Για 13η συνεχή χρονιά χωρίς Δώρα δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι!
Του Αλέξη Π. Μητρόπουλου
Ι. Κατώτατος και εισαγωγικός μισθός 880 € μεικτά από 1-4-2025 στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα αντίστοιχα. Χωρίς Δώρα οι δημόσιοι υπάλληλοι για 13η χρονιά
Πάγιο αίτημα όλων των Εργατικών Ενώσεων της χώρας μας, αλλά και της ΕΝΥΠΕΚΚ (βλ. βιβλίο μας «Αγορά εργασίας και Συντάξεις», Εκδόσεις 60+, σελ. 141), ήταν η ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 «Για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση» στο Εθνικό μας Δίκαιο.
Τελικά, μετά από διετή καθυστέρηση και φοβούμενη τα υψηλά πρόστιμα, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να την ενσωματώσει στον ν. 5163/2024 (ΦΕΚ Α 199) με τίτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση – Αναπροσαρμογή μισθών προσωπικού δημοσίου τομέα – Ρυθμίσεις για τον καθορισμό κατώτατου μισθού για τα έτη 2025, 2026 και 2027 και άλλες διατάξεις».
Με το άρθρο 14 του ν. 5163/2024 νομοθετήθηκε για πρώτη φορά η αύξηση του εισαγωγικού μισθού στον δημόσιο τομέα κατ’ έτος και ισόποσα με την αύξηση του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα. Το άρθρο αυτό συγκεκριμένα αναφέρει ότι:
«1. Από το έτος 2026 και εξής, οι βασικοί μισθοί των μισθολογικών κλιμακίων του προσωπικού του δημόσιου τομέα, όπως αυτοί έχουν διαμορφωθεί την 31η.12.2025, βάσει των άρθρων 9 και 14 του Κεφαλαίου Β’ του ν. 4354/2015 (Α’ 176), του άρθρου 20 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), καθώς και της παρ. 3 του παρόντος, προσαυξάνονται ισόποσα με την εκάστοτε ονομαστική αύξηση του κατώτατου μισθού της παρ. 1 του άρθρου 134 και της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 134Γ του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α’ 222) κατά τον χρόνο υλοποίησης αυτής. Δικαιούχοι της προσαύξησης είναι όσοι εμπίπτουν στις κατηγορίες προσωπικού των παρ. 1 και 2 του άρθρου 20 του ν. 5045/2023.
2. Η προσαύξηση της παρ. 1 είναι σταθερή και προστίθεται στους βασικούς μισθούς κάθε κατηγορίας προσωπικού, χωρίς να επηρεάζεται ο τρόπος με τον οποίο αυτοί διαμορφώνονται βάσει των εκάστοτε εφαρμοζόμενων διατάξεων.
3. Ειδικά για το έτος 2025, η προσαύξηση της παρ. 1 καταβάλλεται στους δικαιούχους, απομειωμένη κατά την υφιστάμενη στις 31.12.2024 διαφορά μεταξύ του βασικού μισθού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4354/2015, όπως έχει διαμορφωθεί κατά την ανωτέρω ημερομηνία, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 20 του ν. 5045/2023, και του κατώτατου μισθού της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 134Γ του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου.
4. Η ανωτέρω προσαύξηση δεν συμψηφίζεται με τυχόν καταβαλλόμενη προσωπική διαφορά».
Με αυτή τη νομοθετική ρύθμιση ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα και ο εισαγωγικός μισθός στον δημόσιο τομέα από 1-4-2025 ορίστηκαν ισόποσα στα 880 € μεικτά. Εξυπακούεται ότι η μισθολογική ανισότητα μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα παραμένει σε βάρος των δημοσίων υπαλλήλων αφού οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν λαμβάνουν Δώρα Χριστουγέννων-Πάσχα και Επίδομα Αδείας ήδη από το 2012.
