10.7 C
Athens
Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΡΘΡΑΕνίσχυση του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά ρεύματος
spot_img

Ενίσχυση του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά ρεύματος

-

• Ένας αναγκαίος δρόμος προς την αποκλιμάκωση της τελικής τιμής που πρέπει να πληρώσει ο καταναλωτής

Του Ευάγγελου Λιάκου*

Η λιανική αγορά ρεύματος στην Ελλάδα βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο. Το ερώτημα είναι αν θα ακολουθήσει τη γενικότερη τάση της Ευρώπης, όπου οι ηλικιακά νεότεροι καταναλωτές, έχοντας ευκολία στην αλλαγή παρόχου, μπορούν και ενισχύουν σημαντικά τον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών. Επωφελούνται, συνεπώς, καλύτερων υπηρεσιών και χαμηλότερων τιμών. Τα στοιχεία δείχνουν ότι σε αυτές τις ηλικίες η κινητικότητα μεταξύ των προμηθευτών αφορά το 20-25% της συνολικής αγοράς.
Στη χώρα μας η ΔΕΗ παραμένει σταθερά ο κυρίαρχος του παιχνιδιού με μερίδιο αγοράς πάνω από 60%. Φαίνεται πως υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης του πλαισίου για τη διαδικασία επιλογής παρόχου ή/και διαφορετικού χρώματος τιμολογίων. Η αλήθεια είναι ότι στη χώρα μας η σύγκριση των τιμών των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και η γνώση της κατανάλωσής μας είναι μία δύσκολη υπόθεση.
Αδιαμφισβήτητα, η αγορά ενέργειας, τόσο από τη φύση της όσο και από την εξέλιξή της σε δομή και νομοθεσία, είναι αρκετά δύσκολη στη ρύθμισή της. Όμως, όπως σε κάθε αγορά, κομβικό ρόλο διαδραματίζει η παρέμβαση των ίδιων των καταναλωτών μέσω της επιλογής ή μη του προϊόντος ή της υπηρεσίας, που θέλουν να χρησιμοποιήσουν. Εδώ την απάντηση μπορεί να μας τη δώσει η τεχνολογία, ακόμα και η τεχνητή νοημοσύνη.

Διευκόλυνση των καταναλωτών
Ιδιωτικός και δημόσιος τομέας πρέπει να διευκολύνουν με κάθε τρόπο τον καταναλωτή, ώστε να έχει πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες, που αφορούν τόσο την κατανάλωσή του όσο και συγκριτικές πληροφορίες των τιμών, που ισχύουν κάθε στιγμή στην αγορά ρεύματος.
Αυτή η ενέργεια θεωρώ πως θα πολλαπλασιάσει αισθητά τον όγκο μετακίνησης καταναλωτών. Επομένως, οι εταιρείες θα αναγκαστούν να γίνουν πιο ανταγωνιστικές. Τουλάχιστον, στη λιανική αγορά ρεύματος, ο ανταγωνισμός μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των τιμών, βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών και μεγαλύτερη καινοτομία. Με την παρουσία πολλών παικτών στην αγορά, οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν αυτόν, που τους προσφέρει τις καλύτερες τιμές και τις πιο αξιόπιστες υπηρεσίες.
Μακροπρόθεσμα, η δημιουργία ενός τέτοιου μοντέλου, που θα διευκολύνει τη σύγκριση και την επιλογή θα παρέχει και άλλα οφέλη. Μέσω των δεδομένων που θα συλλέγονται, θα μπορεί να δίνει και προβλέψεις στη συμφερότερη επιλογή ή να ενημερώνει έναν νέο ενοικιαστή για το κόστος ενέργειας που θα αντιμετωπίσει.
Η ενίσχυση του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά ρεύματος δεν είναι απλά μια οικονομική στρατηγική, αλλά μια δέσμευση για ένα καλύτερο και βιώσιμο μέλλον. Ως κυβερνητική παράταξη, οφείλουμε να προάγουμε πολιτικές που ενδυναμώνουν τον ανταγωνισμό, προστατεύουν τους καταναλωτές και προωθούν την καινοτομία. Μόνο έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η ελληνική αγορά ρεύματος θα παραμείνει δυναμική, ανταγωνιστική και προς όφελος όλων των πολιτών.
• Ο Ευάγγελος Λιάκος είναι Βουλευτής Δυτικής Αττικής με τη Ν.Δ.- Διπλωματούχος Μηχανολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.-Κάτοχος Μεταπτυχιακού τίτλου Σπουδών στα Εφαρμοσμένα Οικονομικά

spot_img
spot_img