1.
«Ιβάν εναντίον Ιβάν»- Εμπνευσμένο από τη νουβέλα του Γκόγκολ
Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι! Όταν μια μέρα, αυτοί οι δύο υποδειγματικοί φίλοι τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο – για μια γουρούνα και έναν «χήνο» – ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν. Όλοι ασχολούνται με τον καβγά των δύο Ιβάν!
Με φόντο τη Ρωσία του 19ου αιώνα και με αφορμή την Ελλάδα του σήμερα, τρεις ηθοποιοί παραβιάζουν με επιθεωρησιακή διάθεση τα χωροχρονικά όρια, ακροβατούν μεταξύ της σατιρικής ιστορίας του Γκόγκολ Ο καβγάς των δυο Ιβάν και ενός τηλεοπτικού πάνελ της μεσημεριανής ζώνης, καυτηριάζοντας χιουμοριστικά τη διαχρονική τάση των ανθρώπων να συγκρούονται για το παραμικρό και, κυρίως, τη σύγχρονη διάθεση αλληλοσπαραγμού που κυριαρχεί στα media, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται από αυτά.
Μια παράσταση για την διαστρέβλωση του κοινού περί δικαίου αισθήματος και την κατάρρευση των κοινωνικών αξιών, που αποτελούν και τον πυρήνα του κριτικού σχολιασμού του Γκόγκολ, και εξακολουθούν να συνιστούν κρίσιμα ζητήματα – ειδικά για τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.
Σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η «κουλτούρα της ακύρωσης» και σε μια κοινωνία που απολαμβάνει να «κανιβαλίζει» τις ανθρώπινες σχέσεις μέσω των media, ο τραγελαφικός καβγάς των δύο Ιβάν μοιάζει εξωφρενικά επίκαιρος: Γιατί φερόμαστε σαν γουρούνια και κράζουμε σαν χήνες; Γιατί «αλληλομαδιόμαστε» τόσο εύκολα; Με πόσο μεγάλη ευκολία «διαγράφουμε» σημαντικά κοντινά μας πρόσωπα; Και τελικά, πόσο αποκαλυπτικά «αστείος» μπορεί είναι ο συσχετισμός ανάμεσα στο μακρινό «εκεί και τότε» της Ρωσίας του 19ου αιώνα και στο σημερινό «εδώ και τώρα» της σύγχρονης ελληνικής καθημερινότητας;
Τα τελευταία χρόνια – με ένα έντονο μούδιασμα – παρατηρώ πολύ συχνά γύρω μου ανθρώπους μπουκωμένους από μια φορτική νευρικότητα, πνιγμένους από μια πύρινη οργή που πασχίζει να εκτονωθεί, έτοιμους να τσακωθούν με την παραμικρή αφορμή, λέει ο σκηνοθέτης Σωτήρης Ρουμελιώτης, που υπογραφεί και το κείμενο σε συνεργασία με τον Γιάννη Αποσκίρτησα, και συνεχίζει: Η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη όταν παρακολουθώ τα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης και δημοσιογράφους να εκμεταλλεύονται ανθρώπινες σχέσεις στον βωμό της τηλεθέασης. Ο καβγάς των δύο Ιβάν αποτελεί μια φαινομενικά απλή ιστορία που με έκανε να γελάω, αλλά αιφνίδια μου τράβηξε το χαλί προσγειώνοντάς με σε ένα ζοφερό υπαρξιακό παρόν…
Συντελεστές
Κείμενο – Δραματουργία Σωτήρης Ρουμελιώτης, Γιάννης Αποσκίτης
Σκηνοθεσία – σχεδιασμός φωτισμών Σωτήρης Ρουμελιώτης
Σκηνογράφος – Ενδυματολόγος Ευαγγελία Κιρκινέ
Μουσική Γιώργος Χρυσικός
Βίντεο Πέτρος Καλφαμανώλης
Γραφιστικός σχεδιασμός Γιάννης Αποσκίτης
Παίζουν Μπάμπης Αλεφάντης, Λάμπρος Γραμματικός, Άγγελος–Προκόπιος Νεράντζης
Παραστάσεις: κάθε Τετάρτη στις 20.00, Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.15, Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00
Εισιτήρια: https://nkt.gr/plays/iban-enantion-iban/ και https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/iban-enantion-iban/
Θέατρο του Νέου Κόσμου – Κάτω Χώρος
Αντισθένους 7 και, Θαρύπου, Αθήνα 117 43
Τηλέφωνο: 21 0921 2900
2.
