Συνέντευξη του Αντιπεριφερειάρχη Αττικής Μεταφορών κι Επικοινωνιών ΒΑΣΙΛΗ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ στην «60+»
- Να αποτελεί αυτοτελές μάθημα και να είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση του
- Μονόδρομος η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση του πολίτη με ταυτόχρονη κατάργηση της γραφειοκρατίας
Συνέντευξη στην Μαρία Καραουλάνη
Σεργιάνι στα σχολεία και στις γειτονιές της Αττικής για την ενίσχυση της ασφάλειας πεζών και οδηγών προαναγγέλλει ο Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Επικοινωνιών, Βασίλης Γιαννακόπουλος, με συνέντευξη του στην «60+»
Υπογραμμίζει ότι η εκπαίδευση της συνείδησης είναι μονόδρομος στην εθνική προσπάθεια μείωσης των τροχαίων και των θυμάτων της ασφάλτου και επιμένει ότι η Οδική Παιδεία πρέπει να καταστεί υποχρεωτική, ως αυτοτελές μάθημα, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Περιγράφει τις ρηξικέλευθες αλλαγές που έχουν υιοθετηθεί για την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών, μετά από τις παρεμβάσεις της Περιφερειακής Αρχής, ενώ με έμφαση τονίζει ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της διοίκησης δεν πρέπει να ψηφιοποιεί την υφιστάμενη γραφειοκρατία, αλλά ταυτόχρονα να απλουστεύονται διοικητικές διαδικασίες και να εξαλείφονται παρωχημένες αγκυλώσεις και αντινομίες
Χαρακτηρίζει την τριετία 2020 – 2022 «περίοδο δημιουργικής αναγέννησης της Αττικής» και πετυχημένο το έργο στον τομέα ευθύνης του. «Κάνουμε πράξη όσα οι συμπολίτες μας προσδοκούσαν επί δεκαετίες», τονίζει και αποκαλύπτει πως ο στόχος που έχει θέσει με τον Περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη, «είναι 7 στους 10 πολίτες της Αττικής να εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά και από απόσταση».
Αναλυτικά η συνέντευξη του Βασίλη Γιαννακόπουλου είοναι η ακόλουθη:
–Κύριε Γιαννακοπουλε, εποπτεύετε το νευραλγικό πόστο των μεταφορών όπου ομολογουμένως είναι ο καθρέπτης των υπηρεσιών που παρέχονται από την Περιφέρεια Αττικής προς τους πολίτες. Ποια είναι η φιλοσοφία, η στρατηγική που έχετε σχεδιάσει και ακολουθείτε;
«Πράγματι οι Διευθύνσεις Μεταφορών εξυπηρετούν καθημερινά περισσότερα από 2.500 άτομα, αριθμός που σε ετήσια βάση ξεπερνά κατά πού το εκατομμύριο. Επιδίωξή μας είναι 7 στους 10 πολίτες να εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά και από απόσταση. Αυτή την εντολή έχω από τον Περιφερειάρχη όταν μου ανέθεσε την ευθύνη του ευαίσθητου αυτού τομέα. Η στρατηγική μας, λοιπόν, εδράζεται στο τρίπτυχο: αποτελεσματική εξυπηρέτηση, αδιάβλητες διαδικασίες, ασφαλείς μετακινήσεις. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, δράσεις και παρεμβάσεις που αίρουν γραφειοκρατικά εμπόδια και αγκυλώσεις, ελαχιστοποιούν τη φυσική παρουσία των πολιτών στα «γκισέ» των υπηρεσιών, εξαλείφουν φαινόμενα διαφθοράς, βελτιώνουν το οδικό δίκτυο της Αττικής και ενισχύουν τη βιώσιμη αστική κινητικότητα και την οδική ασφάλεια πεζών και οδηγών».
