10.7 C
Athens
Τρίτη, 16 Δεκεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑΡΘΡΟ3,4,5«Από τα κάτω» η νέα μεταπολίτευση
spot_img

«Από τα κάτω» η νέα μεταπολίτευση

-

  • Η πλήρης οικονομική και θεσμική ετερονομία, που εφαρμόστηκε μόνο στη Γερμανία με την «Treuhand Anstalt», δεν ταιριάζει στην Ελλάδα

 

Του Δημήτρη Π. Μητρόπουλου*

Η είδηση του CNN είναι εντυπωσιακή. Η Αίγυπτος αποκτά πολλά τρένα υψηλής ταχύτητας VELAROSIEMENSMOBILITY, 41 από τα οποία (χωρητικότητας 489 θέσεων έκαστο) θα δρομολογηθούν στο δίκτυο υψηλής ταχύτητας μήκους 2.000 χιλιομέτρων, συνδέοντας με τρεις γραμμές τις μεγάλες πόλεις ενώ θα είναι προσβάσιμο από το 90% σχεδόν του πληθυσμού. Οι αντίξοες συνθήκες τής ερήμου και το αφιλόξενο κλίμα της δεν πτόησαν την αιγυπτιακή κυβέρνηση… Κάθε συρμός θα διαθέτει προηγμένα συστήματα εξαερισμού, ψύξης και φιλτραρίσματος για την αντιμετώπιση της άμμου και της σκόνης.

Κι εμείς εδώ, σε στέρεο έδαφος και εύκρατο κλίμα, αγωνιούμε μήπως επισυμβεί κι άλλο ένα ατύχημα στη μοναδική γραμμή που συνδέει την Αθήνα με τη Βόρεια Ελλάδα επειδή ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η περιβόητη Σύμβαση 717!

Η κυβέρνηση όμως αναπτύσσει …διαστημικές ταχύτητες στις διαδικασίες παράδοσης κάθε περιουσιακού στοιχείου, υποδομής και υπηρεσίας στο νομαδικό κεφάλαιο μέσω του διαβόητου υπερΤαμείου (ΕΕΣΥΠ), όπου συγκεντρώθηκαν με τον ν. 4389/2016 όλα τα στοιχεία τού υλικού και άυλου πλούτου τής πατρίδας.

Οι προετοιμασίες

Ήδη προετοιμάζονται:

  • το σχέδιο μετατροπής της σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας σε ποδηλατόδρομο,
  • η αύξηση κεφαλαίου τού ΔΕΔΔΗΕ για την είσοδο περισσότερων ιδιωτών σε όλο τον κύκλο τής ηλεκτρικής ενέργειας (δίκτυο, διανομή, βλάβες, εξυπηρέτηση κ.λπ.) ώστε να ενισχυθεί το κοινωνιοκτόνο Χρηματιστήριο Ενέργειας,
  • ο διαχωρισμός των μεγάλων κέντρων διαλογής ΕΛΤΑ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ώστε να παραχωρηθούν στους καραδοκούντες και πιθανόν ήδη επιλεγμένους ιδιώτες,
  • η παραχώρηση του λιμένα τής Ελευσίνας σε αμερικανικές εταιρίες,
  • η παράδοση των κεντρικών νεοκλασικών και παραδοσιακών κτιρίων των σιδηροδρομικών σταθμών και των παραρτημάτων τους, μέσω της ΓΑΙΟΣΕ ΑΕ, στα ξένα funds. Σε κάθε δρόμο πλέον της πρωτεύουσας και άλλων πόλεων λειτουργούν τα περίφημα boutiquehotels σε κτίρια των πάλαι ποτέ κραταιών εταιριών δημοσίου συμφέροντος (Εθνική, Ασφαλιστική, Αγροτική, Αδριατική κ.λπ.). Ακόμα και τα «φιλέτα» του κληροδοτήματος του Γηροκομείου Αθηνών προσπαθεί η κυβέρνηση να αποκόψει από τον σκοπό που όρισαν οι διαθέτες του (δηλαδή τη στήριξη του Γηροκομείου και των τροφίμων του) και να τα διαθέσει στους αγοραίους ανέμους.