«Η Ετυμηγορία» του Barry Reed
Το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» υποδέχεται το θεατρικό έργο «Η Ετυμηγορία» του Barry Reed, σε θεατρική διασκευή της Margaret May Hobbs. Τον ρόλο του μαχητικού και αδέκαστου δικηγόρου μιας σκοτεινής και περίπλοκης υπόθεσης ερμηνεύει ο μοναδικός Γρηγόρης Βαλτινός. Μετά την τεράστια επιτυχία του «DA» του Hugh Leonard, με τον Γρηγόρη Βαλτινό να ενσαρκώνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Πέτρος Ζούλιας αναλαμβάνει να σκηνοθετήσει ένα δικαστικό θρίλερ σε μία φιλόδοξη παραγωγή του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και της Θέασις Δράσεις Πολιτισμού.
Το τρομερά επίκαιρο θέμα στις μέρες μας, της απονομής δικαιοσύνης, πραγματεύεται η πολυεπίπεδη ιστορία της Ετυμηγορίας. Ο Φρανκ Γκάλβιν, ένας ξεπεσμένος αλκοολικός δικηγόρος, αναλαμβάνει να δικαιώσει τη νεαρή πελάτισσά του, Ντέμπορα Κέιτ, που πέφτει σε κώμα από ιατρικό λάθος στο νοσοκομείο της καθολικής εκκλησίας «Αγία Αικατερίνη» στη Βοστώνη. Εναγόμενοι στην υπόθεση είναι οι μεγαλογιατροί του νοσοκομείου, τους οποίους εκπροσωπεί ο αδίστακτος ισχυρός δικηγόρος Εντ Κονκάννον. Η αναζήτηση της αλήθειας και η ηθική δικαίωση του θύματος περνά μέσα από πολλά εμπόδια και ανατροπές. Ο Φρανκ Γκάλβιν θα τα βάλει με τη φαιδρότητα των θεσμών και την υποκρισία των ισχυρών. Η Ντέμπορα Κέιτ θα γίνει η αφετηρία μιας άλλης σχέσης με τον εαυτό του και την ουσία της ζωής του. Η ιστορία της Ετυμηγορίας δεν είναι άλλη από τη σύγκρουση του διεφθαρμένου συστήματος εξουσίας και της ανθρώπινης μονάδας που παλεύει με εντιμότητα και αξιοπρέπεια για έναν πιο δίκαιο και ανθρώπινο κόσμο.
Η ταινία «Η Ετυμηγορία» (“The Verdict”, 1982) του Σίντνεϊ Λουμέτ με πρωταγωνιστή τον Πολ Νιούμαν, έχει αποσπάσει πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ και πέντε υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα, ενώ το έργο έχει μεταφερθεί αρκετές φορές στη σκηνή του παγκόσμιου θεάτρου, με θετικές κριτικές και σχόλια από το κοινό και τους κριτικούς.
Συντελεστές
Μετάφραση: Μυρτώ Μπότσαρη
Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας
Μουσική: Μίνως Μάτσας
Πρωταγωνιστούν:
Γρηγόρης Βαλτινός, Ζέτα Δούκα, Γιώργος Σουξές, Νίκος Αρβανίτης, Βασίλης Χαλακατεβάκης, Κώστας Καζάκας, Δημήτρης Καραμπέτσης, Γεωργία Καλλέργη, Άννα Μονογιού, Μανώλης Γεραπετρίτης, Μαριάννα Τουντασάκη, Γιώργος Τσουρουνάκης, Αλεξάνδρα Κολαΐτη, Παντελής Ψακίδης
Στον ρόλο της Μητέρας, η Χριστίνα Τσάφου
Παραστάσεις:
Τετάρτη, Πέμπτη και Κυριακή στις 19:00
Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00
Προπώληση εισιτηρίων:
Στα ταμεία του Θεάτρου (Πειραιώς 254, Ταύρος 177 78)
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση: theatron254.gr
Τηλεφωνικά, στο 212 254 0300
Ελληνικός Κόσμος – ΘΕΑΤΡΟΝ (Αιθ. Αντιγόνη), Πειραιώς 254, Ταύρος 177 78.
3.
«ENAΣ HPΩAΣ ME ΠANTOYΦΛEΣ»- Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τον Λάκη Λαζόπουλο
Ο Λάκης Λαζόπουλος ανεβαίνει και φέτος στη σκηνή του Θεάτρου Βέμπο, για να ερμηνεύσει, για πρώτη φορά στο θέατρο, έναν ρόλο από κλασική κωμωδία του ελληνικού κινηματογράφου. Πρόκειται για τον θρυλικό “ήρωα με τις παντούφλες”, που ενσάρκωσε μοναδικά στην μεγάλη οθόνη ο Βασίλης Λογοθετίδης, αφήνοντας ως παρακαταθήκη μια ιστορική ερμηνεία, που έθεσε τις βάσεις της ελληνικής κωμωδίας και αποτελεί ορόσημο για τις επόμενες γενιές κωμικών.