Συγκεκριμένα για το έτος 2025 το ετήσιο εισόδημα των δημοσίων υπαλλήλων που αμείβονται με τον εισαγωγικό μισθό θα ανέλθει σε 10.560 € (12 μήνες Χ 880 €) ενώ των εργατοϋπαλλήλων του ιδιωτικού τομέα που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα ανέλθει σε 12.320 € (14 μήνες Χ 880 €). Δηλαδή, οι δημόσιοι υπάλληλοι θα λάβουν για το 2025 1.760 € λιγότερα.
ΙΙ. Αύξηση 30 € μεικτά από 1-4-2025 σε 770.000 δημοσίους υπαλλήλους. Τί αναφέρει η Εγκύκλιος του Υπουργείου Οικονομικών
Πρόσφατα δημοσιεύθηκε η υπ’ αριθ. πρωτ. οικ. 2/34037/ΔΕΠ/1-4-2025 Εγκύκλιος του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Πετραλιά (ΑΔΑ 9Τ5ΞΗ-0Λ2, με την οποία παρέχονται οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων του ανωτέρω άρθρου 14 του ν. 5163/2024. Σ’ αυτήν αποσαφηνίζεται, μεταξύ των άλλων, ότι:
1.Από το έτος 2026 κι εφεξής, οι βασικοί μισθοί των μισθολογικών κλιμακίων του προσωπικού του δημόσιου τομέα (όπως αυτοί έχουν διαμορφωθεί την 31-12-2025) προσαυξάνονται ισόποσα με την εκάστοτε ονομαστική αύξηση του κατώτατου μισθού της παρ. 1 του άρθρου 134 και της περ. α` της παρ. 1 του άρθρου 134Γ του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α` 222) κατά τον χρόνο υλοποίησης αυτής. Δικαιούχοι της προσαύξησης είναι όσοι εμπίπτουν στις κατηγορίες προσωπικού των παρ. 1 και 2 του άρθρου 20 του ν. 5045/2023.
Η ανωτέρω προσαύξηση είναι σταθερή και προστίθεται στους βασικούς μισθούς κάθε κατηγορίας προσωπικού, χωρίς να επηρεάζεται ο τρόπος με τον οποίο αυτοί διαμορφώνονται βάσει των εκάστοτε εφαρμοζόμενων διατάξεων.
Με τις διατάξεις της παρ. 3 ορίστηκε ότι ειδικά για το έτος 2025, η προσαύξηση της παρ. 1 καταβάλλεται στους δικαιούχους, απομειωμένη κατά την υφιστάμενη στις 31-12-2024 διαφορά μεταξύ του βασικού μισθού του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4354/2015 (όπως έχει διαμορφωθεί κατά την ανωτέρω ημερομηνία) και του κατώτατου μισθού της περ. α` της παρ. 1 του άρθρου 134Γ του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου.
2.Επειδή με την υπ’ αριθ. 8233/27-3-2025 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β 1476) καθορίστηκε ο κατώτατος βασικός μισθός για τους υπαλλήλους στα 880 €) από 1-4-2025, είναι αυτονόητο ότι οι βασικοί μισθοί των μισθολογικών κλιμακίων του προσωπικού του δημοσίου τομέα, όπως είχαν διαμορφωθεί και ίσχυαν έως 31-3-2025, προσαυξάνονται από 1-4-2025 κατά 30 €.
Η προσαύξηση αυτή είναι σταθερή και προστίθεται στους βασικούς μισθούς κάθε κατηγορίας προσωπικού, χωρίς να επηρεάζεται ο τρόπος με τον οποίο αυτοί διαμορφώνονται βάσει των εφαρμοζόμενων διατάξεων, δηλαδή χωρίς να συνυπολογίζεται η προσαύξηση αυτή κατά τη διενέργεια του όποιου προβλεπόμενου στις αναφερόμενες διατάξεις πολλαπλασιασμού για τη διαμόρφωση του κάθε βασικού μισθού.
