14.3 C
Athens
Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚΕΝΤΡΙΚΗ1Να καταργηθεί άμεσα το όνειδος της Προσωπικής Διαφοράς
spot_img

Να καταργηθεί άμεσα το όνειδος της Προσωπικής Διαφοράς

-

• Όσο και ένα οι πρώην υπουργοί θέλουν να ξεχαστεί θεσπίστηκε και εξειδικεύτηκε επί υπουργίας Γιώργου Κατρούγκαλου και θωρακίστηκε επί Γιάννη Βρούτση
• Το ΣτΕ δυστυχώς έκρινε νόμιμο και συνταγματικό θεσμό την Προσωπική Διαφορά, με Πρόεδρο την Αικατερίνη Σακελλαροπούλου

Του Αλέξη Π. Μητρόπουλου*

Ι. Η Προσωπική Διαφορά, μηχανισμός μείωσης των «παλαιών» συντάξεων. Πρωτοθεσπίστηκε με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015), εξειδικεύτηκε με τον νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) και θωρακίστηκε με τον νόμο Βρούτση (ν. 4670/2020)
Με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015, ΦΕΚ Α 94) αποφασίστηκε από τους δανειστές και την τότε κυβέρνηση Τσίπρα-Καμένου η περικοπή όλων των «παλαιών» κύριων συντάξεων, οι οποίες είχαν ήδη, με τα δύο πρώτα Μνημόνια (ν. 3845/2010, 4046/2012) και τους εφαρμοστικούς τους νόμους, υποστεί περικοπές ύψους πάνω από 30% και από 1-1-2013 καταβάλλονταν επί 12 μήνες και όχι επί 14 μήνες, αφού από την ανωτέρω ημερομηνία καταργήθηκαν οι 13η και 14η σύνταξη (Δώρα).
Ο μηχανισμός για τη μείωσή τους εφευρέθηκε και αποτυπώθηκε, λίγους μήνες μετά, στον νόμο Κατρούγκαλου 4387/2016 (ΦΕΚ Α 85) με τον πρωτοφανή στα ευρωπαϊκά νομικά χρονικά θεσμό της «Προσωπικής Διαφοράς».
Με τον ν. 4387/2016 νομοθετήθηκε αρχικά ο επανυπολογισμός-αναπροσαρμογή όλων των «παλαιών» συντάξεων, που λειτούργησε ως «προκρούστεια κλίνη» των ήδη πολλαπλά λεηλατημένων μικρών ελληνικών συντάξεων. Πιο συγκεκριμένα, οι διατάξεις του άρθρου 14, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 33 του ν. 4387/2016, προσδιόρισαν τη διαδικασία επανυπολογισμού και αναπροσαρμογής των ήδη καταβαλλομένων ή καταβλητέων στις 12-5-2016 κύριων συντάξεων των Φορέων Κύριας Ασφάλισης (πλην των συντάξεων του ΟΓΑ), σε εφαρμογή των κανόνων του ενιαίου ΕΦΚΑ.
ΙΙ. Ο νόμος Βρούτση (4670/2020) επανανομοθέτησε και ενίσχυσε θεσμικά το όνειδος της Προσωπικής Διαφοράς
Με το άρθρο 25 του ν. 4670/2020, όχι μόνο δεν καταργήθηκε ο θεσμός τού επανυπολογισμού των «παλαιών» συντάξεων του ν. 4387/2016, όπως είχε δεσμευτεί το 2019 η ΝΔ, αλλ’ αντιθέτως ενισχύθηκε, προστατεύτηκε και εφαρμόστηκε άμεσα.
Με όπλο τη «βρώμικη» διάταξη-«πλυντήριο» του άρθρου 14 παρ. 2 του ν. 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου), η κυβέρνηση της Ν.Δ. επανα-νομοθέτησε τον επανυπολογισμό-αναπροσαρμογή των «παλαιών» κύριων συντάξεων, καθώς και της προσωπικής διαφοράς, όπως ακριβώς και ο νόμος Κατρούγκαλου! Γι’ αυτό έχουμε πολλάκις αναφέρει ότι ο νόμος Βρούτση είναι συνέχεια του νόμου Κατρούγκαλου (βλ. τα βιβλία μας «Το μέλλον των συντάξεων» (2022) και «Αγορά εργασίας και συντάξεις. Η χρονοβόμβα του δημογραφικού» (2024), Εκδόσεις «Εφημερίδα των Συνταξιούχων 60+»).