–Πρόσφατα συμμετείχατε στην πανευρωπαϊκή δράση «Νύχτα χωρίς Ατυχήματα». Τι ακριβώς περιλαμβάνουν οι δράσεις και πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Αττικής για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας;
«Ως Περιφερειακή Αρχή δίνουμε έμφαση στην εκπαίδευση της συνείδησης γιατί θεωρούμε ότι είναι το αποτελεσματικότερο «όπλο» στην αέναη προσπάθεια να περιορίσουμε δραστικά τα θύματα της ασφάλτου. Η επένδυση στην Παιδεία είναι μονόδρομος προκειμένου να εξουδετερώσουμε την αντίληψη που κυριαρχεί πως τροχαίο δεν θα συμβεί ποτέ σε εμάς, θα συμβεί μόνο στους άλλους. Όμως, όλοι μας είμαστε «εμείς και οι άλλοι» είτε είμαστε οδηγοί και συνοδηγοί, είτε επιβάτες, ποδηλάτες, πεζοί. Πρέπει όλοι να πιστέψουμε ότι η ζωή μας κινδυνεύει να χαθεί σε δέκατα του δευτερολέπτου! Όλοι να πιστέψουμε πόσο σημαντικότερο για τη ζωή μας, είναι η απώλεια της αγκαλιάς του παιδιού μας, του αγαπημένου μας προσώπου, του συγγενή μας, του συνανθρώπου μας. Έχουμε ευθύνη και χρέος να διαμορφώσουμε οδηγική συμπεριφορά και συνείδηση από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση. Γι΄ αυτό και επιμένουμε η Οδική Παιδεία να καταστεί υποχρεωτική, ως αυτοτελές μάθημα, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με απώτερο στόχο οι θεωρητικές εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης, να διεξάγονται και στις πρώτες τάξεις των Λυκείων της χώρας. Για το σκοπό αυτό ξεκινάμε με τον Περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη, ένα σεργιάνι σε σχολεία και γειτονιές της Αττικής μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο. Με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» πρόκειται να υλοποιηθεί σε 25 σχολικές μονάδες ένα πιλοτικό πρόγραμμα βιωματικής εκπαίδευσης, ενώ με τη συστράτευση του θρυλικού Ιαβέρη προγραμματίζονται και σεμινάρια οδικής συμπεριφοράς στη γειτονιά και στην πόλη, σε όλους τους δήμους της Αττικής».
–Εκτός από την ευαισθητοποίηση των πολιτών, ποιες παρεμβάσεις σχεδιάζεται για την κατοχύρωση ενός αδιάβλητου συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης οδηγών;
«Εδώ και σχεδόν δύο χρόνια έχουμε καταθέσει μια συνολική δέσμη νομοθετικών ρυθμίσεων και αλλαγών, η οποία στο πυρήνα της περιλαμβάνει τη ριζική αναμόρφωση του εγχειριδίου θεωρητικών εξετάσεων, ώστε να δίνει έμφαση σε ζητήματα που ελέγχουν την ικανότητα οδήγησης, συμπεριφοράς και γνώσης του ΚΟΚ. Να περιέχει, δηλαδή, κατανοητές ορολογίες, να λαμβάνει υπόψη όσους ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως ΑμΕΑ, Ρομά, μετανάστες κ.ά και να ισχύει για όλους ανεξαιρέτως. Ως προς το αδιάβλητο των εξετάσεων προτείνουμε πρωτίστως να ψηφιοποιηθεί το δελτίο εκπαίδευσης και εξέτασης ώστε να αποτραπούν φαινόμενα πλαστογραφίας, να γίνεται ηλεκτρονικά και αδιαμεσολάβητα ο προγραμματισμός της εξέτασης του υποψηφίου, καθώς και να υπάρξει θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την τοποθέτηση στις αίθουσες εξετάσεων «κλωβού» διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, απενεργοποίησης κινητών και κάθε ηλεκτρονικού μέσου. Ταυτόχρονα, έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες για την εγκατάσταση κεντρικού server, μέσω του οποίου θα διανέμονται ταυτόχρονα οι ερωτήσεις και θα εξάγονται σε πραγματικό χρόνο τα αποτελέσματα. Απώτερος στόχος μας είναι η δημιουργία ενός υπερσύγχρονου και θωρακισμένου εξεταστικού κέντρου στην Αττική, το οποίο αφού στελεχωθεί με εξειδικευμένο προσωπικό πρόκειται να εξυπηρετεί καθημερινά τουλάχιστον 500 υποψήφιους οδηγούς και οδηγούς».
Το ψηφιακό δίπλωμα
–Το τελευταίο χρόνο πολλά έχουν αλλάξει στην εξυπηρέτηση των πολιτών με πρόσφατο παράδειγμα το ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης και την ηλεκτρονική μεταβίβαση Ι.Χ.
«Αυτή δεν είναι απλά μια αλλαγή, αλλά επιτρέψτε μου τον όρο, είναι λυτρωτική απαλλαγή από το «βραχνά» του γκισέ, της πολύμηνης αναμονής, του γρηγορόσημου και κάθε είδους διαμεσολαβήσεων. Σχεδόν το σύνολο των ρηξικέλευθων προτάσεων για λιγότερη γραφειοκρατία και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση, υιοθετήθηκαν από την κεντρική κυβέρνηση και εφαρμόζονται ήδη στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας. Η αρχή έγινε με τη νομοθέτηση της προσωρινής άδειας οδήγησης που αποτέλεσε το σημείο μηδέν για την ηλεκτρονική αντικατάσταση ή ανανέωση διπλωμάτων οδήγησης και την ταχυδρομική τους αποστολή. Ακολούθησε η υιοθέτηση της πρότασης μας για αυτοδίκαιη άρση της παρακράτησης κυριότητας οχήματος, η οποία ήταν ο προπομπός της ηλεκτρονικής μεταβίβασης οχημάτων ιδιωτικής χρήσης. Με ένα κλικ από το σπίτι ή το γραφείο, χωρίς φυσική παρουσία στα γκισέ των υπηρεσιών. Και όλα αυτά σήμερα είναι διαθέσιμα και στο κινητό μας, στο ατομικό μας ψηφιακό πορτοφόλι. Με όραμα, σχέδιο και «έξυπνες» λύσεις πετύχαμε μέσα σε τρία χρόνια όσα οι συμπολίτες μας προσδοκούσαν επί δεκαετίες».