Υπό τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Μπέζου, πρώτου διδάξαντα των κωμικών της γενιάς του, ο Λάκης Λαζόπουλος θα φορέσει της παντούφλες του και θα εξορμήσει ηρωικά στη σκηνή του θεάτρου Βέμπο.
Το «Ένας ήρωας με παντούφλες» γράφτηκε από τους Αλέκο Σακελλάριο και Χρήστο Γιαννακόπουλο το 1947, στη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου. Αποτελεί μια γενναία απόπειρα των συγγραφέων να αναδείξουν την ευγενική πλευρά της πατρίδας, που κρύβεται μέσα στο σκοτάδι της εποχής.
Και… ας μην μας παγιδεύει η κινηματογραφικη εκδοχή. Η θεατρική μας δείχνει ότι το έργο παραμένει πεισματικά παρόν!
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία Γιάννης Μπέζος
Μουσική Επιμέλεια Γιάννης Μπέζος
Παίζουν: Λάκης Λαζόπουλος, Παύλος Ορκόπουλος, Παρθένα Χοροζίδου, Τάσος Παλαντζίδης, , Σταύρος Μαρκάλας, Κωνσταντίνος Τραφαλής, Θράσος Σταθόπουλος, Ιωάννα Ανεμογιάννη, Κωνσταντίνος Γιάννης, Φαίδρα Σκλήρη, Λαζάρια Σαζείδου
Παραστάσεις:
Πέμ. 8 μ.μ., Παρ. 9 μ.μ., Σάβ. 6 μ.μ./ 9 μ.μ., Κυρ. 7 μ.μ.
ΘΕΑΤΡΟ ΒΕΜΠΟ, Καρόλου 18 ,Μεταξουργείο.
Tηλ: 2105229519.
4.
«Ήλιος με δόντια»- βασισμένη στο μυθιστόρημα του
Γιάννη Μακριδάκη
«Έχω ένα προαίσθημα πως σήμερα θα πάει η ιστορία ως το τέλος, ναι, ναι…» λέει και ξαναλέει ο απόκληρος Κωνσταντής· ή «Ιδιώνυμο» ή «η δεύτερη μεγάλη ντροπή του Φρουρίου» , όπως τον ξέρανε στη γειτονιά, στη φτωχιά προκυμαία της Χίου.
Σήμερα, ο Κωνσταντής θα κατορθώσει να βάλει τη ζωή του σε σειρά, φτάνοντας σ’ αυτή τη μαύρη μέρα που αλλάξανε όλα κι έχασε τον μόνο άνθρωπο που τον αποδέχτηκε , όπως είναι. Σήμερα, μέσα απ’ τις μνήμες του Κωνσταντή θα αναβιώσουν μερικές από τις σημαντικότερες σελίδας της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Σήμερα, θα ακουστεί για πρώτη φορά, η φωνή αυτού που αναγκάστηκε να σωπαίνει, για να μην προκαλεί τους «ευυπόληπτους και νοικοκυρεμένους». Γεννημένος στις αρχές του προηγούμενου αιώνα σε μια παράγκα μέσα στο Φρούριο της Χίου, ο Κωνσταντής παλεύει με τις μνήμες, τις πληγές και τα πάθη μιας ολόκληρης κοινωνίας που τον κατέκρινε για τη διαφορετικότητά του και τον περιθωριοποίησε.
Η παράσταση «Ήλιος με δόντια», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη, θα αξιοποιήσει τον φρενήρη ρυθμό των σκέψεων του Κωνσταντή, για να μεταφέρει στη σκηνή, μέσω δύο ερμηνευτών, τη λησμονημένη ζωή ενός ανθρώπου που γεννήθηκε και έζησε στο περιθώριο της ιστορίας.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης
Δραματουργική επεξεργασία: Νεφέλη Μαϊστράλη
Ακούγεται ο Δημήτρης Καραμπέτσης και ο Κώστας Φλωκατούλας.
Παίζουν: Παναγιώτης Εξαρχέας, Γιάννης Λεάκος
Ημέρες και ώρες παραστάσεων : Σάββατο στις 18.00 & Κυριακή στις 21.00
Τιμές εισιτηρίων: 16€ (κανονικό), 13€ (φοιτητικό/ανέργων/ άνω των 65)
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/ilios-me-dontia/
Θέατρο Μπέλλος: Κέκροπος 1, Πλάκα – Ακρόπολη, 210 32 29 889
5.
«Μην περάσεις το ποτάμι» της Βέρας Βασιλείου – Πέτσα
Ποιος, άραγε, ζει όπως ονειρεύτηκε; Ποιος αποφασίζει ο ίδιος για τη ζωή του; Για να περάσουμε το ποτάμι, δεν αρκεί μόνο να βρέξουμε τα πόδια, αλλά να μάθουμε να κολυμπάμε στην ορμή του!