Κάθε μέρα, σε κάθε γωνιά τής χώρας, βιοτεχνίες, μικρομεσαίες αγροτικές τυποποιητικές μονάδες και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και πολλά τουριστικά, οικιστικά ή αγροτοδασικά ακίνητα αλλάζουν χέρια και από τους δυσπραγούντες συμπατριώτες μας μεταβιβάζονται σε διάφορους αλλοδαπούς, μεταξύ των οποίων ιδιαίτερο ζήλο επιδεικνύουν οι γείτονες Τούρκοι που εφορμούν κυρίως στα παραμεθόρια ακίνητα.

Προ αυτής της φρενίτιδας και προτού απορφανιστούν οι πολίτες από όλα τα στοιχεία τού υπαρκτικού σκελετού τής πατρίδας, το αίτημα για την κατάργηση του διαβόητου υπερΤαμείου τού Μνημονίου Τσίπρα πρέπει να καταστεί παλλαϊκή απαίτηση άμεσης υλοποίησης. Οι εκπρόσωποι όλων των συλλογικοτήτων πρέπει να το συμπεριλαμβάνουν στην καθημερινή εκφορά τού λόγου τους ως το μείζον πρόταγμα για τη σωτηρία τής κοινωνίας και της πατρίδας.

Ώθηση στα αιτήματα

Το παράδειγμα εξάλλου της Αιγύπτου δίνει νέα ώθηση στα αιτήματα του Συλλόγου των Θυμάτων των Τεμπών. Δεν είναι μόνο η αποκατάσταση της συνταγματικής τάξης, η απόδοση δικαιοσύνης και η τιμωρία των ενόχων όσο ψηλά κι αν βρίσκονται… Στο υπόβαθρο όλων υπάρχει το μείζον αίτημα τής ομαλής και ασφαλούς λειτουργίας των δημοσίων αγαθών.

Επομένως, πρώτιστο μέλημα όλων πρέπει να είναι η κατάργηση του γ’ πλήρους και ανακεφαλαιωτικού Μνημονίου Τσίπρα που εφαρμόζει με παραδειγματική πίστη η κυβέρνηση Μητσοτάκη και η επαναφορά όλων των βασικών πηγών πλούτου και των δημοσίων λειτουργιών τού πάλαι ποτέ ελπιδοφόρου Κοινωνικού Κράτους Δικαίου υπό δημόσιο κοινωνικό έλεγχο. Μαζί δηλαδή με την αυτονόητη και παραδειγματική τιμωρία των ενόχων για το «έγκλημα» των Τεμπών, πρέπει να υπάρξει και η «πολιτική» τιμωρία και απομόνωση αυτών που εισήγαγαν και αυτών που εφαρμόζουν τον ανήκουστο για την ιστορία τής ανθρωπότητας θεσμό τού «γενικού καταπιστεύματος» σε ένα ελεύθερο και ανεξάρτητο κράτος. Η πλήρης οικονομική και θεσμική ετερονομία, που εφαρμόστηκε μόνο στη Γερμανία με την «Treuhand Anstalt», δεν ταιριάζει στην Ελλάδα.

Η επαναφορά των συντεταγμένων λειτουργιών στη συνταγματική τάξη απαιτεί νέα πολιτικά υποκείμενα. Είναι, συνεπώς, ελπιδοφόρο που οι εκπρόσωποι του Συλλόγου των Τεμπών όλο και εντονότερα αντιλαμβάνονται ότι το μείζον αίτημά τους ισοδυναμεί με μια νέα «από τα κάτω» μεταπολίτευση!

