Της Μαρίας Καραουλάνη
Η Φωτεινή Βρύνα εδώ και λίγες εβδομάδες ανέλαβε τον κρίσιμο ρόλο της Εκπροσώπου Τύπου του ΕΦΚΑ, του μεγαλύτερου ασφαλιστικού οργανισμού της χώρας. Στην συνέντευξη που παραχώρησε στην «60+» η κ. Βρύνα αναλύει τα μεγάλα στοιχήματα του ΕΦΚΑ για την επόμενη εποχή, δηλαδή τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του που θα συμβάλλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των συνταξιούχων και των ασφαλισμένων. Επίσης η κ. Βρύνα αναφέρεται στην «Θάλεια» που είναι η νέα ψηφιακή βοηθός του e-ΕΦΚΑ, που έχει τεθεί σε λειτουργία εδώ και ένα έτος περίπου, ως ένα καινοτόμο avatar τεχνητής νοημοσύνης. Τέλος η κ. Βρύνα εξηγεί και τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει με τα ΚΕ.Π.Α.
Αναλυτικά η συνέντευξη της κ. Βρύνα είναι η ακόλουθη:
-Ποιος είναι ο συνολικός αριθμός των εκκρεμών κύριων και επικουρικών συντάξεων στον e-ΕΦΚΑ και ποια είναι η μέση διάρκεια αναμονής για την οριστική απονομή τους;
«Η διαδικασία απονομής των συντάξεων εξελίσσεται με συνέπεια και οργάνωση, καταγράφοντας συνεχή βελτίωση. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, στο τέλος Ιουνίου 2025, ο αριθμός των εκκρεμών αιτήσεων για κύριες συντάξεις είχε περιοριστεί αριθμητικά κάτω από τις 15.000, ενώ οι εκκρεμείς επικουρικές στις 31.000. Παράλληλα, ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι ο μέσος χρόνος απονομής κύριας σύνταξης έχει πλέον περιοριστεί σε λιγότερο από 50 ημέρες. Αυτό το αποτέλεσμα είναι ενδεικτικό της αποτελεσματικότητας των διοικητικών παρεμβάσεων και του ψηφιακού μετασχηματισμού που υλοποιείται με συνέπεια».
-Κατά πόσο έχει ενισχυθεί η ταχύτητα και η ποιότητα της εξυπηρέτησης των πολιτών με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Φορέα;
«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του e-ΕΦΚΑ αποτελεί ένα από τα πιο φιλόδοξα και κρίσιμα εγχειρήματα εκσυγχρονισμού της κοινωνικής ασφάλισης στη χώρα μας. Τα τελευταία χρόνια, έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα ευρύ πλέγμα ψηφιακών υπηρεσιών που καλύπτουν πλέον σχεδόν το σύνολο των βασικών συναλλαγών με τον πολίτη – από την έκδοση ασφαλιστικής ικανότητας και την πληροφόρηση για τις εισφορές, μέχρι την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για συνταξιοδότηση. Οι πολίτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να εξυπηρετούνται χωρίς να απαιτείται η φυσική τους παρουσία, με διαφάνεια και ευκολία. Η πρόσβαση στις υπηρεσίες έχει γίνει πιο άμεση, ενώ η δυνατότητα για ψηφιακά ραντεβού και η λειτουργία πολυκαναλικής επικοινωνίας μειώνουν τη γραφειοκρατία».
-Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας κατά πόσο έχει αποδώσει στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας; Ποια είναι τα μετρήσιμα αποτελέσματα;
«Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί πλέον ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για την ενίσχυση της διαφάνειας στην αγορά εργασίας και την πάταξη της εισφοροδιαφυγής. Καταγράφοντας σε πραγματικό χρόνο την προσέλευση και αποχώρηση των εργαζομένων, διασφαλίζει την ακρίβεια των δηλωμένων ωρών εργασίας και περιορίζει δραστικά τα φαινόμενα υποδηλωμένης ή αδήλωτης εργασίας. Η εφαρμογή της δημιουργεί ένα ψηφιακό αποτύπωμα για κάθε εργαζόμενο και εργοδότη, ενισχύοντας τον έλεγχο και την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει ότι οι ασφαλιστικές εισφορές καταβάλλονται όπως προβλέπεται. Ήδη, από την πρώτη φάση υλοποίησής της σε μεγάλες επιχειρήσεις και αλυσίδες, έχουν καταγραφεί θετικά αποτελέσματα, και η σταδιακή επέκταση σε περισσότερους κλάδους αναμένεται να έχει ακόμη μεγαλύτερο αντίκτυπο».