Διευκρινίζεται ότι η προσαύξηση των 30 € υπολογίζεται με τον ίδιο τρόπο στους διαμορφωμένους στις 31-3-2025 βασικούς μισθούς των παρακάτω περιπτώσεων:
i. προσωπικό ειδικών κατηγοριών των παρ. 1, 2, 4, 6 και 7 του άρθρου 22 του ν.4354/2015,
ii. προσωπικό που υπάγεται στο άρθρο 30 του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 4354/2015,
iii. προσωπικό που υπάγεται στα άρθρα 104 έως 107 του ν. 4622/2019,
iv. προσωπικό που υπάγεται στην παρ. 3α του άρθρου 31 του ν. 4256/2014,
v. προσωπικό που υπάγεται στις παρ. 5 και 6 του άρθρου 28 του ν. 4780/2021,
vi. προσωπικό που υπάγεται στα άρθρα 29 και 32 του Κεφαλαίου Α΄ του Μέρους Β΄ του ν. 3205/2003,
vii. σε όσους υπάγονται στα Κεφάλαια Β΄, Δ΄, ΣΤ΄, Ζ΄, Η΄ του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017,
viii. σε όσους υπάγονται στα Κεφάλαια Β΄ και Γ΄, καθώς και στο άρθρο 39 του Κεφαλαίου Δ΄ του Μέρους Γ΄ του ν. 5045/2023,
ix. στους μόνιμους και δόκιμους πολιτικούς δημοσίους υπαλλήλους, καθώς και στους υπαλλήλους με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου και Ορισμένου Χρόνου, που υπάγονται στην παρ. 1 του άρθρου 1 του Κεφαλαίου Α΄ του ν. 4778/2021,
x. στο πάσης φύσεως προσωπικό αορίστου και ορισμένου χρόνου, των εταιρειών που υπάγονται:
α) στο πεδίο εφαρμογής του Κεφαλαίου Β΄ του. ν. 4972/2022, εκτός των Γενικών Διευθυντών,
β) στο πεδίο εφαρμογής του Κεφαλαίου Δ΄ του ν. 4972/2022, πλην των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛ.ΤΑ.) Α.Ε. και της ΔΕΘ HELEXPO,
γ) στο Α΄ Μέρος του ν. 3429/2005 (Α΄ 314), συμπεριλαμβανομένης της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Α.Ε. και
xi. στο προσωπικό που υπάγεται στα Κεφάλαια Α΄ και Β΄ του Μέρους ΙΔ΄ του ν.4999/2022.
Επίσης, στην υπ’ αριθ. πρωτ. οικ.2/34037/ΔΕΠ/1-4-2025 Εγκύκλιο ορίζεται ότι η προσαύξηση των 30 € δεν συμψηφίζεται με τυχόν καταβαλλόμενη προσωπική διαφορά.
ΙΙΙ. Τα νέα ανώτατα όρια αποδοχών μετά την 1-4-2025. Πρόεδροι Ανωτάτων Δικαστηρίων οι υψηλότερα αμειβόμενοι (8.782,40 €). Έπονται Διευθυντές ΕΣΥ, ανώτατοι Αξιωματικοί, καθηγητές ΑΕΙ, Γενικοί Γραμματείς Υπουργείων
Σύμφωνα με την ανωτέρω Εγκύκλιο, τα νέα ανώτατα όρια αποδοχών και πρόσθετων απολαβών διαμορφώνονται από 1-4-2025 ως εξής:
-Το ύψος του ανώτατου ορίου αποδοχών των Δικαστικών Λειτουργών και του κύριου προσωπικού του Ν.Σ.Κ. διαμορφώνεται σε 8.782,40 ευρώ.
-Το ύψος του ανώτατου ορίου αποδοχών των Ιατρών του Ε.Σ.Υ. διαμορφώνεται σε 6.842 ευρώ.
-Το ύψος του ανώτατου ορίου αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας διαμορφώνεται σε 5.645 € και από 1-7-2025 σε 5.745 ευρώ.
-Το ύψος του ανώτατου ορίου αποδοχών των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. διαμορφώνεται σε 5.318,63 ευρώ.
