έναντι 1,47 εκατ. πέρυσι με αύξηση 21,7% ενώ οι επιβάτες εσωτερικού ήταν 688 χιλιάδες έναντι 660 χιλιάδες πέρυσι με αύξηση 4,1%.
Συνολικά, κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τους 7,7 εκ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 16,5%. Τους 4 πρώτους μήνες η αύξηση ήταν κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή. Τον Ιανουάριο 12,7%, τον Φεβρουάριο 21,6%, τον Μάρτιο 23,6% και τον Απρίλιο 21,7%.Η επιβατική κίνηση, τόσο του εσωτερικού, όσο και του εξωτερικού, παρουσίασαν αύξηση της τάξης των 8,4% και 20,2% αντίστοιχα.
Πτήσεις
Ο αριθμός των πτήσεων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια των τεσσάρων πρώτων μηνών του 2024 ανήλθε σε 67.447, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 13,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς πτήσεις σημείωσαν άνοδο κατά 5,9% και 19,3% σε σχέση με το 2023. Οι προβλέψεις για την επιβατική κίνηση για το 2024 ήδη έχουν αναθεωρηθεί προς τα πάνω μετά και τη διψήφια αύξηση που κατέγραψε το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης στο πλαίσιο της πρώτης γενικής συνέλευσης των μετόχων μετά την εισαγωγή στο ελληνικό Χρηματιστήριο είχε αναφέρει: «Η επιβατική κίνηση κατέγραψε άνοδο 16,5% κατά τους πρώτους τρεις μήνες της φετινής χρονιάς, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Πρόκειται για μια σημαντική ανάπτυξη, η οποία αποτυπώθηκε και στα οικονομικά μεγέθη. Αυτό μας οδηγεί σε μια αναθεώρηση προς τα πάνω της πρόβλεψης για τη συνολική πορεία της χρονιάς».
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία της επιβατικής κίνησης, παράγοντες της αγοράς εκφράζουν την εκτίμηση ότι το 2024 θα είναι νέα χρονιά ιστορικού ρεκόρ για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ξεπερνώντας τα 30 εκατ. επιβάτες, με δεδομένο ότι δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η καλοκαιρινή περίοδος και η Αθήνα είναι ένας προορισμός με μεγάλη δυναμική, όπως δείχνουν και τα στατιστικά της κίνησης από το εξωτερικό.