-Ποιες ακόμη αλλαγές να περιμένουμε ώστε οι πολίτες να εξυπηρετούνται γρήγορα και αβασάνιστα;
«Κοιτάξτε, ο ψηφιακός μετασχηματισμός που συντελείται αυτή την περίοδο σε όλες τις λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης και κατ΄ επέκταση της τοπικής αυτοδιοίκησης, δεν μπορεί να περιορίζεται στην ψηφιοποίηση της υφιστάμενης γραφειοκρατίας. Πρέπει, ταυτόχρονα, να απλουστεύει διοικητικές διαδικασίες και να εξαλείφει παρωχημένες αγκυλώσεις και αντινομίες. Το εγχείρημα, λοπόν, χρήζει και άλλων ρυθμίσεων, ώστε να μη μείνει «λειψό». Για παράδειγμα έχουμε προτείνει να καταργηθεί η υποχρέωση του πολίτη να επιστρέφει την παλαιά – και χωρίς ισχύ – άδεια και η ταχυδρομική της αποστολή να γίνεται απευθείας από την εκδίδουσα υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ. Επίσης, έχουμε προτείνει την καθιέρωση ψηφιακού φακέλου υποψηφίου οδηγού και οδηγού – που θα τον ακολουθεί στο διηνεκές – γεγονός που θα καταργήσει αυτόματα τους αμέτρητους χάρτινους φακέλους που εδώ και δεκαετίες στοιβάζονται σε υπόγεια και τεράστιες αποθήκες και «πνίγουν» κυριολεκτικά τις Περιφέρειες της χώρας. Όπως και την καθιέρωση ενός ενιαίου παραβόλου που θα καταβάλλεται εφάπαξ και θα είναι το μοναδικό που θα απαιτείται μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία χορήγησης διπλώματος, περιλαμβανομένων των θεωρητικών και πρακτικών εξετάσεων».
–33 μήνες στο τιμόνι της Περιφέρειας Αττικής, πως αποτιμάτε συνολικά το έργο της Διοίκησης Πατούλη;
«Βρισκόμαστε σε μια περίοδο δημιουργικής αναγέννησης της Αττικής. Θέσαμε γερά θεμέλια ώστε να καταστήσουμε την Αττική πρώτη, στη βιώσιμη ανάπτυξη, την ασφάλεια, την υγεία, την αλληλεγγύη. Εξασφαλίσαμε κονδύλια από κάθε δυνατή πηγή χρηματοδότησης και σήμερα υλοποιούνται περισσότερα από 900 έργα, προϋπολογισμού άνω των 2,2 δις. ευρώ. Ενδεικτικές είναι οι παρεμβάσεις με περιβαλλοντικό αποτύπωμα που σχετίζονται, με τη διαχείριση των απορριμμάτων, τα δίκτυα αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων, την αναβάθμιση των μεγάλων χώρων πρασίνου κ.ά. Ιδιαίτερο βάρος δώσαμε και στη βελτίωση των οδικών υποδομών μέσα από ένα εκτεταμένο πρόγραμμα σήμανσης, φωτισμού και ασφαλτοστρώσεων κομβικών λεωφόρων και κεντρικών δρόμων που είχαν να συντηρηθούν πλέον των 30 χρόνων! Η παραλιακή Λεωφόρος Ποσειδώνος αποτελεί πλέον μια σχεδόν καινούργια οδική αρτηρία με νέα αντιολισθητική άσφαλτο υψηλής ποιότητας, νέες διαγραμμίσεις, νέα φανάρια led. Ταυτόχρονα κατασκευάστηκαν σύγχρονες πεζογέφυρες και διαβάσεις στην Αγία Παρασκευή, στο Φλοίσβο, στον Άλιμο, ενώ σε πλήρη εξέλιξη είναι η αντικατάσταση φωτιστικών σωμάτων με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας έως και 70%. Αναβαθμίσαμε το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Αττικής, εγκαθιστώντας κάμερες και αισθητήρες μέτρησης της κίνησης, καθώς και ανίχνευσης παραβίασης ερυθρού σηματοδότη, ενώ θέσαμε σε λειτουργία τον τετραψήφιο τηλεφωνικό αριθμό 1544, μέσω του οποίου οι πολίτες ενημερώνουν για προβλήματα στο οδικό δίκτυο που χρήζουν άμεσης παρέμβασης».