-Το ύψος του (γενικού) ανώτατου ορίου αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου διαμορφώνεται σε 5.151 ευρώ.
Ακολούθως, στην ίδια Εγκύκλιο προσαρτώνται πίνακες με τους νέους βασικούς μισθούς για το σύνολο του μισθοδοτούμενου προσωπικού από 1-4-2025 ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας και τα ΜΚ (πίνακες 1-4), αναμορφωμένοι πίνακες ● για την αποζημίωση για εργασία τόσο καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου των υπαλλήλων όσο και για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου (πίνακες 5-6), ● για τους δικαστικούς λειτουργούς (πίνακες 8-9), ● για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΛΑΣ, Πυροσβεστική, Λιμενικό, Ακτοφυλακή), των ερευνητών και των ειδικών λειτουργικών επιστημόνων (πίνακες 10-11), ● για ειδικές κατηγορίες υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών (πίνακες 12-13), ● για τους Αρχιερείς και τους μουσικούς Κρατικών Ορχηστρών (πίνακες 14-15), ● για τα μέλη ΔΕΠ και ΕΔΙΠ Πανεπιστημίων, ΤΕΙ, Ακαδημιών κ.λπ. (πίνακες 16-25), ● για το ιατρικό και ιατροδικαστικό προσωπικό (πίνακες 26-29).
ΙV.Η «νόθα» ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 με τον ν. 5163/2024. Παραμένει η μισθολογική ανισότητα σε βάρος των δημοσίων υπαλλήλων αφού στον δημόσιο τομέα δεν καταβάλλεται 13ος-14ος μισθός. Στις 6-6-2025 η νέα πιλοτική δίκη για τα Δώρα των δημοσίων υπαλλήλων
Με τον ν. 5163/2024, όπως προαναφέρθηκε, ενσωματώθηκε στο εθνικό μας δίκαιο η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2041, όμως αυτό συντελέστηκε κατά νόθο και ψευδεπίγραφο τρόπο. Ενώ ο ν. 5163/2024 εξομοιώνει τον κατώτατο μισθό τού ιδιωτικού τομέα με τον αντίστοιχο εισαγωγικό τού δημοσίου, συνεχίζει να αποκλείει τους δημοσίους υπαλλήλους, για άλλη μια φορά, από τη χορήγηση των Δώρων. Για πρώτη φορά μετά τη Μεταπολίτευση διαιωνίζεται μια τόσο μεγάλη ανισότητα εις βάρος των δημοσίων υπαλλήλων!
Μια πολύ σημαντική δικαστική πρωτοβουλία έλαβε γι’ αυτό πρόσφατα η Ανώτατη Διοίκηση Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΑΔΕΔΥ) ζητώντας από το Συμβούλιο Επικρατείας να διεξαχθεί ενώπιων Του νέα πιλοτική δίκη με βάση το άρθρο 1 ν. 3900/2010 για την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στους δημοσίους υπαλλήλους. Είχε προηγηθεί η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων που με Δελτίο Τύπου στις 27-9-2024 είχε ζητήσει τη νομοθέτηση της επαναφοράς των Δώρων-Επιδομάτων σε ολόκληρο το δημόσιο τομέα.
Η ΑΔΕΔΥ προέβαλε το ανωτέρω αίτημα ως παρεμβαίνουσα υπέρ της αγωγής που άσκησε δημόσιος υπάλληλος-μέλος της ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών αιτούμενος την επαναχορήγηση των Δώρων Χριστουγέννων-Πάσχα και Επιδόματος Αδείας σε μόνιμη βάση, καθώς και την επιδίκαση αναδρομικών ποσών Δώρων της τελευταίας διετίας.