Ο νόμος Βρούτση 4670/2020 εφάρμοσε τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2α του ν. 4387/2016, σύμφωνα με την οποία μέχρι 31-12-2018 οι κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος του χρόνου αυτού καταβαλλόμενες συντάξεις «…. συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί κατά την 31-12-2014 σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες διατάξεις….». Δηλαδή ο ν.4670/2020 νομιμοποίησε τις συνταξιοκτόνες μειώσεις που επήλθαν με τις διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012 και οδήγησαν στα Δικαστήρια εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχων!
Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και ο ΕΦΚΑ επικαλούμενοι δηλαδή την ανωτέρω διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου ισχυρίστηκαν:
α) ότι το άρθρο 14 του νόμου Κατρούγκαλου νομιμοποίησε (ουσιαστικά «ξέπλυνε» νομοθετικά) τις περικοπές των συντάξεων και την κατάργηση των τριών Δώρων-Επιδομάτων με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012, καθιστώντας εμμέσως ανίσχυρες τις αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας του 2015 (2287-2288/2015) που είχαν κρίνει τους παραπάνω νόμους αντισυνταγματικούς και
β) οι μόνοι που δικαιούνταν αναδρομικά για τις περικοπές προ του νόμου Κατρούγκαλου ήταν ελάχιστοι μόνο συνταξιούχοι που είχαν προλάβει να δικαιωθούν με βάση τις υπ’ αριθ. 2287-2288/15 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ!!
Στις 31-12-2022 έληξε ο νόμος που είχε «παγώσει» όλες τις συντάξεις στο ύψος του 2014(!) και απαγόρευε τις αυξήσεις για την περίοδο 2015-2022 (ν. 4472 και 4475/2017). Έτσι το 2023 και το 2024 οι συνταξιούχοι που είχαν προσωπική διαφορά μεγαλύτερη από την αύξηση που έδωσε η κυβέρνηση, δεν είδαν πραγματικές αυξήσεις στις συντάξεις τους, όπως προαναφέραμε. Το ίδιο θα συμβεί και για το 2025!

ΙΙΙ. Τί είναι η Προσωπική Διαφορά και πώς εφαρμόζεται μέχρι σήμερα σύμφωνα με τους νόμους Κατρούγκαλου-Βρούτση (ν. 4387/2016 και 4670/2020)
Οι διατάξεις του άρθρου 14, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 33, του ν. 4387/2016 προσδιόρισαν τη διαδικασία επανυπολογισμού και αναπροσαρμογής των ήδη καταβαλλομένων ή καταβλητέων στις 12-5-2016 κύριων συντάξεων των Φορέων Κύριας Ασφάλισης (πλην των συντάξεων του ΟΓΑ), σε εφαρμογή των κανόνων του ενιαίου ΕΦΚΑ.
Σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις του ν. 4387/2016:
● Έως 31-12-2018 οι κύριες συντάξεις συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά την 12-5-2016 διατάξεις.
● Ο υπολογισμός της κράτησης υπέρ υγειονομικής περίθαλψης διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.30 του άρθρου 1 του ν.4334/2015, όπως αναθεωρήθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 44 του ν. 4387/2016.
● Στις περιπτώσεις που το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης είναι μεγαλύτερο του ποσού που θα προκύψει από την αναπροσαρμογή (δηλαδή αν η διαφορά είναι θετική), το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως «προσωπική διαφορά» και μετά την 1-1-2019, συμψηφιζόμενο κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων της παρ.3α του άρθρου 14 του ν. 4387/16.
● Στις περιπτώσεις που το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης είναι μικρότερο του ποσού που θα προκύψει από την αναπροσαρμογή (δηλαδή αν η διαφορά είναι αρνητική), τότε το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης προσαυξάνεται κατά το 1/5 της διαφοράς, σταδιακά και ισόποσα, εντός πέντε ετών από την ολοκλήρωση του τότε τρέχοντος Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής (1-1-2019).
