Της Μιλένας Αποστολάκη
Η εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη αποτέλεσε το θεμέλιο για να εδραιωθεί η πεποίθηση της ελληνικής κοινωνίας για το δεύτερο έγκλημα, αυτό της μεθοδικής, οργανωμένης και επίμονης προσπάθειας συγκάλυψης των πραγματικών αιτίων και υπευθύνων.
Δεν ήταν καθόλου γενναία η μετάθεση ευθυνών από τον Πρωθυπουργό στους βουλευτές της Ν.Δ. που ήταν μέλη της εξεταστικής επιτροπής. Το Προεδρείο και τα μέλη της Εξεταστικής δεν δρούσαν αυτόνομα αλλά υλοποιούσαν έναν κεντρικό σχεδιασμό.
Η κυβερνητική πλειοψηφία μπλόκαρε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ και όλων των άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης να διαβιβαστεί από την εξεταστική επιτροπή στην Εισαγγελία της Λάρισας η κατάθεση του πρώην Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών κ. Καραμανλή προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο της ψευδορκίας. Η κυβερνητική πλειοψηφία στην επιτροπή ενήργησε εν προκειμένω ως συνήγορος υπεράσπισης του κυρίου Καραμανλή και όχι ως ανακριτική αρχή που διενεργεί έρευνα.
Τον Ιούνιο του 2022 η κυβέρνηση έφερε προς κύρωση στη Βουλή τροποποιημένη τη σύμβαση που είχε υπογραφεί τον Νοέμβριο του 2020 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ/HellenicTrain. Με αυτή οι μεν ελάχιστες υποχρεωτικές επενδύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ/Hellenic Train σε τροχαίο υλικό και υποδομές μειώθηκαν από τα 645 στα 77 εκατομμύρια ευρώ, οι δε οικονομικές υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου ύψους 750 εκατ. ευρώ παρέμειναν αμετάβλητες αλλά αφαιρέθηκε η υποχρέωση ολοκλήρωσης της σύμβασης 717 και του ETCS.
Μην κάνουμε το λάθος να αποσυνδέουμε τη σύμβαση 717 με το δυστύχημα των Τεμπών. Ο καθηγητής Προφιλίδης είχε δηλώσει ενώπιον της εξεταστικής επιτροπής ότι αν η 717 είχε ολοκληρωθεί και ήταν σε λειτουργία, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Μέχρι στιγμής, η Νέα Δημοκρατία και ο κύριος Μητσοτάκης το απέτρεψαν σε ό,τι αφορά τον κ. Καραμανλή και τις ευθύνες του σε σχέση με τη μοιραία σύμβαση 717.
Η Μιλένα Αποστολάκη είναι βουλευτής ΠΑΣΟΚ Βορείου Τομέα Β’ Αθήνας