Πιο συγκεκριμένα με την αγωγή αυτή «τίθεται το ζήτημα του κατά πόσον παρίσταται σύμφωνη προς το Σύνταγμα, την Οδηγία 2041/2022/ΕΕ και το άρθρο 31 ΧΘΔ της Ένωσης αφ’ ενός μεν η παράλειψη του κοινού νομοθέτη να επαναθεσμοθετήσει τα επιδόματα εορτών και αδείας στους εργαζομένους του Δημοσίου, στο ύψος που όριζε το άρθρο 9 ν. 3205/2003, αφ’ ετέρου η διατήρηση της καταργητικής ρύθμισης του ν. 4093/2012, δώδεκα έτη μετά την ψήφισή της.».
Επίσης, στην αίτησή της για διεξαγωγή πρότυπης δίκης κατ’ άρθρο 1 του ν. 3900/2010, η ΑΔΕΔΥ αναφέρει, μεταξύ των άλλων, ότι: «Η παράλειψη του κοινού νομοθέτη να προβεί σε επαναφορά των επιδομάτων εορτών και αδείας στο Δημόσιο και δη στο ύψος που όριζε το άρθρο 9 ν.3205/2003, μέσω νομοθετικής ρύθμισης στους επιμέρους νόμους που ψηφίστηκαν από το 2015 και εντεύθεν, αποτελεί παράλειψη νομοθέτησης που αντίκειται σε κανόνες υπέρτερης τυπικής ισχύος και συγκεκριμένα στην συνταγματική αρχή της ισότητας στην κατανομή των δημοσίων βαρών (άρθρα 4 παρ.1 και 5 Συντ.) στην κρατική υποχρέωση για τη διασφάλιση των κοινωνικών δικαιωμάτων και του κοινωνικού κράτους δικαίου (άρθρο 25 παρ.1 εδ. α΄ Συντ.), στην αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ.1 εδ. δ΄ Συντ.), στην ισότιμη εκπλήρωση του χρέους της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης (άρθρο 25 παρ.4 Συντ.), στο σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας (άρθρο 2 Συντ.), και στο άρθρο 103 παρ.1 εδ.α΄ Συντ. που ορίζει ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι αποτελούν εκτελεστές της θέλησης του Κράτους.».
Με τη σχετική αγωγή, επίσης, τίθεται το ζήτημα της εξίσωσης των κατωτάτων μισθών των εργαζομένων στα κράτη-μέλη της ΕΕ από την Οδηγία 2041/2022/ΕΕ, αδιακρίτως αν ανήκουν στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα, με αναγωγή σε κοινά, καθολικά και αντικειμενικά κριτήρια, της επεκτατικής εφαρμογής τής αρχής της ισότητας έτσι ώστε να ισχύσουν και στους εργαζόμενους του Δημοσίου οι ευνοϊκές ρυθμίσεις των άρθρων 136 και 213 Π.Δ. 80/2022 (Κώδικας Ατομικού Εργατικού Δικαίου) που ισχύουν στους εργαζομένους τού ιδιωτικού τομέα, ήτοι η καταβολή:
-Δώρου Χριστουγέννων ίσου με τον μηνιαίο βασικό μισθό,
-Δώρου Πάσχα ίσου με το ήμισυ του μηνιαίου βασικού μισθού και
-Επιδόματος Αδείας ίσου με το ήμισυ του μηνιαίου βασικού μισθού.
Η νέα πιλοτική δίκη τελικά ορίστηκε να εκδικασθεί ενώπιον της Ολομέλειας του ΣτΕ στις 6-6-2025. Ως γνωστόν, η πρώτη πιλοτική δίκη (που επίσης είχε διεξαχθεί με πρωτοβουλία της ΑΔΕΔΥ) κατέληξε στην υπ’ αριθ. 1307/2019 απόφαση Ολομέλειας ΣτΕ που, με Πρόεδρο την κα Αικ. Σακελλαροπούλου, έβαλε «ταφόπλακα» στην περαιτέρω διεκδίκησή τους θεωρώντας δυστυχώς συνταγματική την περικοπή τους.
