13.5 C
Athens
Τρίτη, 19 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΡΘΡΑΦόβοι για νέες ανατιμήσεις στην αγορά
spot_img

Φόβοι για νέες ανατιμήσεις στην αγορά

-

• Οι καταναλωτικές οργανώσεις τις θεωρούν δεδομένες, ενώ αυξάνονται οι καταγγελίες για αισχροκέρδεια

Ο μήνας Σεπτέμβριος παραδοσιακά είναι από τους πιο δύσκολους μήνες του χρόνου για τις οικογένειες. Και αυτό διότι μόλις επιστρέφουν από τις καλοκαιριές διακοπές υπάρχουν ένα σωρό υποχρεώσεις (λογαριασμοί, δόσεις στην εφορία κ.α.), ενώ συμπίπτουν όλα αυτά και με την έναρξη του σχολικού έτους, όπου τα έξοδα πολλαπλασιάζονται. Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε και την ακρίβεια που πληγώνει την κοινωνία, τότε κατανοεί και ο πλέον αδαής ότι μιλάμε για μία ασφυκτική κατάσταση.
Και τα νέα για τους καταναλωτές δεν είναι ευχάριστα, καθώς όπως επισημαίνουν οι καταναλωτικές οργανώσεις από τον πρώτο μήνα του φθινοπώρου αναμένεται κι ένα νέο κύμα ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ήδη η αγορά έχει προαναγγείλει αυξήσεις στις τιμές του καφέ, ενώ η άνοδος του κακάο επηρεάζει τις τιμές αρκετών προϊόντων στη βιομηχανία τροφίμων, την ίδια στιγμή που τυροκομικά, γάλα, χυμός πορτοκαλιού, τσάι και βούτυρο έχουν διψήφια ποσοστά αύξησης σε σχέση με πέρσι.
«Θα έχουμε αυξήσεις από Σεπτέμβριο της τάξης του 15 με 20%. Ειδικά οι επιχειρήσεις εστίασης που σερβίρουν καφέ, δηλώνουν οι εκπρόσωποί τους ότι δεν μπορούν να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες. Θα ξεπεράσει τα 4 ευρώ» δήλωσε για τον καφέ ο εκπρόσωπος του νέου ΙΝΚΑ, Παναγιώτης Γεωργιάδης, στις τηλεοπτικές κάμερες.
«Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, για τον Ιούλιο του 2024 ο πληθωρισμός καταγράφεται αυξημένος 2,7% από 2,3% του Ιουνίου και 2,4% ο πληθωρισμός τροφίμων από 2,1%» λέει ο ίδιος. «Και λόγω των πυρκαγιών και λόγω της ξηρασίας και της λειψυδρίας σε συνδυασμό με την επίδραση που έχει η αυξημένη τουριστική κίνηση στον πληθωρισμό, θα έχουμε ακόμη χειρότερα στοιχεία για τον Αύγουστο. Έχουμε αυξήσεις. Για τον Ιούλιο είχαμε στο ελαιόλαδο» πρόσθεσε ο κ. Γεωργιάδης.

Άλλα είδη που καταγράφουν αυξήσεις είναι τα ψάρια, τα αναψυκτικά, ο καφές. «Οι καταναλωτές μόνο αν συντονίσουν τις ενέργειές τους, μόνο αν αποκτήσουν καταναλωτική συνείδηση θα μπορέσουν να πιέσουν» πρόσθεσε. Οι καταγγελίες που φτάνουν στον οργανισμό, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, αφορούν την αισχροκέρδεια όπως και «πάρα πολλά παράπονα φέτος για την τιμή της ξαπλώστρας σε σχέση με την ελάχιστη κατανάλωση που επέβαλαν πολλές επιχειρήσεις».