Γιατί η αποκατάσταση του σεβασμού και της αξιοπρέπειας των θεσμών απαιτεί συνταγματική ανασύνταξη, με σοβαρές ασφαλιστικές δικλείδες, ώστε να μην ξαναζήσουμε τις παρούσες ανισορροπίες και κακοποιήσεις τού Συντάγματος. Και αυτό απαιτεί ενεργό λαϊκό κίνημα που θα το επιβάλλει!

 

  • Ο Δημήτρης Π. Μητρόπουλος είναι Νομικός

 

 

K2

 

Οι εξωτερικοί και οι εσωτερικοί κίνδυνοι για τον Προϋπολογισμό

Το σημερινό διεθνές οικονομικό περιβάλλον, αλλά και το γεγονός ότι ο Προϋπολογισμός του 2026 θα υλοποιηθεί σε χρόνο κοντά στις εθνικές εκλογές, με την υποχρέωση να φέρει σε πέρας την ολοκλήρωση ενός αναπτυξιακού προγράμματος 36 δισ. ευρώ όπως είναι το Ταμείο Ανάκαμψης, εκ των πραγμάτων έχει πολλούς κινδύνους.

Το τεράστιο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ύψους 16,6 δισ. ευρώ που θα πρέπει να εκτελεστεί τον επόμενο χρόνο, είναι από μόνο του μια πρόκληση. Κάτι τέτοιο αποτελεί νέο ρεκόρ που δεν έχει πετύχει ποτέ η ελληνική δημόσια διοίκηση.

Ο δεύτερος μεγάλος εσωτερικός κίνδυνος είναι η εγγύτητα με τις εθνικές εκλογές. Σε ένα περιβάλλον πολλών προβλημάτων, τα οποία αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση (αγροτικές κινητοποιήσεις, ΟΠΕΚΕΠΕ, δυστύχημα Τεμπών), υπάρχει κίνδυνος να διολισθήσουμε σε έναν “εκλογικό κύκλο”, κατά τον οποίο θα έχουμε δύο αρνητικά φαινόμενα. Το πρώτο είναι το “πάγωμα” μιας σειράς μεταρρυθμίσεων για να μη θιγούν συγκεκριμένα συμφέροντα. Το δεύτερο, και ίσως χειρότερο, θα είναι να έχουμε και ένα κύμα παροχών πάνω από τη δυνατότητα της οικονομίας, το οποίο θα βγάλει την οικονομία από τη συνετή δημοσιονομική που ακολουθεί εδώ και χρόνια και έχει αποδώσει σημαντικά στην ανάκτηση της αξιοπιστίας της χώρας στην ΕΕ και στις αγορές.

Οι εξωτερικοί κίνδυνοι

Στο κείμενο του Προϋπολογισμού περιλαμβάνονται τρία υποθετικά σενάρια, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τη δημοσιονομική πορεία της χώρας.

Το πρώτο αφορά την ανατίμηση κατά 10% του ευρώ έναντι του δολαρίου το οποίο κατ αρχάς οδηγεί σε μείωση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,3%, περιορίζοντας την ανάπτυξη σε 2,0%, ως αποτέλεσμα της αρνητικής του επίδρασης στο εμπορικό ισοζύγιο, η οποία προκύπτει τόσο μέσω χαμηλότερων εξαγωγών όσο και μέσω υψηλότερων εισαγωγών.

Το σενάριο της αύξησης του βασικού επιτοκίου της ΕΚΤ κατά 100 μονάδες βάσης, οδηγεί σε χαμηλότερο πραγματικό ΑΕΠ κατά 0,2% κυρίως λόγω μείωσης της κατανάλωσης.

Στο τρίτο σενάριο, η τιμή του πετρελαίου διαμορφώνεται σε επίπεδα άνω των 100 δολαρίων ανά βαρέλι, οδηγώντας σε μία σημαντική μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 0,7% καθώς και σε μία μείωση των επενδύσεων κατά 0,9%.

 

 

spot_img
spot_img