Με το άρθρο πρώτο παρ. α υποπαρ.Β.4 του ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α 222/12-11-2012) ο υπουργός Εργασίας-Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Πρόνοιας κ. Ιωάννης Βρούτσης εισηγήθηκε (και η τότε κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου ψήφισε) την ολοσχερή κατάργηση από 1-1-2013 των τριών Δώρων-Επιδομάτων (Χριστουγέννων, Πάσχα και Αδείας) ΣΕ ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλους.
Το συνολικό ύψος των τριών Δώρων-Επιδομάτων που ελάμβαναν οι συνταξιούχοι όταν καταργήθηκαν, ήταν ύψους 800 ευρώ κατ’ έτος (400, 200 και 200 ευρώ, αντίστοιχα), αφού η 13η και 14η σύνταξη είχαν ήδη περιοριστεί από την κυβέρνηση Γ. Α. Παπανδρέου το 2010 με το άρθρο μόνο του πρωτομνημονιακού νόμου 3847/2010 (ΦΕΚ Α 67/11-5-2010).
Η διάταξη του ν. 4093/2012 για την κατάργηση των Δώρων των συνταξιούχων, όπως ψηφίστηκε και ίσχυσε μετά την 1-1-2013, ανέφερε επί λέξει (άρθρο πρώτο παρ. α υποπαρ.Β.4) τα εξής: «Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και το επίδομα αδείας που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 2592/1998 (Α’ 57) και του άρθρου μόνου του ν. 3847/2010 (Α’ 67) καταργούνται».
Με τον ίδιο νόμο (άρθρο πρώτο παρ. α υποπαρ. Γ) καταργήθηκαν από 1-1-2013 και τα Δώρα-Επιδόματα των δημοσίων υπαλλήλων, που επίσης είχαν περιοριστεί με το πρώτο Μνημόνιο στα 1.000 ευρώ ανά έτος (500, 250 και 250 αντίστοιχα).
Η ρύθμιση αυτή για τους δημοσίους υπαλλήλους ανέφερε επί λέξει τα εξής: «Τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και αντίστοιχους της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, καταργούνται από 1.1.2013.».
Οι συνολικές απώλειες από την κατάργηση των Δώρων των δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων ανέρχονται στα 50 δις και πλέον για την περίοδο 2013-2024.
V. Η Δικαιοσύνη αντίθετη μέχρι σήμερα με την επαναχορήγηση των Δώρων στους δημοσίους υπαλλήλους.
Όπως είναι γνωστό, τα Ανώτατα Δικαστήρια τής χώρας νομιμοποίησαν τις μνημονιακές περικοπές των συντάξεων, καθώς και την κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης για όλους τους συνταξιούχους και του 13ου και 14ου μισθού για τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους.
Με δέκα (10) αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν στις 16-7-2019 (υπ’ αριθ. 1307-1316/2019), η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (Πρόεδρος Αικ. Σακελλαροπούλου) αποφάνθηκε αμετάκλητα ότι οι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι όλων των κατηγοριών ΔΕΝ δικαιούνται να λαμβάνουν Δώρο Χριστουγέννων, Δώρο Πάσχα και Επίδομα Αδείας!!
Στην ουσία, οι αποφάσεις αυτές της Ολομέλειας του ΣτΕ ανέτρεψαν ισάριθμες (υπ’ αριθ. 2626-2635/2018) αποφάσεις που είχε εκδώσει το ΣΤ’ Τμήμα του (Πρόεδρος κα Μ. Καραμανώφ), οι οποίες είχαν κρίνει ότι οι περικοπές των Δώρων-επιδομάτων των δημοσίων υπαλλήλων αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και στις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.
Ανατρέποντας το σκεπτικό αυτό η Ολομέλεια, και προτάσσοντας αυστηρώς δημοσιονομικά κριτήρια, κατέληξε ότι τα Δώρα-επιδόματα, που για δεκαετίες ελάμβαναν οι εν ενεργεία μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι και στήριζαν τόσο το πενιχρό εισόδημά τους όσο και τις τοπικές κοινωνίες, δεν πρέπει εφεξής να καταβάλλονται!