Η ιστορία διαδραματίζεται με φόντο τα Τρίκαλα (Θεσσαλίας) του ’60, όπου γεννιέται ένας μεγάλος Έρωτας που θα δοκιμάσει τις αντοχές του στα σκληρά παιχνίδια της τύχης, του μοιραίου χρόνου και της πολιτικής αναταραχής, προσδοκώντας στην ιδανική ολοκλήρωσή του. Το έργο καταδεικνύει την αιώνια σύγκρουση των κοινωνικών τάξεων και ιδιοσυγκρασιών, το πεπρωμένο του ανθρώπου -που είναι ο θάνατος- και την αντίσταση που αντιμάχεται την επώδυνη αυτή παραδοχή- που είναι το ερωτικό ιδεώδες-.
Λίγα λόγια για το έργο
Ένας ιδεολόγος άντρας και μια ευαίσθητη γυναίκα, που ανταμώνουν άκαιρα στη ζωή, θα παλέψουν ο καθένας από το μετερίζι του, για το δικαίωμά τους στην ελευθερία και την αγάπη.
Ενώ η μετεμφυλιακή Ελλάδα κλυδωνίζεται από αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις για την ομαλοποίηση της πολιτικής κατάστασης, ετούτη η απαγορευμένη αγάπη προσπαθεί να δραπετεύσει από τον κλοιό μιας ηθικής αναγκαιότητας, από έναν κακοποιητικό έγγαμο βίο της γυναίκας, ενώ παράλληλα βιώνει τη δίωξη των δημοκρατικών ιδεών, μέσα στην ταραγμένη αυτή εποχή, καθώς οραματίζεται έναν κόσμο ελεύθερο. Το έργο θέτει ερωτήματα και διλλήματα, αν τα ‘’πρέπει’’ της ηθικής, η το ‘’χρέος’’ για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι αξίες του ανθρώπου για τις οποίες οφείλει να αγωνίζεται. Πόσο ρόλο παίζουν οι καταβολές του καθενός ανθρώπου στη ζωή του;
Σημείωση: «Μην περάσεις το ποτάμι» είναι το βραβευμένο μυθιστόρημα της Βέρας Βασιλείου- Πέτσα, το οποίο εκδόθηκε το 2006, επανεκδόθηκε το 2020 και ετοιμάζεται για την τρίτη του έκδοση .
Σημείωμα της Συγγραφέως
Οι ήρωες της μυθοπλασίας μου γεννήθηκαν από πρόσωπα της πατρικής μου οικογένειας, τα οποία κατά την περίοδο της Κατοχής, του Εμφυλίου και της Χούντας των Συνταγματαρχών στη χώρα μας, είχαν ενεργό μέρος στη Αντίσταση, στον Δημοκρατικό Στρατό του Εμφυλίου και διώχτηκαν ανηλεώς από τη Χούντα της επταετίας. Όντας παιδί στη δεκαετία του ’60, τα πρώτα μου ακούσματα για την σύγχρονη ιστορία μας, ήταν από αυτούς τους κοντινούς μου ‘’ήρωες’’
Η γυναίκα πρωταγωνίστρια του μύθου μου, φανερώνει την ανισότητα των δύο φύλλων άντρας-γυναίκα εκείνης της εποχής, βιώνοντας έναν κακοποιητικό γάμο, και προσδοκώντας τον Έρωτα στην πλέρια μορφή του.
Το έργο μου καταδεικνύει την αιώνια σύγκρουση των κοινωνικών τάξεων και ιδιοσυγκρασιών, καθώς και το πεπρωμένο του ανθρώπου που είναι ο θάνατος
Συντελεστές
Κείμενο: Βέρα Βασιλείου-Πέτσα
Θεατρική διασκευή : Βέρα Βασιλείου –Πέτσα και Βασίλειος Ρ. Φλώρος
Σκηνοθεσία/ Δραματουργική επιμέλεια : Κατερίνα Μαντέλη
Ηθοποιοί
Τάσος Σωτηράκης (Καρανίκας)
Αλεξάνδρα Στεργίου (Βάγια)
Κωστής Σαββιδάκης ( Μπάρμπα- Φάνης)
Βασίλης Τριανταφύλλου (Δημήτρης)
Γιώργος Ζώης (Σερέτης)
Τερέζα Καζιτόρη (Μαρίνα)
Δημήτρης Τσάκωνας (πατέρας Βάγιας)
Μέμη Αναστασοπούλου (μητέρα Δημήτρη)
Κωνσταντίνος Κατσούδας (χορευτής)
Ελένη Δήμου (χορεύτρια)
Παραστάσεις:
Δευτέρα- Τρίτη 18:30
Εισιτήρια Ticketservices.gr και στο ταμείο του Θεάτρου
Θέατρο Αλκμήνη | Αλκμήνης 8-12 Πετράλωνα 11854.