● Συντάξεις για τις οποίες η συνταξιοδοτική απόφαση εκδόθηκε μετά την 12-5-2016, αλλά η έναρξη συνταξιοδότησης ανέτρεχε σε προγενέστερη ημερομηνία και υπολογίζονταν με βάση το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο, εμπίπτουν σαφώς στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 14 και 33 του ν. 4387/2016.
● Για τον καθορισμό της προσωπικής διαφοράς συγκρίνεται το καθαρό προ φόρου ποσό σύνταξης με βάση το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο, δηλαδή το ακαθάριστο ποσό σύνταξης, με το καθαρό προ φόρου ποσό με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο.
Η διαδικασία «αναπροσαρμογής» (δηλαδή, ουσιαστικά, αναγκαστικής «προσαρμογής» στις περικοπές των συντάξεων που είχαν γίνει ήδη από το 2012) αφορούσε όλες τις κύριες συντάξεις (γήρατος, αναπηρίας, θανάτου) των ΦΚΑ αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας που εντάσσονται στον ΕΦΚΑ από 1-1-2017 βάσει του άρθρου 53 του ν. 4387/2016 (πλην ΟΓΑ). Από τη διαδικασία αναπροσαρμογής εξαιρούνταν επίσης και οι συντάξεις που χορηγούνταν από το Ταμείο Σύνταξης της Τράπεζας της Ελλάδος ΑΕ.
Η διαδικασία επανυπολογισμού-αναπροσαρμογής των κύριων συντάξεων καθορίστηκε με την υπ’ αριθ. 26083/887/7-6-2016 υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β 1605) και περιελάμβανε δύο διακριτά στάδια, προκειμένου στη συνέχεια να καθοριστεί η «προσωπική διαφορά» για κάθε συνταξιούχο, που υλοποιούν οι ΦΚΑ, ως εξής:
Μετά την αναπροσαρμογή της κύριας σύνταξης συγκρίνεται το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης με βάση το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο, με το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης με βάση τις διατάξεις του ν. 4387/2016, δηλαδή συγκρίνεται το ποσό που αποφασίστηκε με την απόφαση συνταξιοδότησης εκάστου με το ποσό που προκύπτει μετά την προκρούστεια «αναπροσαρμογή» κατ’ εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου και του γ’ Μνημονίου. Η διαφορά που προκύπτει ονομάστηκε «προσωπική διαφορά» του συνταξιούχου.
Εάν η προσωπική διαφορά είναι θετική (σύμφωνα με την αρχική πρόβλεψη του ν. 4387/2016), τότε εξακολουθεί να καταβάλλεται στον συνταξιούχο και μετά την 1-1-2019 μέχρι την οριστική εξάλειψή της με μελλοντικές αυξήσεις των συντάξεων. Με άλλα λόγια η προσωπική διαφορά θα εξαλειφθεί, αντισταθμιζόμενη με ενδεχόμενες μελλοντικές αυξήσεις!
Εάν η προσωπική διαφορά είναι αρνητική (δηλαδή αν το ποσό της σύνταξης που προκύπτει από την «αναπροσαρμογή» με το νέο καθεστώς είναι υψηλότερο σε σχέση με εκείνο που είχε υπολογιστεί βάσει του προγενέστερου νομοθετικού πλαισίου), τότε το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης αυξάνεται όχι αμέσως, αλλά σταδιακά!
Έτσι οι ΦΚΑ, υπό το τερατούργημα του ενιαίου ΕΦΚΑ, προχώρησαν στον καθορισμό της προσωπικής διαφοράς ανά συνταξιούχο που αφορά στην εισφορά υπέρ ΑΚΑΓΕ και στην εισφορά υπέρ ΕΟΠΥΥ (ασθενείας).
ΙV. Το ΣτΕ δυστυχώς έκρινε νόμιμο και συνταγματικό θεσμό την Προσωπική Διαφορά, με Πρόεδρο την κυρία Αικατερίνη Σακελλαροπούλου!
Στις 18-10-2019 δόθηκαν επίσημα στη δημοσιότητα οι είκοσι τρεις (23) αποφάσεις με αριθ. 1880-2003/2019 που εξέδωσε το ΣτΕ (εκδίκαση υποθέσεων στις 4-10-2017).