Ο ρόλος της «Θάλειας»
-Πώς συμβάλλει η ψηφιακή βοηθός «ΘΑΛΕΙΑ» στη βελτίωση της καθημερινής εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων του e-ΕΦΚΑ; Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού;
«Η «ΘΑΛΕΙΑ» είναι η νέα ψηφιακή βοηθός του e-ΕΦΚΑ, που έχει τεθεί σε λειτουργία εδώ και ένα έτος περίπου, ως ένα καινοτόμο avatar τεχνητής νοημοσύνης. Πρόκειται για ένα σύγχρονο εργαλείο άμεσης πληροφόρησης, μέσω του οποίου οι πολίτες μπορούν να λάβουν απαντήσεις σε πληθώρα συχνών ερωτήσεων, που σχετίζονται με συντάξεις, εισφορές, ασφαλιστική ικανότητα και άλλα βασικά ζητήματα της κοινωνικής ασφάλισης. Αυτό που ξεχωρίζει τη «ΘΑΛΕΙΑ» είναι η εστίασή της στην προσβασιμότητα. Ο σχεδιασμός των απαντήσεων λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες ατόμων με προβλήματα όρασης, ακοής ή γνωστικών δυσκολιών, καθιστώντας την υπηρεσία πραγματικά συμπεριληπτική. Η ανταπόκριση των πολιτών είναι ιδιαίτερα θετική, καθώς η χρήση της μειώνει την ανάγκη για φυσική παρουσία ή τηλεφωνική επικοινωνία, εξοικονομώντας χρόνο και κόπο για χιλιάδες ασφαλισμένους».
-Έχει μειωθεί ο χρόνος αναμονής για την εξέταση από τις υγειονομικές επιτροπές των ΚΕ.Π.Α.; Έχουν ενισχυθεί η προσβασιμότητα και η διαφάνεια της διαδικασίας για τους πολίτες με αναπηρία;
«Τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει ουσιαστικά και μετρήσιμα βήματα προς την αναβάθμιση των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α). Αν και δεν ισχυριζόμαστε πως τα προβλήματα έχουν εξαλειφθεί, είναι σαφές πως οι παρεμβάσεις που υλοποιούνται κινούνται σε τρεις άξονες: ταχύτερη εξυπηρέτηση, καθολική προσβασιμότητα και θεσμική διαφάνεια. Στο πεδίο της προσβασιμότητας, λειτουργεί ήδη νέα, σύγχρονη και πλήρως προσβάσιμη δομή στα Ολυμπιακά Ακίνητα στο Γαλάτσι, ενώ επίκειται και η λειτουργία ακόμη μίας στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Με τις δύο νέες μονάδες, τα εξεταστήρια στην Αττική αυξάνονται κατά 46%, με αποτέλεσμα περισσότερες επιτροπές και μικρότερη αναμονή για τους πολίτες. Παράλληλα, έχει ενισχυθεί το ανθρώπινο δυναμικό, με τον αριθμό των γιατρών να έχει πλέον υπερδιπλασιαστεί, φτάνοντας τους 1.254 σε πανελλαδικό επίπεδο. Αυτή η αύξηση συμβάλλει σε ταχύτερη και ποιοτικότερη ιατρική αξιολόγηση. Τέλος, ένα ιδιαίτερα σημαντικό βήμα αποτελεί η διεύρυνση της λίστας με τις μη αναστρέψιμες παθήσεις – μια ενέργεια που αποσκοπεί στην ελάφρυνση των ευάλωτων πολιτών από περιττές επανεξετάσεις και στη διασφάλιση του σεβασμού προς τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία. Στόχος μας είναι «να χτίσουμε» έναν Φορέα που δεν θα είναι απλώς σύγχρονος και αποδοτικός, αλλά ανθρώπινος, διαφανής και προσβάσιμος σε όλους».