Έτσι, ενώ το πολιτικό προσωπικό της χώρας πανηγύρισε και πανηγυρίζει σε διάφορους τόνους, εμπαίζοντας τον πολύπαθο λαό μας, ότι δήθεν από τον Αύγουστο του 2018 έχουμε εξέλθει από τα Μνημόνια, με τις υπ’ αριθ. 1307-1316/2019 αποφάσεις της η Ολομέλεια του ΣτΕ έστειλε μήνυμα ότι οι μνημονιακές πολιτικές που κατήργησαν ή περιόρισαν κοινωνικά δικαιώματα και κατακτήσεις ενός ολόκληρου αιώνα, θα συνεχίσουν να ισχύουν!
Η πλειοψηφία των Δικαστών του Ανωτάτου Ακυρωτικού δέχθηκε δυστυχώς την επιχειρηματολογία για το δημοσιονομικό κόστος. Το σκεπτικό όλων των αποφάσεων των τριών Ανωτάτων Δικαστηρίων που έκριναν συνταγματική την κατάργηση των Δώρων για δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους είναι δύσκολα αναστρέψιμο.
Οι περισσότερες εξ αυτών έχουν άλλωστε εκδοθεί μετά την «έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια» όπως υποστηρίζουν και οι βασικοί εκπρόσωποι των μνημονιακών κομμάτων. Κυρίως δύσκολα μπορεί να ανατραπεί η υπ’αριθ. 1307/2019 απόφαση ΟλΣτΕ, που με Πρόεδρο την κα Σακελλαροπούλου, έχει την πιο σκληρή θεσμικά και δικαστικά επιχειρηματολογία κατά της επαναχορήγησης των Δώρων στους δημοσίους υπαλλήλους. Τούτο δεν σημαίνει ότι η ΑΔΕΔΥ, με το εξαιρετικό νομικό επιτελείο της, δεν πρέπει να επιμείνει στη νέα πιλοτική δίκη που πιθανότατα θα εκδικαστεί εντός τού έτους.
VI. Αναγκαία η επεκτατική ισότητα με τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα. Με πολιτική απόφαση πρέπει να επαναχορηγηθούν τα Δώρα στους δημοσίους υπαλλήλους (και συνταξιούχους)
Επειδή, κατά την άποψή μας και έχοντας υπόψη ότι τα Ανώτατα Δικαστήρια, ακόμη και σήμερα, συνεχίζουν να εφαρμόζουν σχολαστικά τα Μνημόνια και τους νόμους για τον δημοσιονομικό και «συνταξιοδοτικό κόφτη» (άρθρο 11.2 ν. 3863/2010, σελ. 699 ν. 4046/2012, σελ. 1100 ν. 4472/2014, άρθρο 14.3α ν. 4387/2016, άρθρο 25.5 ν. 4670/2020), επιβάλλεται γενναία πολιτική απόφαση για την επαναθέσμιση των Δώρων-Επιδομάτων τόσο για τους δημοσίους υπαλλήλους όσο και για τους συνταξιούχους. Την πρωτοβουλία αυτή πρέπει να λάβουν οι ηγεσίες των κομμάτων του μνημονιακού τόξου (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) που αποφάσισαν την κατάργησή τους αλλά και επέμειναν σθεναρά, ακόμη και ενώπιον των Ανωτάτων Δικαστηρίων τα τελευταία χρόνια, στην οριστική κατάργηση ενός από τους σημαντικότερους θεσμούς τού νεώτερου Ελληνικού Κοινωνικού Κράτους.
Το αίτημα αυτό προς την κυβέρνηση πρέπει να στηρίξουν όλοι: πολιτικά κόμματα, συνδικαλιστικές οργανώσεις, κοινωνικοί και επιστημονικοί φορείς, συνταξιούχοι και εργαζόμενοι, ολόκληρη η ελληνική κοινωνία.
Ο Αλέξης Π. Μητρόπουλος είναι Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