Οι πιο σημαντικές είναι οι υπ’ αριθ. 1880 και 1888-1891/2019, ενώ η πιο καταλυτική όλων ήταν η υπ’ αριθ. 1891/2019 που έλυσε, δυστυχώς σε βάρος των συνταξιούχων, το ζήτημα του επανυπολογισμού και της προσωπικής διαφοράς και έβαλε αμετάκλητα ταφόπλακα στο ζήτημα των αναδρομικών και των Δώρων.
Η απόφαση αυτή ανέτρεψε όλα τα μέχρι τότε δεδομένα για το Ασφαλιστικό Σύστημα της χώρας μας και έδωσε ισχυρά ερείσματα για περαιτέρω μειώσεις στις συντάξεις στο προσεχές μέλλον.
Η υπ’ αριθ. 1891/2019 απόφαση Ολομέλεια ΣτΕ, που ελήφθη με πλειοψηφία 13 ψήφων υπέρ έναντι 12 κατά, και οδήγησε σε παραίτηση τον τότε Πρόεδρο του ΣτΕ κ. Νίκο Σακελλαρίου που αρνήθηκε να συναινέσει στις περικοπές, αποφάνθηκε εν τέλει για τους παλιούς συνταξιούχους τα εξής:
-Δεν δικαιούνται αναδρομικά-Δώρα, αμετάκλητα, οι «παλαιοί» και νέοι συνταξιούχοι.
-Είναι ισχυρές οι περικοπές Βρούτση του 2012 (περικοπή συντάξεων-κατάργηση Δώρων, ν. 4093/2012).
-Είναι ανίσχυρες οι αποφάσεις του 2015 που είχαν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές Βρούτση (υπ’ αριθ. 2287-2290/2015 αποφάσεις Ολομέλεια ΣτΕ).
-Είναι συνταγματικός ο επανυπολογισμός των «παλαιών» συντάξεων (προ 13/5/2016).
-Είναι συνταγματικά ανεκτός ο θεσμός τής Προσωπικής Διαφοράς.
-Είναι νόμιμη η συγκράτηση των συνταξιοδοτικών δαπανών μέχρι το 2060 (νομιμοποίηση «ρήτρας ΔΝΤ» ή «συνταξιοδοτικός κόφτης») μέσω της περικοπής των συντάξεων και του μηχανισμού της προσωπικής διαφοράς (άρθρο 11.2 του ν. 3863/2010, άρθρο 14.4 του ν. 4387/2016 και άρθρο 25.5 του ν. 4670/2020).
-Ισχύει η μνημονιακή δέσμευση για τη σύνδεση των συνταξιοδοτικών δαπανών με το χρέος-οικονομία (662/2012 απόφαση Ολομέλεια ΣτΕ, Πρόεδρος Παναγιώτης Πικραμένος).
Η ΕΝΥΠΕΚΚ, ήδη με την από 12-5-2018 ανακοίνωσή της, είχε ενημερώσει τους συνταξιούχους για την αρνητική αυτή δικαστική εξέλιξη ενώπιον της Ολομέλειας του ΣτΕ. Ας σημειωθεί ότι, η διάσκεψη στις 11-5-2018 οδήγησε σε παραίτηση στις 16-5-2018 τον τότε Πρόεδρο του ΣτΕ κ. Νίκο Σακελλαρίου, ο οποίος υπεραμύνθηκε της αξιοπρεπούς διαβίωσης των συνταξιούχων και αρνήθηκε να ψηφίσει υπέρ των περικοπών των συντάξεων και της οριστικής κατάργησης των Δώρων.
Για την αρνητική αυτή δικαστική εξέλιξη είχαμε ενημερώσει τους συνταξιούχους και με την από 4-10-2019 ανακοίνωσή μας, καλώντας τους να μην προσφεύγουν εφεξής στα Δικαστήρια και να μην ξοδεύονται περαιτέρω για τα ίδια ζητήματα, αλλά να πιέσουν συντονισμένα και ενωτικά την κυβέρνηση για άμεση και δίκαιη λύση στο ζήτημα των αναδρομικών.
Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι το Μνημόνιο Τσίπρα (ν. 4336/2015) και ο νόμος Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016, άρθρο 14 παρ. 2 και άρθρο 33) νομιμοποίησαν τις περικοπές των συντάξεων και την κατάργηση των Δώρων που επιβλήθηκαν με τους νόμους Κουτρουμάνη- Βρούτση 4051/2012 και 4093/2012.
Δυστυχώς, το Ανώτατο Ακυρωτικό της χώρας, ανατρέποντας τις δικές του προηγούμενες αμετάκλητες αποφάσεις (2287 και 2288/2015) που είχε δικαιώσει τους συνταξιούχους, αποφάνθηκε αμετάκλητα με την υπ’ αριθ. 1439/2020 απόφασή του, ότι οι μνημονιακοί νόμοι 4051/2012 και 4093/2012 που «σφάγιασαν» τις κύριες και επικουρικές συντάξεις και κατήργησαν τα Δώρα, είναι ισχύουσες, νόμιμες και μόνιμες μετά τον νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016)!
V. Χωρίς αύξηση 7,75% 1.230.000 συνταξιούχοι με Προσωπική Διαφορά το 2023
Από 1-1-2023 αυξήθηκαν όλες οι κύριες συντάξεις κατά 7,75%. Για μεν τους ήδη συνταξιούχους και όσους έχουν έναρξη καταβολής έως 31-12-2022 (υπέβαλαν αίτηση έως 30-11-2022), δόθηκε ολόκληρη η αύξηση τόσο στην εθνική όσο και στην ανταποδοτική σύνταξη. Για τους «νέους» συνταξιούχους, με καταβολή της σύνταξης μετά την 1-1-2023, η αύξηση κατά 7,75% δόθηκε ολόκληρη στην εθνική σύνταξη και κατά 2% περίπου στην ανταποδοτική, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία. Η κυβέρνηση μάλιστα ψήφισε τη διάταξη του άρθρου 18 ν. 4997/2022 που προέβλεπε την αύξηση μόνο των κύριων συντάξεων κατά 7,75%.
Στη συνέχεια εκδόθηκε και η υπ’ αριθ. 126331/30-122022 (ΦΕΚ Β’ 6949) Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας για τον «συντελεστή της παρ.4 του άρθρου 14 του ν. 4387/2016», που εξειδίκευσε τις λεπτομέρειες εφαρμογής τού ανωτέρω άρθρου και καθόρισε την αύξηση κατά 7,75% μόνο για τις κύριες συντάξεις με έναρξη καταβολής έως 31-12-2022.
Από το σύνολο των συνταξιούχων, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε το Υπουργείο Εργασίας και είναι επισφαλή (αφού το σύνολο των συνταξιούχων τον μήνα Νοέμβριο 2022, σύμφωνα με το Π/Σ «ΗΛΙΟΣ/ΗΔΙΚΑ» ανήλθαν σε 2.472.823 και το Υπουργείο τούς εμφάνισε σε 2.613.757), οι 1.682.116 εισέπραξαν άμεσα την αύξηση 7,75% στην κύρια σύνταξή τους, ενώ 931.631 συνταξιούχοι (που διατηρούσαν Προσωπική Διαφορά) είχαν μόνο λογιστική αύξηση και όχι πραγματική, αφού με αυτήν μηδένισαν ή συμψήφισαν (μείωσαν) την Προσωπική Διαφορά. Αλλά και από τους 1.682.116 συνταξιούχους, περισσότεροι από 400.000 δεν εισέπραξαν ολόκληρη την αύξηση του 7,75% αλλά τμήμα της, επειδή η αύξηση υπερκάλυψε τη μικρότερη προσωπική διαφορά που είχαν.
Υπενθυμίζουμε ότι για 13 χρόνια, ως γνωστόν, οι συντάξεις δεν είχαν αυξηθεί. Είχαν μάλιστα υποστεί περικοπές συνολικού ύψους 120 δις € για την περίοδο 2010-2022 (βλ. τα βιβλία μας «Το μέλλον των συντάξεων», 2022 και «Αγορά εργασίας και συντάξεις. Η χρονοβόμβα του δημογραφικού», 2024, Εκδόσεις «Εφημερίδα των Συνταξιούχων 60+»).