Ράλι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Καθώς πλέον αμβλύνονται σταδιακά οι αντιστάσεις των καταναλωτών ως προς την αγορά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, μη επώνυμων δηλαδή προϊόντων που πωλούνται από τα σούπερ-μάρκετ, σε συνδυασμό με τις ευρύτερες οικονομικές συνθήκες που πιέζουν το οικογενειακό εισόδημα, η συγκεκριμένη κατηγορία αγαθών συνεχίζει να κινείται ανοδικά σε πωλήσεις.
Έτσι, παρά τον εμφανώς μειούμενο ρυθμό ανάπτυξης των τιμών, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, έχοντας αυξήσει τα επίπεδα των πωλήσεών τους σε αξία κατά 4,7% και φτάνοντας, το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε ένα μερίδιο αγοράς της τάξεως του 25% επί του συνόλου των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών. Η αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας προβάλλεται και είναι το αντίδοτο στις διαδοχικές ανατιμήσεις που δέχτηκαν τα επώνυμα προϊόντα –χωρίς βεβαίως να υπολείπονται σε ανατιμήσεις και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας– όλο το προηγούμενο διάστημα. Ταυτόχρονα η περιορισμένη αγοραστική δύναμη οδηγεί πολλούς καταναλωτές στην απόφαση να αγοράσουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι σε αρκετές περιπτώσεις σημαντικά φθηνότερα από τα επώνυμα καταναλωτικά αγαθά.
Μείωση μέσης τιμής κατά 2%
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το πρώτο εξάμηνο κατέγραψαν μείωση της μέσης τιμής τους κατά 2%, με τους πωλούμενους όγκους αυτών να αυξάνονται κατά 6,7% και να κερδίζουν περισσότερο χώρο στο καλάθι του νοικοκυριού.
Την ίδια στιγμή, οι αλυσίδες σούπερ-μάρκετ βασίζουν ένα μεγάλο μέρος της εμπορικής τους πολιτικής σε προωθητικές ενέργειες και εκπτώσεις στα ράφια, με αποτέλεσμα το 68,6% των πωλούμενων αγαθών να τελούν υπό καθεστώς προώθησης. Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι στις κατηγορίες εκτός των τροφίμων (προϊόντα περιποίησης σπιτιού και προϊόντα ατομικής υγιεινής) υπήρξε υποχώρηση του ποσοστού των προϊόντων που πωλούνται υπό κάποιου είδους προωθητική ενέργεια, όπως τις καταγράφει η NielsenIQ.
Ενίσχυση και στην Ευρώπη
Ανάλογη τάση ανάπτυξης της ιδιωτικής ετικέτας για το 2023 εμφανίζεται και στην ιδιωτική ετικέτα πανευρωπαϊκά. Συγκεκριμένα, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αγόρασαν την προηγούμενη χρονιά περισσότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας από ό,τι το 2022. Αυτή η αύξηση στον αριθμό των ειδών που πωλήθηκαν είναι μια αξιοσημείωτη διαφορά σε σύγκριση με το 2022. Το 2023, οι καταναλωτές στράφηκαν μαζικά στην ιδιωτική ετικέτα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς πολλοί ανησύχησαν για τα υψηλά ποσοστά πληθωρισμού.
Στην τελευταία ενημέρωση του International Private Label Yearbook της PLMA για το πρώτο τρίμηνο του 2024, τα δεδομένα δείχνουν ακμάζοντα μερίδια αγοράς ιδιωτικών ετικετών σε 17 ευρωπαϊκές χώρες, όπως αναφέρει η NielsenIQ. Το συνολικό μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας επί του συνόλου των προϊόντων που αγοράζει ένας καταναλωτής παρουσίασε αύξηση στην Ευρώπη, φθάνοντας το 38,2% με βάση τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2024, σημειώνοντας αύξηση 0,9% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023. Η έρευνα της NielsenIQ δείχνει αξιοσημείωτη αύξηση στα συγκεκριμένα προϊόντα λιανικής σε 16 από τις 17 χώρες που αναλύθηκαν, με την Ελβετία να αποτελεί τη μοναδική εξαίρεση, με ελαφρά μείωση του μεριδίου ιδιωτικής ετικέτας. Παρ’ όλ’ αυτά θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα απέχει σημαντικά από το ποσοστό των υπόλοιπων χωρών ως προς το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Για παράδειγμα, η Γαλλία καταγράφει ποσοστό κοντά στο 34%, η Ιταλία ποσοστό 29,7%, η Ισπανία ανέρχεται στο 45,5%, η Πορτογαλία στο 44%, η Γερμανία στο 41%, η Αυστρία στο 36,3%, το Βέλγιο στο 39,8%, η Ολλανδία στο 45,2%, το Ηνωμένο Βασίλειο στο 44,1%, η Πολωνία στο 26,6%. Είναι γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν είχαν αναπτύξει τα προηγούμενα χρόνια την κουλτούρα αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, κάτι που έχει αρχίσει να αλλάζει εμφανώς τα τελευταία χρόνια.

spot_img
spot_img