VI. Χωρίς αύξηση 3%950.000 συνταξιούχοι με Προσωπική Διαφορά το 2024
Σύμφωνα με το σχέδιο κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 (σελ. 117 και 124) προβλέφθηκε αύξηση όλων των κύριων συντάξεων κατά 3% από 1-1-2024. Δεν προβλέφθηκε αύξηση των επικουρικών συντάξεων που παραμένουν χωρίς καμία απολύτως αύξηση και μόνο με περικοπές από το 2010. Και από αυτή τη μικρή αύξηση αποκλείστηκαν 950.000 συνταξιούχοι οι οποίοι είχαν Προσωπική Διαφορά άνω των 10 ευρώ.
Οι συγκεκριμένοι συνταξιούχοι τα Χριστούγεννα του 2023 έλαβαν το Επίδομα Προσωπικής Διαφοράς ύψους 100, 150 και 200 ευρώ, ανάλογα με το ύψος της σύνταξής τους.

VΙI. Χωρίς αύξηση 772.000 συνταξιούχοι με Προσωπική Διαφορά το 2025
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη φετινή ΔΕΘ (7-9-2024), η αύξηση των κύριων συντάξεων για το 2025 θα κυμανθεί μεταξύ 2,2% και 2,5%. Δυστυχώς και αυτή τη μικρή αύξηση δεν θα την εισπράξουν 772.000 συνταξιούχοι που έχουν Προσωπική Διαφορά άνω των 10 ευρώ.
Οι συνταξιούχοι αυτοί, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού, θα λάβουν το Επίδομα Προσωπικής Διαφοράς τα Χριστούγεννα του 2024 με τις αντίστοιχες περσινές κλίμακες των 100, 150 και 200 ευρώ.

VΙΙΙ. Εδώ και τώρα να καταργηθεί η Προσωπική Διαφορά
Η κυβέρνηση, μαζί με την εξαγγελία του πρωθυπουργού στη φετινή ΔΕΘ για αύξηση όλων των συντάξεων από 1-1-2025, όφειλε να καταργήσει -και μάλιστα αναδρομικά- όλες τις διατάξεις για την προσωπική διαφορά ώστε όλοι οι συνταξιούχοι που είχαν τεράστιες απώλειες κατά την περίοδο των Μνημονίων και του κορωνοϊού να τις εισπράξουν πραγματικά!
Σημειώνουμε ότι οι συνταξιούχοι που είχαν σχετικά μεγάλη προσωπική διαφορά, δεν εισέπραξαν ούτε τα αναδρομικά που διέταξαν οι υπ’ αριθ. 1891/2019 και 1439/2020 αποφάσεις της Ολομέλεια ΣτΕ που αναφέραμε παραπάνω, αφού (σύμφωνα με απόφαση της κυβέρνησης) οι συνταξιούχοι με πάνω από 30 χρόνια ασφάλισης και με προσωπική διαφορά, μηδένισαν ή οι περισσότεροι μείωσαν την προσωπική διαφορά που τους είχε επιβάλλει με τον απαράδεκτο νόμο η προηγούμενη κυβέρνηση Τσίιπρα-Καμένου, αλλά δυστυχώς επαναθεσπίστηκε με την κυβέρνηση Μητσοτάκη και τον νόμο Βρούτση 4670/2020!!
Η σημερινή κυβέρνηση οφείλει να καταργήσει άμεσα τις διατάξεις των νόμων Κατρούγκαλου-Βρούτση και μάλιστα αναδρομικά για την Προσωπική Διαφορά, χορηγώντας τις αυξήσεις επί των συντάξεων χωρίς προϋποθέσεις και χωρίς αποκλεισμούς, ώστε οι συνταξιούχοι να τις δουν πραγματικά στα πορτοφόλια τους, σε μια συγκυρία υψηλού και επίμονου πληθωρισμού και έκρηξης των τιμών της ενέργειας και των βασικών ειδών διατροφής που εμποδίζουν τους συνταξιούχους και τις οικογένειές τους να ζουν αξιοπρεπώς.

• Ο Αλέξης Π. Μητρόπουλος είναι Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ

spot_img
spot_img